Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också mängder av tvestjärtar och de verkar äta allt som kommer i deras väg, inklusive blommor och grönsaker de verkar dessutom odödliga, vad finns det för medel som funkar och vad är en ogästvänlig plats för en tvestjärt?
 
Förutom Kirskålen så är Tvestjärtarna min trädgårds största gissel. Jag oroar mig redan för dem. De äter ALLT! Mina klematisblommor t.ex. Lyfter jag på en kruka dräller ett hav av Tvestjärtar fram. Jag hade en gång en stor korg som jag ställt en kruka i. När jag tömde korgen vällde (jag luras inte!) minst tusen Tvestjärtar ut - stora, mittemellan, små, pyttesmå, hela släkten! De tycks hitta in överallt! Äter allt! Ändå hör jag så sällan om dem som problem i folks trädgårdar. En gång hittade jag en i köket, i brödpåsen!
HUR blir man av med dem?? Utan att använda kemikalier och utan att avliva dem på grymma sätt..... Ingen drunkning, please...!

Tvestjärtar gillar att krypa in i smala saker. Själv får jag alltid tvestjärtar i ihåliga bambupinnar. Det gör att saker med smala gångar är idealt att använda som fällor. Ett knep är att ta wellpapp som man fuktar och rullar ihop och stoppar i de buskage där man vet att det finns mycket tvestjärt. Varje morgon plockar man upp rullarna som var och en kan samla flera hundra tvestärtar. Det brukar rekommenderas att man dränker eller eldar upp rullarna, men i ditt fall så rekommenderar jag att du lägger dem i en tät låda och kör till närmsta tvestjärtsreservat. :)
 
Tänkte så mina blommor i torvkrukor men tips på hur det går till utan att krukorna möglar eller faller isär?
 
Jag köpte en påse med pionvallmo tidigare, men upptäckte att den är giftig vilket är dumt med tanke på hundarna. Synd, för jag älskar verkligen de vackra fröställningarna. Men hur giftig är den egentligen? Varnar man endast för att folk tror att fröna annars kan vara ärliga eller är de så pass giftiga att en hund kan bli sjuk om den tuggar på en stängel?
 
Jag köpte en påse med pionvallmo tidigare, men upptäckte att den är giftig vilket är dumt med tanke på hundarna. Synd, för jag älskar verkligen de vackra fröställningarna. Men hur giftig är den egentligen? Varnar man endast för att folk tror att fröna annars kan vara ärliga eller är de så pass giftiga att en hund kan bli sjuk om den tuggar på en stängel?

Är det en växt som är uttalat giftig för djur/hundar skulle jag inte chansa. Vill du kan du ju ringa Giftinformationscentralen och fråga.

Jag väljer bort växter i min trädgård som har hög akut giftighet i liten mängd för katter och människor (det mesta är ju giftigt beroende på dos).
 
Det börjar komma upp snödroppar här, de mest gynnsamt belägna blommar nog inom en dag! :love: Det är kallt, kanske nollgradigt, men fåglarna sjunger och det doftar vår. Disigt, dimmigt. Har just mockat ut två rena kärror med gödsel ur hagen, nästa år åker sådana kärror direkt ner i pallkragar istället för på gödselstacken! Vet ju att det blir finfin gödsling även på stacken men just nu kändes det som lite slöseri. :p
 
Tretusen vuxenpoäng till mig. Har petat ner frön i pluggboxen. EN pluggbox. Och inte ALLA frön. Jag utgår helt enkelt (och olikt mig) från att alla gror. Med den här taktiken slipper jag vara fullständigt dränkt i plantor till våren.

Det blev fem sorters chili (varav en den spännande Vampire), fyra sorters körsbärstomater och två sorter av pelargon. När det blir varmt ute sår jag blomman för dagen (fyra färgställningar) och massor med blomsterkrasse ute på plats.
 
Tretusen vuxenpoäng till mig. Har petat ner frön i pluggboxen. EN pluggbox. Och inte ALLA frön. Jag utgår helt enkelt (och olikt mig) från att alla gror. Med den här taktiken slipper jag vara fullständigt dränkt i plantor till våren.
OMG :nailbiting:
HUR har du lyckats komma till den inställningen :confused: Har du legat inne för behandling med el-chocker, tar du medicin eller gått på KBT :confused:
Det där är ju inget man löser på egen hand tänker jag. Svåra beroenden är ju som bekant hopplösa att bli av med... :cautious:

:D
 
Tretusen vuxenpoäng till mig. Har petat ner frön i pluggboxen. EN pluggbox. Och inte ALLA frön. Jag utgår helt enkelt (och olikt mig) från att alla gror. Med den här taktiken slipper jag vara fullständigt dränkt i plantor till våren.

Det blev fem sorters chili (varav en den spännande Vampire), fyra sorters körsbärstomater och två sorter av pelargon. När det blir varmt ute sår jag blomman för dagen (fyra färgställningar) och massor med blomsterkrasse ute på plats.
Jag började så med (fast två pluggboxar får jag väl erkänna) Nu sitter jag här med fyra nyinköpta fröpåsar till och ska så dem med. Fast jag var ändå lite vuxen. På Granngården var det "köp 10 betala för 5" men jag tog ändå bara fyra.
 
Jag köpte en påse med pionvallmo tidigare, men upptäckte att den är giftig vilket är dumt med tanke på hundarna. Synd, för jag älskar verkligen de vackra fröställningarna. Men hur giftig är den egentligen? Varnar man endast för att folk tror att fröna annars kan vara ärliga eller är de så pass giftiga att en hund kan bli sjuk om den tuggar på en stängel?
Det är verkligen jättemånga trädgårdsväxter och vilda växter som är giftiga. Men det är väldigt sällan djur eller barn äter större mängder av dem. Jag skulle ta det med ro. Pionvallmo är ju förövrigt grunden till morfin och heroin. Måste dock behandlas ganska mycket innan den är där. Själva fröna har vi ju bland annat på mackan ;).
 
Det är verkligen jättemånga trädgårdsväxter och vilda växter som är giftiga. Men det är väldigt sällan djur eller barn äter större mängder av dem. Jag skulle ta det med ro. Pionvallmo är ju förövrigt grunden till morfin och heroin. Måste dock behandlas ganska mycket innan den är där. Själva fröna har vi ju bland annat på mackan ;).

Jo jag vet att det är många som är giftiga. Men är de t.ex. bara irriterande för magen vid förtäring (t.ex. murgröna) så brukar det ej anges att de är giftiga. Jag tänker att när det varnas på fröpåsen så är det lite allvarligare förgiftning än så. Dock så står det inte på min fröpåse (Lord Nelson) att växten är giftig, men på Impectas påsar gör det det.
 
Är uppvuxen med en massa pionvallmo i trädgården, hade ingen anig om att den var giftig. :o Opiumvallmo känns mer givet att det är något skumt på gång. :D

Hittade inga snödroppar vid torpet men tror inte det finns så många där. Desto fler krokusar sen, för att inte tala om gullvivor. Ska bli spännande att se hur slänten reagerar nu när den är kortklippt, kanske tittar fram något roligt i år. :)
Fick sått min lavendel idag! Stor kruka som nu står ute på verandan. Hoppas det funkar.
 
Vad bör man förså nu? Av dessa:
Tomater olika sorter
Jordgubbsfrö,både häng o blå
Hallonfrö? röda.svarta och stora

Såg att @Chili sått lavender,ska inte den sås på friland eller är det bättre att så inne nu o sen flytta ut den? Eller sår man den ute nu?

När sätter man "knölar" typ,tulpan,dahlia,mfl?
 
Vad bör man förså nu? Av dessa:
Tomater olika sorter
Jordgubbsfrö,både häng o blå
Hallonfrö? röda.svarta och stora

Såg att @Chili sått lavender,ska inte den sås på friland eller är det bättre att så inne nu o sen flytta ut den? Eller sår man den ute nu?

När sätter man "knölar" typ,tulpan,dahlia,mfl?
Tomater är dags nu i de södra delarna
Jordgubb och hallon har jag aldrig satt från frö, bara plantor.
Lavendel är bra att förslå inne, också dags nu i södra sverige
Tulpanlökar sätts på hösten, dahlia när det är frostfritt på våren.
 
Tomater är dags nu i de södra delarna
Jordgubb och hallon har jag aldrig satt från frö, bara plantor.
Lavendel är bra att förslå inne, också dags nu i södra sverige
Tulpanlökar sätts på hösten, dahlia när det är frostfritt på våren.
Så sätta tulpaner i vår går inte? Kan jag lura dom o sätta dom nu ute?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp