Trädgården 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni proffsodlare... har ni förslag på någon växt som trivs utan särskilt mycket solljus men desto mer lysrör på kontor? Gärna så frodig som möjligt. Inte svärmorstunga.
 
Jag har börjat odla! Har absolut ingen plats men det får lösa sig.
Mina paprikor har börjat titta upp så de ska få extraljus snart.
Var på IKEA igår och tittade på deras odlingshyllor med växtbelysning. Oj vad nära det var att jag köpte en! Det hade varit smått underbart med en sån trevånings. Men det får bli när jag har jobb och inkomst.
 
Men va f-n. :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:

Fick ett "uppdaterat leveransmeddelande" för min odlingstunnel.
De annullerar ordern för tunneln tillverkas inte längre! Fast den finns på nätet fortfarande.

MORR

Vad ska jag då köpa? Den jag beställt var 13 kvm. Mindre vill jag inte ha, men inte heller mycket större.
Hittade en firma som heter Dancover. Vet någon något om deras produkter?
Andra tips?
 
Jag har börjat odla! Har absolut ingen plats men det får lösa sig.
Mina paprikor har börjat titta upp så de ska få extraljus snart.
Var på IKEA igår och tittade på deras odlingshyllor med växtbelysning. Oj vad nära det var att jag köpte en! Det hade varit smått underbart med en sån trevånings. Men det får bli när jag har jobb och inkomst.
Ah, dem har jag också kikat på. Ganska mycket pengar för hela setet men den skulle man ju verkligen kunna ha lite kul med.

Funderade igår på om man inte skulle bygga en extra hylla i köksfönstren när vi gör om där. Är ju spröjs på fönstren så i rätt nivå smälter det in fint. Får plats dubbelt så många sådder då. :D
 
Ah, dem har jag också kikat på. Ganska mycket pengar för hela setet men den skulle man ju verkligen kunna ha lite kul med.

Funderade igår på om man inte skulle bygga en extra hylla i köksfönstren när vi gör om där. Är ju spröjs på fönstren så i rätt nivå smälter det in fint. Får plats dubbelt så många sådder då. :D

Bygg extra hylla! Jag stödjer det beslutet!
 
Fredskalla
Monstera
Tack för tipsen. :) Det står stora monsteror lite här och var och palmer. I mitt landskap finns dock inga växter och det är så grått och sterilt! Måste lätta upp lite och gärna tjäna som lite insynsskydd. Fredskalla lät toppen. Fick tips om 'elefantöra' också, den var gullig och verkar lättskött. :) Får hoppas jag kan ta hand om trädgården bättre än krukväxter, jag har nu haft ihjäl alla våra krukväxter utom en orkidé...
 
Men va f-n. :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:

Fick ett "uppdaterat leveransmeddelande" för min odlingstunnel.
De annullerar ordern för tunneln tillverkas inte längre! Fast den finns på nätet fortfarande.

MORR

Vad ska jag då köpa? Den jag beställt var 13 kvm. Mindre vill jag inte ha, men inte heller mycket större.
Hittade en firma som heter Dancover. Vet någon något om deras produkter?
Andra tips?
Inte mer än att jag tittat på dem och tyckt att de verkar bra.
 
Äsch! Var ordentlig och skrev ner vad jag planterat var i odlingslådorna. Och gissa vad? Jag flyttade lådorna innan jag markerat "fram och bak" på dem, så nu har jag ingen aning om vad som växer var :banghead:

Det har kommit upp något som måste vara paprika, eller chili. Men vilken sort har jag ingen aning om..
 
Äsch! Var ordentlig och skrev ner vad jag planterat var i odlingslådorna. Och gissa vad? Jag flyttade lådorna innan jag markerat "fram och bak" på dem, så nu har jag ingen aning om vad som växer var :banghead:

Det har kommit upp något som måste vara paprika, eller chili. Men vilken sort har jag ingen aning om..

:nailbiting: Det där är livsfarligt! Jag har lovat mig själv att vara pedant med pinnarna i år :D Kan vara så att det inte var helt pedantiskt förra året... :angel: :o
 
Äsch! Var ordentlig och skrev ner vad jag planterat var i odlingslådorna. Och gissa vad? Jag flyttade lådorna innan jag markerat "fram och bak" på dem, så nu har jag ingen aning om vad som växer var :banghead:

Det har kommit upp något som måste vara paprika, eller chili. Men vilken sort har jag ingen aning om..
Det blir lite rysk roulette. :D Var faktiskt duktig och köpte pinnar att skriva på. Men planterade i briketter så de pinnarna ligger bredvid. Får bli till krukorna sen.
Tror en chili har grott här med! Flyttade lådan lite mer fördelaktigt så hela är över elementet, halva stod för långt bort på fönsterbrädan såg jag igår.

Har tydligen en växtgalning på jobbet som jag pratat växter med dessa dagar. Väldigt kul att prata växtbelysning, sticklingar och sådd men farligt också. :D
 
Vore värt det om jag hade möjlighet att göra det själv. Om jag ska leja folk för att naja ihop och böja till armeringsnät så blir det alldeles för dyrt för att vara värt det. :cry:
Jag har använt armeringsnät en del och det är inte speciellt tungt att böja. Efter att ha sett det här så ska jag prova i sommar att göra "hus" över ett par av mina odlingslådor. Förra säsongen körde jag med böjda elrör och fiberduk men det var rätt instabilt.
 
Jag har använt armeringsnät en del och det är inte speciellt tungt att böja. Efter att ha sett det här så ska jag prova i sommar att göra "hus" över ett par av mina odlingslådor. Förra säsongen körde jag med böjda elrör och fiberduk men det var rätt instabilt.
Jag har hanterat armeringsnät i mina dagar jag med. Och nej, det funkar inte med min kropp.

Kunde jag skulle jag t.ex. bygga en portal för klängrosor :D
 
Kunde jag skulle jag t.ex. bygga en portal för klängrosor :D
Men du behöver ju inte göra en böjd portal, gör en rak vetja! Tre raka bitar, två till sidor och en till "tak". Då behöver du bara en rejäl bultsax. Såg en bild när jag googlade lusthus av armeringsmatta men nu kan jag ju givetvis inte hitta den... Hittade den här bilden istället som kanske kan funka som inspiration.
IMG_7526.JPG
 
Men du behöver ju inte göra en böjd portal, gör en rak vetja! Tre raka bitar, två till sidor och en till "tak". Då behöver du bara en rejäl bultsax. Såg en bild när jag googlade lusthus av armeringsmatta men nu kan jag ju givetvis inte hitta den... Hittade den här bilden istället som kanske kan funka som inspiration.
IMG_7526.JPG
Då behövs duk som klarar de vassa ändarna på järnen?

Jag fortsätter glatt att söka tunnlar på nätet.

De flesta är ju oförskämt billiga och dessutom i lätt demonteringsbart skick. Dvs jag kan ställa upp det och ta ner det.

Plus att de är snyggare än jag kan göra. Vet inte om jag skulle stå ut med mina egna klumpiga konstruktioner....:o
 
Men va f-n. :arghh::arghh::arghh::arghh::arghh:

Fick ett "uppdaterat leveransmeddelande" för min odlingstunnel.
De annullerar ordern för tunneln tillverkas inte längre! Fast den finns på nätet fortfarande.

MORR

Vad ska jag då köpa? Den jag beställt var 13 kvm. Mindre vill jag inte ha, men inte heller mycket större.
Hittade en firma som heter Dancover. Vet någon något om deras produkter?
Andra tips?

Men nej vad tråkigt :( Och vad dåligt att tunneln fanns att köpa på nätet fortfarande.

Jag kan inget om tunnlar och har ingen själv, men har följt Sara Bäckmos block "Skillnadens trädgård" och har förstått att tunnlar kan köpas prisvärt från England via eBay.

Kopierat från Saras blogg (hoppas det är ok att göra så): "Tunneln är köpt på ebay.com. Sök på ”6 x 3m Polytunnel Greenhouse Poly Tunnel Pollytunnel Galvanised Frame” om du vill se mer. Inklusive frakt från Storbritannien kostade den ca 2700 kronor."

Genom att söka på Saras blogg med ordet "eBay" kommer Saras inlägg om det hela upp med foton.

Hoppas du hittar en passlig tunnel inför odlingssäsongen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 003
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
877
Senast: Bonita4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp