Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
1,5 vecka sedan jag sådde chilifröna. Men ännu inga spår av att de gror. Nu står de på badrumsgolvet med golvvärmen påvriden, så jag hoppas att det gör susen.
 
På mina står det att de gror efter ljus, inte värme. Så jag satte dem ljust, det tog som bekant fem dagar innan de nu sticker upp.

Aha. Jag inbillade mig att de ville ha ljust först när de tittar fram. De har stått hyfsat ljust, men nog lite för kallt. Jag får helt enkelt rigga upp en växtbelysning på badrumsgolvet.
 
Aha. Jag inbillade mig att de ville ha ljust först när de tittar fram. De har stått hyfsat ljust, men nog lite för kallt. Jag får helt enkelt rigga upp en växtbelysning på badrumsgolvet.

Verkar vara rätt känsliga överlag. Men jag har kallras i fönstret, det blir ändå kondens på boxen. Och som sagt, ljust så det räcker och blir över. Det gillade de tillräckligt för att piggna till.
 
1,5 vecka sedan jag sådde chilifröna. Men ännu inga spår av att de gror. Nu står de på badrumsgolvet med golvvärmen påvriden, så jag hoppas att det gör susen.
Mina var också sega, i fönster ovanför element men det kan bli rätt kallt där med. De är satta i briketter och de var ju iskalla. Efter en dag eller två på badrumsgolvet tittade de upp, med varma briketter. Flyttades sedan ljust och har vuxit på fint. Dags för omplantering nu.
 
Då var det dags igen. Nu har jag sått basilika och koriander. Sen planterade jag om fuchsiasticklingarna som jag råkade köpa på Plantagen för ett par veckor sedan. Förra året tog jag några fuchsiasticklingar själv och de har ju nu hunnit få ganska hygglig storlek så de fick en uppgradering med större kruka de också.
 
Just nu har jag dessvärre bara en mikroskopisk radhusplätt, som är rätt full med odlingar, gungställning och allehanda leksaker.
När jag väl köper ett eget hus kommer jag att flippa ur totalt tror jag.

Just nu är drömmen att hitta ett äldre charmigt hus och bygga ett växthus runt det :D
Du måste kolla på Husdrömmar på måndag, då ska de följa några som bygger ett sånt hus! :)
 
Tack o lov för att det kom SNÖ igen :p
Nu sitter jag kvar på mina händer ett tag till (jösses så duktig jag är!!) :angel:
Men jag har börjat skissa på ett nytt område i trädgården där jag tänker mig odlingspallkragar och en sittplats... :idea::o
 
Jag lade på locken på mina sådder först igår morse, onsdag. Nu har jag äntligen snö i lådorna men tack och lov så hann locken på innan allt sabla regn kom ner istället för snön. :devil: :turd:-väder! Jag kan snart så på mitt golv inne istället, två hundar som dräller ut och in hela tiden drar med sig trädgården in. :rage:
 
Jag är ingen prylnisse, men jag kände att mina sådder absolut skulle bli fantastiska om jag skaffade den här bedårande blomsprutan!

IMG_0728_zpsxnda7pr7.jpg


(Notera även pennan som kommer att revolutionera min forskning :angel:).
 
Jag är ingen prylnisse, men jag kände att mina sådder absolut skulle bli fantastiska om jag skaffade den här bedårande blomsprutan!

IMG_0728_zpsxnda7pr7.jpg


(Notera även pennan som kommer att revolutionera min forskning :angel:).
:love: Fin!!!
Nu har du inget att skylla på om det "råkar" gå åt skogen... :crazy:

P.s Jag hoppas att pennan kommer att användas till din avhandling om detta som du var inne på tidigare i tråden :idea::D
Inom biologin så pratar man mycket om växters olika sätt att sprida sig. Det är allt från snillrika sätt att sprida sina fröer med hjälp av välanpassade flyghjälpmedel, till att fröna är klibbiga eller sträva och fastnar på djurs päls, till fröslungor och vattentransport. Men ett sätt som är väldigt understuderat är deras oerhört snillrika sätt att bara hoppa ner i varuvagnen när man råkar besöka en plantskola eller en butik som säljer fröer. :up:

Det sägs förresten även att Impecta egentligen inte är ett företag som drivs av människor, utan att det är en sammanslutning av växter som varje år trycker katalogen i syfte att locka karaktärssvaga trädgårdsälskare att sprida deras fröer runt om i Sverige.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 027
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp