Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
För några veckor sedan kändes det nästan som att våren var på väg här nere i Skåne och jag tänkte att vi nog snart kunde börja gräva i köksträdgården och få den i ordning i god tid för en gångs skull...
2017-01-26-13-52-42.jpg


Sen kom vintern tillbaka med full kraft - kanske inte så konstigt med tanke på att vi bara är i februari. Nu ser det ut så här vid köksträdgården - en driva som på högsta punkten nog når ungefär 1 meter över marken.... jag tror grävandet får vänta lite. :angel:
2017-02-13-12-35-51.jpg


Men jag ska i alla fall så tomater och chili den här veckan. Jag har gott om plats i gamla stallet och rejält med tillskottsljus så de brukar klara sig bra, dock är jag ofta sent ute och sår inte förrän i mars/april, i år ska jag försöka komma igång lite tidigare.

2016-04-23-10-59-01.jpg
 
Lite sen känns det som, men jag skyller på jobbet. :angel:

Igår stod jag och borrade hål i alla plastlådor, förbaskat lätt att spräcka plasten dock, även med mothåll. :cautious: Sen fick jag införskaffa mer jord och idag är planen att så! Blir ett par lådor med grönsaker/rotfrukter och en snabla massa blommor. Det ska bli spännande att se hur det fungerar.

Några sticklingar lyckades på ett märkligt vis smyga sig med hem, plötsligt så bara var de i mitt kök i en påse? :nailbiting:
 
Lite sen känns det som, men jag skyller på jobbet. :angel:

Igår stod jag och borrade hål i alla plastlådor, förbaskat lätt att spräcka plasten dock, även med mothåll. :cautious: Sen fick jag införskaffa mer jord och idag är planen att så! Blir ett par lådor med grönsaker/rotfrukter och en snabla massa blommor. Det ska bli spännande att se hur det fungerar.

Några sticklingar lyckades på ett märkligt vis smyga sig med hem, plötsligt så bara var de i mitt kök i en påse? :nailbiting:

Vi såg ju det förra året, jädra sneaky växter som bara hoppar på en och följer med hem :cautious:
 
Några sticklingar lyckades på ett märkligt vis smyga sig med hem, plötsligt så bara var de i mitt kök i en påse? :nailbiting:
Vi såg ju det förra året, jädra sneaky växter som bara hoppar på en och följer med hem :cautious:
:nailbiting: Växterna är på hugget redan alltså... :eek:
Nu börjar det bli dax att passa sig hör jag, när t.o.m sticklingarna ger sig på en :angel:
 
Vi såg ju det förra året, jädra sneaky växter som bara hoppar på en och följer med hem :cautious:

Inom biologin så pratar man mycket om växters olika sätt att sprida sig. Det är allt från snillrika sätt att sprida sina fröer med hjälp av välanpassade flyghjälpmedel, till att fröna är klibbiga eller sträva och fastnar på djurs päls, till fröslungor och vattentransport. Men ett sätt som är väldigt understuderat är deras oerhört snillrika sätt att bara hoppa ner i varuvagnen när man råkar besöka en plantskola eller en butik som säljer fröer. :up:

Det sägs förresten även att Impecta egentligen inte är ett företag som drivs av människor, utan att det är en sammanslutning av växter som varje år trycker katalogen i syfte att locka karaktärssvaga trädgårdsälskare att sprida deras fröer runt om i Sverige.
 
@Åsa A: Vilken skillnad det är, här uppe måste man passa sig så man inte börjar så för tidigt :D vilket jag gjorde förra året :cautious: Mars är lagom för det mesta utom chili odyl.

Jag har ju rejält med tillskottsbelysning ute i stallet och även ganska gott om plats, annars hade det inte funkat, speciellt inte med tanke på att jag brukar ha typ 60-talet tomatplantor och nästan lika många chiliplantor. :angel:

Men jag hoppas kunna sätta ut saker i växthustunnlarna redan i slutet av april och då är det dags att så nu. :) Sen odlar jag det mesta sånt (tomater, chili, gurka, physalis etc) i tunnlarna så då får de ju lite mer skydd än om de skulle ut på friland.
 
Jag har ju rejält med tillskottsbelysning ute i stallet och även ganska gott om plats, annars hade det inte funkat, speciellt inte med tanke på att jag brukar ha typ 60-talet tomatplantor och nästan lika många chiliplantor. :angel:

Men jag hoppas kunna sätta ut saker i växthustunnlarna redan i slutet av april och då är det dags att så nu. :) Sen odlar jag det mesta sånt (tomater, chili, gurka, physalis etc) i tunnlarna så då får de ju lite mer skydd än om de skulle ut på friland.

Jag har belysning, det är utrymmet som är problemet. Jag inga varmutrymmen ute och begränsat med skyddade uteställen (inglasad altan och ett miniväxthus). Det är så drygt att hantera en skog inne plus att mitt hus är inte så stort. Jag räknar med att kunna få ut en del i maj, med skydd då.

Det blir det det blir :)
 
Inom biologin så pratar man mycket om växters olika sätt att sprida sig. Det är allt från snillrika sätt att sprida sina fröer med hjälp av välanpassade flyghjälpmedel, till att fröna är klibbiga eller sträva och fastnar på djurs päls, till fröslungor och vattentransport. Men ett sätt som är väldigt understuderat är deras oerhört snillrika sätt att bara hoppa ner i varuvagnen när man råkar besöka en plantskola eller en butik som säljer fröer. :up:

Det sägs förresten även att Impecta egentligen inte är ett företag som drivs av människor, utan att det är en sammanslutning av växter som varje år trycker katalogen i syfte att locka karaktärssvaga trädgårdsälskare att sprida deras fröer runt om i Sverige.

:idea: :rofl:
 
Inom biologin så pratar man mycket om växters olika sätt att sprida sig. Det är allt från snillrika sätt att sprida sina fröer med hjälp av välanpassade flyghjälpmedel, till att fröna är klibbiga eller sträva och fastnar på djurs päls, till fröslungor och vattentransport. Men ett sätt som är väldigt understuderat är deras oerhört snillrika sätt att bara hoppa ner i varuvagnen när man råkar besöka en plantskola eller en butik som säljer fröer. :up:

Det sägs förresten även att Impecta egentligen inte är ett företag som drivs av människor, utan att det är en sammanslutning av växter som varje år trycker katalogen i syfte att locka karaktärssvaga trädgårdsälskare att sprida deras fröer runt om i Sverige.
Jag visste att det var en konspiration, jag visste det!! :nailbiting:
HUR lyckades du avslöja dom :confused: och HUR fick du tag i den hemliga informationen om spridningssättet som är totalt okänt inom biologin :confused:
Är du (s)pion? :eek:
 
Jag visste att det var en konspiration, jag visste det!! :nailbiting:
HUR lyckades du avslöja dom :confused: och HUR fick du tag i den hemliga informationen om spridningssättet som är totalt okänt inom biologin :confused:
Är du (s)pion? :eek:
Triffid! Jag visste det, triffiderna anfaller! Oskyldigt förklädda till fröpåsar och sticklingar smyger de sig på oss, gömmer sig i bilar och väskor för att rätt vad det är nästla sig in i våra boningar för att ta över! :nailbiting:

imagecreate.php
 
Vi hade helt fantastiskt väder igår, 8+ och strålande, värmande sol! Tyvärr är det fortfarande åtskilliga minusgrader på nätterna men det ska förhoppningsvis försvinna framöver. Jag längtar så till alla vårlökar börja titta upp. Jag skulle verkligen behöva köpa hem både jord och gödsel i kubik här framöver men i den här familjen är det djuren som går ihop i maskopi för att ruinera sin matte med dyra foder och veterinärräkningar så jag får hålla i plånboken ett tag till. :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 625
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp