Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Humle!
- anspråkslös och växer många meter. På hösten river du ner den och så kommer den på nytt till våren. Späda skott kan ätas som sparris. Vacker med sina kottar och fint grön!
Mot kor? Vet inte om jag begriper?Läste på lite innan jag svarade. Hur är den mot kor? Vi har en hage precis bredvid där det går kvigor på sommaren, men eftersom den går att beskära så verkar den toppen
Mot kor? Vet inte om jag begriper?
Jag har ingen aning om den är smaklig för kor. Giftig lär den knappast vara eftersom vi människor använder den i föda.
Man beskär den inte. Den vissnar ner totalt på hösten, har alltså inga vedartade delar som grönskar igen. Men man får riva ner det vissnade.
Här har den smitit upp på en balkong - inspirerande?
Jag har visserligen redan räfsat,men rev bort stänglar o rensade ogräs i rabatternaSåhär den 29 december passade jag på att räfsa löv och riva bort blomstänglar.
Mot kor? Vet inte om jag begriper?
Jag har ingen aning om den är smaklig för kor. Giftig lär den knappast vara eftersom vi människor använder den i föda.
Man beskär den inte. Den vissnar ner totalt på hösten, har alltså inga vedartade delar som grönskar igen. Men man får riva ner det vissnade.
Här har den smitit upp på en balkong - inspirerande?
VildvinOJ! Nej, en sån vill jag inte ha vid vägen. Tack för att du lade upp bild på hur den växer iväg, det var inte så jag tänkt mig
Vildvin
eller klätterhortensia?
Kummin växer vilt. jag hade massor av den på min gård.Idag kom mina fröer
Den klurigaste att få fart på blir Lakritsrot
En annan nyhet för mig blir även Kummin
Sen vill jag hitta vilken blomma eller dylikt som kan klättra på lyktstolpen vid vägen. Marken är ojämn där men får se vad jag hittar.
Vårt hus står färdigt i mitten på mars och då är det dags att ta tag i trädgården!
Det känns som att det vore klokt att börja planera redan nu så jag tänkte fråga om det finns något särskilt man bör tänka på enligt era erfarenheter?
Tomten kommer att anläggas i två nivåer, förmodligen med en liten stödmur så det kommer inte bli någon slänt. Sedan vill vi lämna plats för ett kommande garagebygge och placeringen av detta är det kluriga då utformningen på tomten är lite speciell. Vi funderar på att anlita någon form av arkitekt/konsult för att planera detta men det känns som att det kan bli väldigt dyrt.
Ha inte bråttom och försök inte göra allt första året. En trädgård är i allra högsta grad levande, det måste få ta tid. Dessutom ska man ha tid att njuta av den också.
Kolla på en massa bilder och känn efter vilka blommor/växter som är tilltalande. Hitta några favoriter och spinn vidare på dem. Kolla vilken växtzon ni är i, det är jättetråkigt att hitta en favorit och sedan inse att den inte funkar i ens zon. Träd och buskar tar stor plats som "vuxna" så plantera inte för tätt. Kom också ihåg att fasaden inte vill ha träd/buskage för nära sig (jag ska flytta på en syrenhäck pga det).
Vill ni ha det som är ätbart? Insektslockande växter? Jag tycker man ska ha det, både för trädgårdens skull men också för att vår överlevnad hänger på pollinerande insekter. Har ni djur och/eller barn kan det vara värt att ha koll på vilka växter som är giftiga. Jag undviker att ha akut giftiga växter i trädgården (några är lätt giftiga men vid måttligt intag orsakar de mest illamående).
Vårt hus står färdigt i mitten på mars och då är det dags att ta tag i trädgården!
Det känns som att det vore klokt att börja planera redan nu så jag tänkte fråga om det finns något särskilt man bör tänka på enligt era erfarenheter?
Tomten kommer att anläggas i två nivåer, förmodligen med en liten stödmur så det kommer inte bli någon slänt. Sedan vill vi lämna plats för ett kommande garagebygge och placeringen av detta är det kluriga då utformningen på tomten är lite speciell. Vi funderar på att anlita någon form av arkitekt/konsult för att planera detta men det känns som att det kan bli väldigt dyrt.
Tack, det var verkligen bra frågeställningar! Väldigt bra poäng där med giftiga växter.Ha inte bråttom och försök inte göra allt första året. En trädgård är i allra högsta grad levande, det måste få ta tid. Dessutom ska man ha tid att njuta av den också.
Kolla på en massa bilder och känn efter vilka blommor/växter som är tilltalande. Hitta några favoriter och spinn vidare på dem. Kolla vilken växtzon ni är i, det är jättetråkigt att hitta en favorit och sedan inse att den inte funkar i ens zon. Träd och buskar tar stor plats som "vuxna" så plantera inte för tätt. Kom också ihåg att fasaden inte vill ha träd/buskage för nära sig (jag ska flytta på en syrenhäck pga det).
Vill ni ha det som är ätbart? Insektslockande växter? Jag tycker man ska ha det, både för trädgårdens skull men också för att vår överlevnad hänger på pollinerande insekter. Har ni djur och/eller barn kan det vara värt att ha koll på vilka växter som är giftiga. Jag undviker att ha akut giftiga växter i trädgården (några är lätt giftiga men vid måttligt intag orsakar de mest illamående).