Det är verkligen komplext... dels har kvinnor fortfarande inte en speciellt hög status rättsligt, speciellt inte när det kommer till brott med sexuella komponenter (vi får fortfarande skylla oss själva om vi blir utsatt för sexuellt våld och utnyttjande, typ

) och dels krockar det lite med vår demokratiska lagstiftning. Vi anser ju att när ett straff är sonat så är det klart.
När det gäller vissa typer av brott blir just det sistnämnda väldigt svårt, speciellt när det gäller brott med sexuella förtecken. När ens sexualitet (när den utövas) drabbar andra är det enormt svårt att rehabilitera det beteendet, eftersom vår sexualitet är en stor del av vem vi är (jag tänker främst på pedofili här). Sedan har jag uppfattat (men jag kan ha fel, jag är inte djupt insatt) att många sexualbrottslingar saknar brottsinsikt samt inte vill delta i rehabilitering under fängelsetiden. Då hamnar vi i situationen att förövaren förvarats i x tid och sedan släpps ut utan att något egentligen förändrats.
En möjlig lösning, om än inte perfekt, är ju att en sexualbrottsling som inte visar brottsinsikt samt inte deltar i rehabilitering kommer att ha fotboja permanent när denne släpps fri. Dvs begår den ett sexualbrott igen så är det lätt att åter döma personen och varför inte livstid den här gången? Eller tvingande kemisk kastrering för de som upprepar sexualbrott? Jag vet inte, det är enormt svårt att få till en human lagstiftning som samtidigt skyddar oss kvinnor.