Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade helt fantastiskt väder igår, 8+ och strålande, värmande sol! Tyvärr är det fortfarande åtskilliga minusgrader på nätterna men det ska förhoppningsvis försvinna framöver. Jag längtar så till alla vårlökar börja titta upp. Jag skulle verkligen behöva köpa hem både jord och gödsel i kubik här framöver men i den här familjen är det djuren som går ihop i maskopi för att ruinera sin matte med dyra foder och veterinärräkningar så jag får hålla i plånboken ett tag till. :meh:

Jag HOPPAS det tittar upp lökblommor... planteringen var väl inte optimal kan vi väl säga :angel:
 
Inom biologin så pratar man mycket om växters olika sätt att sprida sig. Det är allt från snillrika sätt att sprida sina fröer med hjälp av välanpassade flyghjälpmedel, till att fröna är klibbiga eller sträva och fastnar på djurs päls, till fröslungor och vattentransport. Men ett sätt som är väldigt understuderat är deras oerhört snillrika sätt att bara hoppa ner i varuvagnen när man råkar besöka en plantskola eller en butik som säljer fröer. :up:

Det sägs förresten även att Impecta egentligen inte är ett företag som drivs av människor, utan att det är en sammanslutning av växter som varje år trycker katalogen i syfte att locka karaktärssvaga trädgårdsälskare att sprida deras fröer runt om i Sverige.

Nu är vi inne och tassar på ämnet för Foliehatt-tråden :D
 
Jag vill hamna fröer nu! Fortfarande inte kommit...
Tänker köpa en växthushylla på jula till mina paprikor. Borde väl funka att ha på balkongen. Kanske till och med två.
Måste köpa balkonglådor med! Desperat behov av annan inkomst än akassa känner jag.
 
Nya och gamla kronärtskocksodlare - hur går det för er? Och vilka sorter har ni?

Mina Vert de Provence har fått flytta ut till ett eget litet miniväxthus i söderfönster och ser ut så här i mitten av februari 2017, en månad efter sådd:

IMG_20231_zpsmlect0tm.jpg


Ytterligare ett nytt experiment för året är rotselleriodling. Den är ju ännu inte särskilt photogenique :D (det är den främre raden, där man med ett förstoringsglas kan se små nanometerlånga rotselleriembryon - bakre raden ännu mer svårflirtad paprika som bara ligger där och tjurar trots extrabelysning och värmematta) Sådda för ett par veckor sedan om jag minns rätt.

IMG_20221_zpsfohf0ha4.jpg


Eventuella erfarenheter och tips kring att odla rotselleri tas också emot med tacksamhet, det verkar lite kinkigt att hinna få den att växa till sig till en sån där rund och lagom stor klump. Men - säsongen är ju ännu lång.
 
Nya och gamla kronärtskocksodlare - hur går det för er? Och vilka sorter har ni?

Mina Vert de Provence har fått flytta ut till ett eget litet miniväxthus i söderfönster och ser ut så här i mitten av februari 2017, en månad efter sådd:

IMG_20231_zpsmlect0tm.jpg


Ytterligare ett nytt experiment för året är rotselleriodling. Den är ju ännu inte särskilt photogenique :D (det är den främre raden, där man med ett förstoringsglas kan se små nanometerlånga rotselleriembryon - bakre raden ännu mer svårflirtad paprika som bara ligger där och tjurar trots extrabelysning och värmematta) Sådda för ett par veckor sedan om jag minns rätt.

IMG_20221_zpsfohf0ha4.jpg


Eventuella erfarenheter och tips kring att odla rotselleri tas också emot med tacksamhet, det verkar lite kinkigt att hinna få den att växa till sig till en sån där rund och lagom stor klump. Men - säsongen är ju ännu lång.
Jag ska ge mig på rotselleri för första gången någonsin och efter vd jag sett när jag läst på Sara Bäckmos blogg så ska man putsa plantorna. Stjälkarna går att använda som vanlig selleri, men rotklumpen mår tydligen bra av att man ansar stjälkarna om jag fattat det rätt. Fast då måste de hunnit lite längre än vad dina gjort. ;) Själv ska jag testa att vinterså dem ute nu. :)
 
Kul! Jag kollade just Sara Bäckmos bloggklipp i ämnet, det såg lovande ut. Får jag bara de mikroskopiska fnuttarna att ta sig, så hoppas jag få bedriva lite sådan sellerifrisering längre fram på året. :up:
 
Nya och gamla kronärtskocksodlare - hur går det för er? Och vilka sorter har ni?

Mina Vert de Provence har fått flytta ut till ett eget litet miniväxthus i söderfönster och ser ut så här i mitten av februari 2017, en månad efter sådd:

IMG_20231_zpsmlect0tm.jpg


Ytterligare ett nytt experiment för året är rotselleriodling. Den är ju ännu inte särskilt photogenique :D (det är den främre raden, där man med ett förstoringsglas kan se små nanometerlånga rotselleriembryon - bakre raden ännu mer svårflirtad paprika som bara ligger där och tjurar trots extrabelysning och värmematta) Sådda för ett par veckor sedan om jag minns rätt.

IMG_20221_zpsfohf0ha4.jpg


Eventuella erfarenheter och tips kring att odla rotselleri tas också emot med tacksamhet, det verkar lite kinkigt att hinna få den att växa till sig till en sån där rund och lagom stor klump. Men - säsongen är ju ännu lång.
Odlar kronärtskocka för första gången men det händer ju inget! :p 1,5 vecka sedan sådd. De står på badrumsgolvet med golvvärme nedanför/framför fönstret. Inte jätteljust med andra ord men åtminstone varmt. Passar så att jag kan flytta till fönstret direkt när något kommer upp. Men vet inte om jag ska ge upp. Har kvar frön så jag kan så en omgång till och testa att bara ställa den i fönstret. Badrummet är åtminstone det varmaste rummet med jämn värme och fönster åt väst/sydväst.
 
Gjorde min första rätt med pumpa idag, matig pumpapaj. Riktigt mumsigt! Hade inga referenser alls men nu ska jag arbeta mig igenom lite recept, mycket trevlig smak! Har varit sugen på att odla pumpa för dessa tacksamhet och lagringsförmåga. Men man ska ju vilja äta dem också. Det kanske inte blir i år dock. Vi får se. Min mor har frön till vanlig "halloweenpumpa" som ju går alldeles utmärkt att äta.

Är på lite samma blad med kronärtskockan faktiskt. Hjärtat är ju gott om det är inlagt på nåt gött sätt men jag har aldrig gjort det själv. Bladen har jag aldrig ätit men det ska ju också gå. Känns enklare att prova när man har egna att nalla från dock, tyckte de var dyra i affären.
 
Tänker jag rätt om de sådda fröna står varmt (men mörkt) och när jag ser att de börjar gro flyttar jag fram dom till under växtlampa (dock svalare där)?
 
@Chili Nej ge inte upp! Vi måste vara fler medlemmar i kronärtskocksklubben ju. :d Jag tror mina började sticka upp efter en vecka ungefär men de har stått i söderfönster med element rakt under.

Jag började själv bli lite less på mina paprikasådder efter ett par veckors stiljte, men när jag tog en vända till och stack ner näsan riktigt nära så nog börjar det spira där också.

Vad som ska hända med kronärtskockorna om de överlever fram till någon skörd har jag inte riktigt knäckt på. Det är jättegott att koka och äta blad för blad med hollandaise eller någon annan trevlig dip. Men hade det gått att lägga in lite hjärtan och bottnar själv också så är det ju en fin bonus. Och sedan är de ju så vackra som blommor och ståtliga växter, så blir det inget annat kan det också vara fint!
 
Produkttips önskas!

Först tips på bra sekatör! Min syster lånade min för ett blomsterbinderi och råkade tappa bort den. Den var ganska liten, vass och låg bra i mina ganska små händer. Enda nackdelen var kanske att den inte riktigt klarade de lite grövre grenarna. Den verkar inte tillverkas längre och jag vet inte alls vad jag ska köpa istället.

Sedan funderar jag på en frostvakt till den inglasade balkongen. Funkar en billig från Clas Ohlson till en 8 kvm oisolerad balkong (glasskivor från golv till tak)? Det börjar bli varmt om dagarna på balkongen och chocken mellan iskalla nätter och 20 grader på dagen är ju inte optimal för växterna. Kan en frostvakt lyckas hålla ett minimum på ca. 5 grader utan att man blir ruinerad på kuppen?
 
@Chili Nej ge inte upp! Vi måste vara fler medlemmar i kronärtskocksklubben ju. :d Jag tror mina började sticka upp efter en vecka ungefär men de har stått i söderfönster med element rakt under.

Jag började själv bli lite less på mina paprikasådder efter ett par veckors stiljte, men när jag tog en vända till och stack ner näsan riktigt nära så nog börjar det spira där också.

Vad som ska hända med kronärtskockorna om de överlever fram till någon skörd har jag inte riktigt knäckt på. Det är jättegott att koka och äta blad för blad med hollandaise eller någon annan trevlig dip. Men hade det gått att lägga in lite hjärtan och bottnar själv också så är det ju en fin bonus. Och sedan är de ju så vackra som blommor och ståtliga växter, så blir det inget annat kan det också vara fint!
Hittar jag mina frön i morgon ska jag så dem. Jag vill absolut testa att dra upp egna plantor! :bump::bump::bump:
 
Produkttips önskas!

Först tips på bra sekatör! Min syster lånade min för ett blomsterbinderi och råkade tappa bort den. Den var ganska liten, vass och låg bra i mina ganska små händer. Enda nackdelen var kanske att den inte riktigt klarade de lite grövre grenarna. Den verkar inte tillverkas längre och jag vet inte alls vad jag ska köpa istället.

Sedan funderar jag på en frostvakt till den inglasade balkongen. Funkar en billig från Clas Ohlson till en 8 kvm oisolerad balkong (glasskivor från golv till tak)? Det börjar bli varmt om dagarna på balkongen och chocken mellan iskalla nätter och 20 grader på dagen är ju inte optimal för växterna. Kan en frostvakt lyckas hålla ett minimum på ca. 5 grader utan att man blir ruinerad på kuppen?
Jag har en trestegssekatör som jag köpt på Trädgårdsmässan i Malmö (snart dags igen!). Den är superbra även på tjocka grenar. Jag ska se om jag hittar vad det är för märke på den.
 
Produkttips önskas!

Först tips på bra sekatör! Min syster lånade min för ett blomsterbinderi och råkade tappa bort den. Den var ganska liten, vass och låg bra i mina ganska små händer. Enda nackdelen var kanske att den inte riktigt klarade de lite grövre grenarna. Den verkar inte tillverkas längre och jag vet inte alls vad jag ska köpa istället.

Sedan funderar jag på en frostvakt till den inglasade balkongen. Funkar en billig från Clas Ohlson till en 8 kvm oisolerad balkong (glasskivor från golv till tak)? Det börjar bli varmt om dagarna på balkongen och chocken mellan iskalla nätter och 20 grader på dagen är ju inte optimal för växterna. Kan en frostvakt lyckas hålla ett minimum på ca. 5 grader utan att man blir ruinerad på kuppen?

Den här från Nelson är helt underbar för lite mindre kvinnohänder:
p5411n.png

Jag och svärmor älskar våra, de är supervassa. Särbon köpte en egen för han muttrade något om att han aldrig fick låna våra :D Finns på Granngården bla.

Är det lite grövre grenar säger jag vilken kraftigare sekatör från Fiskars som helst (även de enkla modellerna är dock helt ok). De är de enda sekatörer jag blir ledsen över när jag tappar bort dem (vilket händer lite väl ofta... :o).
 
Jag vet inte vilken av alla modeller den är, men min all-time favoritsekatör är av det schweiziska märket Felco. Får ångest om jag inte hittar den så jag brukar försöka förvara den innanför ytterdörren där den går snabbt att fiska upp. Den är säkert 6-7 år, skarp och fin ännu, ligger mycket behagligt i handen och är lätt att jobba med.
 
Den här från Nelson är helt underbar för lite mindre kvinnohänder:
p5411n.png

Jag och svärmor älskar våra, de är supervassa. Särbon köpte en egen för han muttrade något om att han aldrig fick låna våra :D Finns på Granngården bla.

Är det lite grövre grenar säger jag vilken kraftigare sekatör från Fiskars som helst (även de enkla modellerna är dock helt ok). De är de enda sekatörer jag blir ledsen över när jag tappar bort dem (vilket händer lite väl ofta... :o).
Ja, håller helt med! Köpte den, eller en som ser helt likadan ut, på Blomsterlandet. Eller ja, min mor köpte först och jag var tvungen att ha en egen. Tyvärr borttappad tror jag men jag har för mig de inte var så dyra? Vi klippte ner en enorm kornell med den och tog en såg till de allra grövsta grenarna. Gick superbra och som sagt den ligger så himla bra i handen. Stora klumpiga handtag gör ju så man får kramp även om de är skarpa som attan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 625
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp