Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Herregud vad ni skriver! 14 sidor och det har inte ens gått en månad in på året.... :p

Idag hurrar jag i varje fall!! Igår dök mitt växthus upp! :D :D
dynamic


11,4 kvm stort, svart, med säkerhetsglas. Och sen en massa roliga tillbehör :D
Nu återstår då bara att fundera ut hur grunden ska se ut...

Jag vet att jag vill ha odlingsbäddar runt om, och plattor i mitten. Men ska vi köra latvarianten och bara sätta växtuset på gräset och sen gräva ur innuti? Eller gräva ut ordentligt, skapa en mur/grund undertill så man hindra ogräset från att komma in - och sedan då fylla på med ny jord/sten?
Eller göra en mellanvariant? Gräva en ränna att mura i för att hindra ogräs (samt fästa växthuset i), och sen bara gräva bort gräset invändigt? Kanske till och med strunta i plattorna och bara fylla på bark eller något där?

Hur har ni gjort?
Vi har tillgång till grävmaskin, så det tar ju inte jättelång tid att gräva ut. Men slipper vi frakta bort all jord hade det ju varit förbaskat trevligt...
 
Så kul! Jag är också sugen på ett men vet inte riktigt vilket jag ska satsa på. Bor där det blåser en del och är rädd att duken inte kommer palla trycket. Hur har du resonerat?
Jag vann en auktion på nätet så jag får se när det kommer hur det ser ut IRL, men jag har plats att ställa det och kommer förstärka det när det väl är på plats så får vi se hur det håller. Det är 3 x 6 m. :)
Jag vet att jag vill ha odlingsbäddar runt om, och plattor i mitten. Men ska vi köra latvarianten och bara sätta växtuset på gräset och sen gräva ur innuti? Eller gräva ut ordentligt, skapa en mur/grund undertill så man hindra ogräset från att komma in - och sedan då fylla på med ny jord/sten?
Eller göra en mellanvariant? Gräva en ränna att mura i för att hindra ogräs (samt fästa växthuset i), och sen bara gräva bort gräset invändigt? Kanske till och med strunta i plattorna och bara fylla på bark eller något där?

Hur har ni gjort?
Vi har tillgång till grävmaskin, så det tar ju inte jättelång tid att gräva ut. Men slipper vi frakta bort all jord hade det ju varit förbaskat trevligt...
Jag grävde ur då växthuset står i en svag sluttning och murade sedan upp en liten mur på ca 20 cm som jag förankrade det i. :idea:
 
Jag har inlett årets höbalsprojekt! Fyra balar ligger nu i gödselvattnet på vår platta och suger åt sig näring.
Jag läste din blogg och det där tror jag kan vara smart :up:
Jag var inne på samma tanke i år, att lägga balarna vid gödselstacken för bättre näring. Men jag har bevattningsfråga att lösa, det var det som ställde till det i fjol för mig :crazy:
 
Så kul! Jag är också sugen på ett men vet inte riktigt vilket jag ska satsa på. Bor där det blåser en del och är rädd att duken inte kommer palla trycket. Hur har du resonerat?
Pratade med en kvinna på en föreläsning häromsistens.

Hon hade köpt ett från Dancover. Det var inte väv utan bara plast. Det blåste sönder på två månader.
Hon kommer att köpa nytt överdrag till det men välja ett vävt den här gången.

Det i plastfilm blåste sönder i svetsfogarna.
 
Så kul! Jag är också sugen på ett men vet inte riktigt vilket jag ska satsa på. Bor där det blåser en del och är rädd att duken inte kommer palla trycket. Hur har du resonerat?
Vi har två stycken tunnelväxthus, med överdrag i plast, vi har köpt dem på Ebay. Det ena har vi haft i tre år och nu börjar överdraget bli lite för trasigt (nån spricka i fogarna har det blivit tidigare men det påverkade inte så mycket men nu såg jag att själva plasten gått sönder mitt på en yta, föromdligen pga kombinationen av vind och sol) så vi ska köpa ett nytt till kommande säsong.

Vi bor i östra Skåne ganska nära kusten, det är ganska blåsigt här, det blåser oftast antingen från öster eller väster och i väster har tunnlarna lä men i öster är det ingen skydd.

Det har fladdrat ganska bra i överdraget när det blåst hårt, framför allt på hösten innan vi tagit ner dem för vintern, men jag är ändå rätt nöjd med hur bra det hållit. Trodde nästan att det bara skulle hålla en säsong med tanke på vad det utsätts för. Men det verkar finnas lite olika erfarenheter av hur bra/inte bra överdragen håller, det kan säkert också vara olika för olika tillverkare.
 
Pratade med en kvinna på en föreläsning häromsistens.

Hon hade köpt ett från Dancover. Det var inte väv utan bara plast. Det blåste sönder på två månader.
Hon kommer att köpa nytt överdrag till det men välja ett vävt den här gången.

Det i plastfilm blåste sönder i svetsfogarna.
Innan jag klickade hem det här, som är plastöverdragen väv, så var jag inne på att köpa ett tunnelväxthus från GjordNära, samma som Sara Bäckmo har. Deras tunnelväxthus såg riktigt bra ut i mina ögon.

Nu ska jag testa det här och även börja med att göra täckbäddar på gräsmattan. Jag vet var jag kan få tag på både gammalt ensilage och gott om hästskit och grannen har massor med kartong jag får ta. :idea: :up:
 
Innan jag klickade hem det här, som är plastöverdragen väv, så var jag inne på att köpa ett tunnelväxthus från GjordNära, samma som Sara Bäckmo har. Deras tunnelväxthus såg riktigt bra ut i mina ögon.

Nu ska jag testa det här och även börja med att göra täckbäddar på gräsmattan. Jag vet var jag kan få tag på både gammalt ensilage och gott om hästskit och grannen har massor med kartong jag får ta. :idea: :up:

De från GjordNära ju galet fina! Men nöjer mig med mitt från dancover i år också.
Funderar på att köpa ett till sådant i mindre storlek (3×4). Så kan jag bara satsa på massor av tomater (och chili) i den större tunneln.

Är så mycket man vill bli färdig med varje år. Ska iallafall försöka rama in min köksträdgård lite bättre i sommar.
 
Jag är lite på gränsen mellan 5-6 men brukar räkna mig till zon 5, sådana växter brukar fungera. Jag har flera skyddade lägen med bra sol.
På grund av höjden över havet räknas vi också till zon 5 (eller kanske 4) men bor ju ändå söderöver. Så jag tar zonerna med en nypa salt. Min mor med samma zon har stora valnötsträd och mullbär hos sig och då har de ändå rätt så blåsigt. Tänker att min trädgård har många olika mikroklimat.

Apropå det kom jag igår på den finfina idén att sätta upp ett plank i trädgården för att skapa en ytterligare södervägg med lä. :idea: Kom på att jag vill ha möjligheten att testa på saker som egentligen inte ska trivas hos oss. Befintliga söderväggar kommer nog användas mest till tomater, chili, kanske björnbär och nåt mer. Så de räcker ju inte till. :angel:
 
Idag har jag köpt lite plastbackar på Rusta som har rea. I helgen tänker jag så en massa frön och ställa ut i trädgården i backarna så får det börja gro när de vill. Nu ska jag bara bestämma mig för vilka sorter jag vill så, det blev sex backar och jag planerar att så både blommor och grönsaker. :up:
 
Herregud vad ni skriver! 14 sidor och det har inte ens gått en månad in på året.... :p

Idag hurrar jag i varje fall!! Igår dök mitt växthus upp! :D :D
dynamic


11,4 kvm stort, svart, med säkerhetsglas. Och sen en massa roliga tillbehör :D
Nu återstår då bara att fundera ut hur grunden ska se ut...

Jag vet att jag vill ha odlingsbäddar runt om, och plattor i mitten. Men ska vi köra latvarianten och bara sätta växtuset på gräset och sen gräva ur innuti? Eller gräva ut ordentligt, skapa en mur/grund undertill så man hindra ogräset från att komma in - och sedan då fylla på med ny jord/sten?
Eller göra en mellanvariant? Gräva en ränna att mura i för att hindra ogräs (samt fästa växthuset i), och sen bara gräva bort gräset invändigt? Kanske till och med strunta i plattorna och bara fylla på bark eller något där?

Hur har ni gjort?
Vi har tillgång till grävmaskin, så det tar ju inte jättelång tid att gräva ut. Men slipper vi frakta bort all jord hade det ju varit förbaskat trevligt...

Vill du odla rakt ner i jorden eller bygga bänkar längs sidan ( då behöver du inte gräva ur alls)
 
Dagens projekt innan gymmet är en kruka till att ha vid vår lyktstolpe vid vägen. Som några vet så sökte jag efter tips i tråden men har nu bestämt att jag ska ha en sån här kruka. Exakt innehåll är inte klart än , det funderar jag ännu på :)

Krukskydd.jpg
 
De från GjordNära ju galet fina! Men nöjer mig med mitt från dancover i år också.
Funderar på att köpa ett till sådant i mindre storlek (3×4). Så kan jag bara satsa på massor av tomater (och chili) i den större tunneln.

Är så mycket man vill bli färdig med varje år. Ska iallafall försöka rama in min köksträdgård lite bättre i sommar.
Fast gjordnäras tunnlar är ju extremt dyra i förhållande till andra. Är de så mycket bättre att det motiverar priset?
 
O nybörjaren undrar. Vad innebär "höbalsprojekt" och vad blir det av det?
Förra året försökte jag odla i höbalar som jag preppade med gödselvatten för att få dem att brinna inuti. (sök på hay bale gardering eller straw bale gardering). Problemet var att allt jag odlade i dem åts upp av mördarsniglar. I år gör jag ett nytt försök, med nya strategier! Planen är att odla pumpor, morötter och lök i balarna i år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 007
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp