Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter min pumpaupplevelse har jag googlat och insett att det är större skillnad på sommarsquash och vintersquash än jag trodde. Att vintersquash i princip är som en pumpa, med vissa små skillnader. Jag har bara ätit sommarsquash (som jag alltid kallar zucchini vilket tydligen är det italienska namnet), som förvisso hos mina föräldrar blir över halvmetern stora om man inte plockar dem som små. Blev bara mer sugen på att odla. Dels gott, dels ganska lätt, dels lagringsbar OCH det finns en massa olika roliga sorter med olika smak, utseende, lagringsegenskaper m.m. Kul!
Nästa kreation blir en söt pumpapaj, kanske redan ikväll.

Såg ni Sveriges Mästerkock igår? Utslagstävlingen handlade om tomater. Mischas beskrivning av de olika sorternas smaker, allt från honung till citrus, var väldigt lockande. :d Visst har man känt att tomater smakar olika men oftast köper vi kvisttomater, någon enstaka gång har vi testat "udda" sorter men det är ju alltid så dyra. Även bland tomaterna finns det ju olika sorter som passar bäst till olika saker. Och visst kan man frysa in tomat? Någon som gjort det? Ska man bara ta "väggen" och slänga mitten med fröna?

Mvh en med lite nyfödd odlingsentusiasm trots kronärtskockans försök att dra ner lusten :D
 
Den här från Nelson är helt underbar för lite mindre kvinnohänder:
p5411n.png

Jag och svärmor älskar våra, de är supervassa. Särbon köpte en egen för han muttrade något om att han aldrig fick låna våra :D Finns på Granngården bla.

Är det lite grövre grenar säger jag vilken kraftigare sekatör från Fiskars som helst (även de enkla modellerna är dock helt ok). De är de enda sekatörer jag blir ledsen över när jag tappar bort dem (vilket händer lite väl ofta... :o).

Den ser intressant ut! :) Min borttappade kom från Nelson. Det kanske är värt att göra som du säger och skaffa en större för de grövre grenarna.
 
Ja, håller helt med! Köpte den, eller en som ser helt likadan ut, på Blomsterlandet. Eller ja, min mor köpte först och jag var tvungen att ha en egen. Tyvärr borttappad tror jag men jag har för mig de inte var så dyra? Vi klippte ner en enorm kornell med den och tog en såg till de allra grövsta grenarna. Gick superbra och som sagt den ligger så himla bra i handen. Stora klumpiga handtag gör ju så man får kramp även om de är skarpa som attan.

Jag tror den kostar kring 80 kr på Granngården så jättebillig skulle jag väl inte säga att den är men värd varenda krona.

Om man prenumererar på en viss tidning med allt om trädgård ;) nu så får man en sådan som premie :)
 
Jag vet inte vilken av alla modeller den är, men min all-time favoritsekatör är av det schweiziska märket Felco. Får ångest om jag inte hittar den så jag brukar försöka förvara den innanför ytterdörren där den går snabbt att fiska upp. Den är säkert 6-7 år, skarp och fin ännu, ligger mycket behagligt i handen och är lätt att jobba med.

Tack! Kollar upp den! Det verkar finnas två, en för rosor och blommor och en "klassisk sekatör".
 
Jag har för lite lådor! :down:
Jag har 12 lådor fulla med fröer nu och minst lika många påsar osådda kvar som saknar lådor. :banghead::banghead::banghead: Då ska vi inte ens prata om allt det andra som ska sås i helgen ute och inne, det som ska sås nästa månad, det som ska direktsås senare i vår och alla påsar som jag haft i flera år nu. :o :nailbiting:

Jag är fast, jag erkänner, jag är en horder, jag behöver avgiftas. Jag har så många olika sorters tomatfröer så det skulle räcka resten min livstid, om jag bara fick dem sådda nån gång! Sen kommer jag hitta någon rolig tomat, chili, paprika you name it! ... och köper hem det för att försöka hitta en bra plats i växthuset åt dem. Jag kan inte ens skylla på mina byggplaner på större växthus och tunnelväxthuset på 18 kvm som ska sättas upp, jag har inte plats! :arghh:
 
... och alla påsar som jag haft i flera år nu. :o :nailbiting:
Passar på att fråga: hur länge ska jag tänka att det är någon idé att använda gamla fröer? Jag har en del påsar där sista försäljningsdatum var 2015 (så de är inte URgamla), är det värt att så dem? Men fler per kruka då.
 
Har inte hunnit fundera på odlingen.i år, men det börjar bli dax nu. Jag ska ju dock flytta sista helgen i aprill och nya stället har inget växthus eller färdigt land. Så frågan är hur mycket jag vågar så, för jag har ingen aning bar jag ska ställa det.

Funderar om jag ska dra upp tomater, gurkan, paprikan så länge för det kan jag i värsta fall ställa i fönstrena inomhus. Resten får jag se om.jag överhuvudtaget får till ett grönsaksland, jag får ju licksom barn ett par veckor efter flytten också :D
 
Förutom Kirskålen så är Tvestjärtarna min trädgårds största gissel. Jag oroar mig redan för dem. De äter ALLT! Mina klematisblommor t.ex. Lyfter jag på en kruka dräller ett hav av Tvestjärtar fram. Jag hade en gång en stor korg som jag ställt en kruka i. När jag tömde korgen vällde (jag luras inte!) minst tusen Tvestjärtar ut - stora, mittemellan, små, pyttesmå, hela släkten! De tycks hitta in överallt! Äter allt! Ändå hör jag så sällan om dem som problem i folks trädgårdar. En gång hittade jag en i köket, i brödpåsen!
HUR blir man av med dem?? Utan att använda kemikalier och utan att avliva dem på grymma sätt..... Ingen drunkning, please...!
 
Förutom Kirskålen så är Tvestjärtarna min trädgårds största gissel. Jag oroar mig redan för dem. De äter ALLT! Mina klematisblommor t.ex. Lyfter jag på en kruka dräller ett hav av Tvestjärtar fram. Jag hade en gång en stor korg som jag ställt en kruka i. När jag tömde korgen vällde (jag luras inte!) minst tusen Tvestjärtar ut - stora, mittemellan, små, pyttesmå, hela släkten! De tycks hitta in överallt! Äter allt! Ändå hör jag så sällan om dem som problem i folks trädgårdar. En gång hittade jag en i köket, i brödpåsen!
HUR blir man av med dem?? Utan att använda kemikalier och utan att avliva dem på grymma sätt..... Ingen drunkning, please...!
Tvestjärt har jag alltid fattat det som att man ska vara rädd om då de äter skadeinsekter och inte grödor?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp