Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du sett att Skansen har en Gråärtskola den 22 mars? Det ingår två fröprover i kurspriset ifall du ändå råkar vara i omgivningarna när det är aktuellt.Jag skulle vilja ha tag i gråärt/blåärt eller vad den nu hette, en kultursort som man tydligen kan få tag i via föreningen Sesam. Dessvärre vill jag inte bli medlem bara för att få tag på det. Jag vill bara köpa fröerna.
Har du sett att Skansen har en Gråärtskola den 22 mars? Det ingår två fröprover i kurspriset ifall du ändå råkar vara i omgivningarna när det är aktuellt.
Det är ofta pengar man tjänar in i längden. Kanske behöver ni inte en ritning utan bara någon som kommer ut och bollar lite ideer med er på plats och då behöver det inte bli jättedyrt. Anlita en landskapsarkitekt eller en landskapsingengör. Trädgårdsarkitekter har en kortare distansutbildning och är inte erkända som arkitekter av arkitektförbundet. Ni kan ju också anlita en student, ta då kontakt med SLU så sätter de upp en lapp i skolan. Jag gjorde något sådant förslag åt några för några hundralappar och en fika under studietiden .Vårt hus står färdigt i mitten på mars och då är det dags att ta tag i trädgården!
Det känns som att det vore klokt att börja planera redan nu så jag tänkte fråga om det finns något särskilt man bör tänka på enligt era erfarenheter?
Tomten kommer att anläggas i två nivåer, förmodligen med en liten stödmur så det kommer inte bli någon slänt. Sedan vill vi lämna plats för ett kommande garagebygge och placeringen av detta är det kluriga då utformningen på tomten är lite speciell. Vi funderar på att anlita någon form av arkitekt/konsult för att planera detta men det känns som att det kan bli väldigt dyrt.
Vinbärstomater är väldigt trevliga och blir något större än vinbär och söta och goda annars kör jag stenhårt på sungold som man alltid kan lita på. I övrigt så blir det en blandad kompott hos mig varje år .Planering planering....
Nu när jag då beslutat att ha en tunnel infinner sig frågan vilka tomater jag ska satsa på. Jag vill ha flera sorter. Någon körsbär/cocktail, någon biff några andra. Gärna flera färger och minst en tigrellavariant.
Mängden sorter är oändligt och jag har odlat flera genom åren - i lånade växthus. Nu får jag prova ohämmat åt mig själv.
Har ni kära bukefalister några tips? Någon som vill dela fröer.....
Det finns ett gäng skrivbordslampor som jobbet ska kasta. Jag har ställt undan dem till mig... Varde ljus.
Instämmer med @athena_arabians och @Magiana och deras tips och råd.Vårt hus står färdigt i mitten på mars och då är det dags att ta tag i trädgården!
Det känns som att det vore klokt att börja planera redan nu så jag tänkte fråga om det finns något särskilt man bör tänka på enligt era erfarenheter?
Tomten kommer att anläggas i två nivåer, förmodligen med en liten stödmur så det kommer inte bli någon slänt. Sedan vill vi lämna plats för ett kommande garagebygge och placeringen av detta är det kluriga då utformningen på tomten är lite speciell. Vi funderar på att anlita någon form av arkitekt/konsult för att planera detta men det känns som att det kan bli väldigt dyrt.
Om ogräset är rotogräs, dvs kirskål och kvickrot så tar presseningen det på två år.Åh, jag blir sugen att göra något av min "rabatt" i vår. Ska jag, ska jag inte... Den har varit täckt med presenning i säkert två år nu. Det stod en kornell där innan som vuxit sig alldeles för stor. Presenningen har fungerat jättebra så jorden är alldeles bar. En del är öppen och planterad med lite perenner och rosor och det blir SÅ mycket ogräs där SÅ snabbt. Kanske ska satsa i år på att täcka den ytan med perenner så ogräset blir mer hanterbart. Men presenningen är så ful... kanske ska så gräsmatta bara.
Inspirerad av tråden gick jag ut i förrådet och kollade fröbeståndet.
Kan säga att alla fröinköp framöver måste vara ytterst välmotiverade.
Nåväl, lite sallad får jag beställa.
Likaså gammaldags blåklint och kornvallmo till ängen jag ska förhandla mig till.
Sen är det stopp!
Vad dyrt med dryga 800 kr för lite sallad, blåklint och kornvallmo...Nu har jag beställt fröer från Impecta och det blev bara det allra nödvändigaste. För drygt 800 kr.
Ja, visst var det! Hutlöst! .........Vad dyrt med dryga 800 kr för lite sallad, blåklint och kornvallmo...
Sorry - kunde inte låta bli
Hmmm, man kanske ska inventera fröförrådet
Gud alltså, totalt livsfarligt att läsa här i tråden nu när ni satt igång med era frödiskussioner! Jag fick ju hem impecta-katalogen här om sistens, kanske borde slänga den direkt istället för att öppna och läsa...?
Jaså? Hade jag ingen aning om, är det bara att googla eller hur hittar man det? //Bara nyfiken, ska absolut inte köpa nåtJag föredrar ändå att kolla direkt på nätet
De flesta fröerna köper jag från England, det blir så mycket billigare även med portot.
Jaså? Hade jag ingen aning om, är det bara att googla eller hur hittar man det? //Bara nyfiken, ska absolut inte köpa nåt
Om ogräset är rotogräs, dvs kirskål och kvickrot så tar presseningen det på två år.
Om jorden däremot innehåller massa ogräsfrön så kan de mycket väl ligga och vila under presseningen och sen poppa upp.
I värsta fall går det ju att byta ut jorden om du misstänker att den innehåller mycket ogräsfrön.
Vill varna för jordfräsar också.
De är värsta ogrässpridarna. Dessutom dödar dom maskar och andra bra kryp i jorden som vi behöver.
Det är enligt mig den värsta maskinen som finns för trädgården.
Nog ingen vidare idé?Någon som har försökt sig på att fröså syrén? Jag plockade några hängen med frökapslar i höstas och funderar på om det kan vara värt att försöka sig på att driva upp några plantor själv men jag har ingen aning om vad de kräver för att gro.