Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Googlade lite och det verkar inte vara helt kört, bara en chansning.

"Det går alldeles utmärkt att plantera tulpanlökar på våren och i zon 5 bör det inte vara några problem i april då antagligen tjälen precis gått ur jorden då om ens det. Rötterna hinner bildas då det har med jordvärmen att göra. Det enda som sker är att blomningen infaller lite senare och att den blir något kortare första året. "
http://www.alltomtradgard.se/topic/plantera-tulpanlokar-pa-varen-205344/
 
Vad bör man förså nu? Av dessa:
Tomater olika sorter
Jordgubbsfrö,både häng o blå
Hallonfrö? röda.svarta och stora

Såg att @Chili sått lavender,ska inte den sås på friland eller är det bättre att så inne nu o sen flytta ut den? Eller sår man den ute nu?

När sätter man "knölar" typ,tulpan,dahlia,mfl?
Fröna ska stratifieras så efter sådd står det att man ska ställa krukan i kylskåpet i några veckor. Det har jag inte riktigt plats för. ;) Läste på flera sidor att man kan ställa krukan utomhus istället nu på vårkanten. Så jag hoppas det funkar. :) Vill få upp mycket plantor så jag kan sätta en rejäl rugge i en stor rabatt.
 
Fröna ska stratifieras så efter sådd står det att man ska ställa krukan i kylskåpet i några veckor. Det har jag inte riktigt plats för. ;) Läste på flera sidor att man kan ställa krukan utomhus istället nu på vårkanten. Så jag hoppas det funkar. :) Vill få upp mycket plantor så jag kan sätta en rejäl rugge i en stor rabatt.
Mitt kylskåp är fullt,där står redan flera sorters rosfrö,men jag kanske kan ställa dom i uthuset?
 
Drömmer om växthus och tror vi kommer satsa på ett enkelt runt 5 kvm nästa år. Ett fint med gamla fönster får väl bli när tid finns. :p Men, kanalplast eller glas? Kanalplasten verkar ju ha många fördelar men känns inte lika estetiskt. Eller upplevs rutorna som renare om de inte är genomskinliga och man är lat med att putsa fönstren. :idea: Gick in i min mors lilla växthus idag som till och med har trasig ruta men det var ändå märkbart varmare där inne, trots att solen knappt var framme idag.
 
Jag har också mängder av tvestjärtar och de verkar äta allt som kommer i deras väg, inklusive blommor och grönsaker de verkar dessutom odödliga, vad finns det för medel som funkar och vad är en ogästvänlig plats för en tvestjärt?
Detta låter ju ok ur miljösynpunkt;
Gör en blandning av vatten, grönsåpa och T-sprit. Det kan man spraya med sprayflaska direkt på blommorna dom sitter på eller direkt på dom. Dom dör på en gång om dom får det på sig. (Blomman klarar sig dock!)

Recept:

Koka upp 5 dl. vatten och häll i en 5-literskanna.
Häll i 2dl. grönsåpa.
Vänta tills det svalnat lite och häll sen i 2,5 dl. T-sprit.
Fyll sen upp hela kannan med kallt vatten.

Fyll i sprayflaska och spruta på!
 
Är uppvuxen med en massa pionvallmo i trädgården, hade ingen anig om att den var giftig. :o Opiumvallmo känns mer givet att det är något skumt på gång. :D

Hittade inga snödroppar vid torpet men tror inte det finns så många där. Desto fler krokusar sen, för att inte tala om gullvivor. Ska bli spännande att se hur slänten reagerar nu när den är kortklippt, kanske tittar fram något roligt i år. :)
Fick sått min lavendel idag! Stor kruka som nu står ute på verandan. Hoppas det funkar.
Pionvallmo är en variant på opiumvallmo. Man har avlat vidare på opiumvallmon och fått flera skojiga variationer :).
 
Man tager vad man haver, sa Lillgrådis, snickrade sig en varmbänk.

Min far hade varit så himla nöjd om han fått ta del av allt gammalt mög som jag nyttjat i form av diverse spillvirke och en gammal ful matta bland allt som han sparat som "det kan vara bra att ha". Till och med en dålig ensilagebal kom till någon nytta som isolering. Och stallgödsel med halm har jag ju ingen större brist på. Håll tummarna för att det blir fjutt på den nu bara! Så blir det tidig sallat, spenat och rädisor. :d

IMG_20281_zps0pmyagiu.jpg
 
Senast ändrad:
Har haft lite pelargoner inne i förrådet över vintern, första gången jag försöker övervintra. Har vattnat två gånger bara,räcker det eller har jag dödat dem? In i mars och planteras om läste jag, men hur klipper man dem? Och hur tar man sticklingar?
 
Jag håller på att fixa med balkongen eftersom lägenheten ska fotograferas för försäljning på torsdag. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med mina rosor. De ser ju inte direkt jättekul ut just nu. :meh: Hade det inte varit för att jag hade planterat en massa lökar i krukorna så hade jag nog hivat alla utom Boule de neige. De har haft ohyror och en av rosorna frös ned förra vintern och det som överlevde var ett rotskott som inte gav några blommor.

Jag funderar faktiskt på att göra slag i saken men funderar över lökarna. Kan jag ta hand om dem och plantera om dem?
 
Man tager vad man haver, sa Lillgrådis, snickrade sig en varmbänk.

Min far hade varit så himla nöjd om han fått ta del av allt gammalt mög som jag nyttjat i form av diverse spillvirke och en gammal ful matta bland allt som han sparat som "det kan vara bra att ha". Till och med en dålig ensilagebal kom till någon nytta som isolering. Och stallgödsel med halm har jag ju ingen större brist på. Håll tummarna för att det blir fjutt på den nu bara! Så blir det tidig sallat, spenat och rädisor. :d

IMG_20281_zps0pmyagiu.jpg

Jag har fortfarande nytta av spillvirke och div annat "bra att ha" som pappa sparade :love: Mitt miniväxthus är gjort av spillvirke och särbons gamla fönster :up:
 
Har haft lite pelargoner inne i förrådet över vintern, första gången jag försöker övervintra. Har vattnat två gånger bara,räcker det eller har jag dödat dem? In i mars och planteras om läste jag, men hur klipper man dem? Och hur tar man sticklingar?

Jag brukar alltid plocka fram mina pelargoner i slutet av januari/februari, och då plantera om dem. Mars känns länge att vänta till.
 
När jag gick igenom mina fröpåsar hittade jag två rester utan etikett... Vad är det? Det luktar lite dill om dem.

20170220_132057.jpg


20170220_132022.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 024
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp