Serievåldtäktsmän- hur kan det få gå till såhär..

I USA (inte för att vi vill efterlikna dem i allt, men...) läggs straffen på varandra och man kan få typ trehundra års fängelse. Jag vet knappt vilket som är galnare.
Då kommer dom i alla fall inte ut. En av Sveriges värsta sexualsadistiska pedofiler bodde på öppen anstalt och avvek en dag. Som om det vore en slags drop-in han bodde på.

Hur kan en man som beställt (han skickade datorer till folk i fattiga byar och betalade sedan folk för att begå övergrepp på barn via videochatt och inspelningar) övergreppsmaterial från Thailand/Filipinerna där småbarn tvingades utföra sexuella handlingar med djur och fick kanyler instuckna i underlivet, ens får vistas ute i samhället?

Spontant är det ju för jävligt.

Jag tänker att det kanske handlar minst lika mycket om mekanismerna kring återfall överlag (läs: efter lagföring) som om just sexualbrott. Statistik från Kriminalvården säger att återfallsfrekvensen för sexualbrott - där gärningsmannen återfaller i samma brottstyp - är ca 2% medan återfallsfrekvensen för exempelvis övriga våldsbrott är fyra gånger så hög. Där innefattas allt från misshandel till mord, så ur samhällsperspektiv borde det vara minst lika intressant att få ner återfallsfrekvensen för den brottstypen. Plus att brottsoffren i mycket större omfattning är män...
Sexualbrott har tydligen trots allt den lägsta återfallsfrekvensen bland kategoriserade brottstyper i den här statistiken. Kanske är de behandlande insatserna trots allt jämförelsevis framgångsrika. Kanske finns andra viktigare faktorer. Oavsett vilket så tänker jag att man borde kunna identifiera sannolikheten för återfall, och framför allt anpassa påföljderna, väldigt mycket bättre än vad som verkar göras. Det kan ju inte vara kärnfysik att predikera att någon som återfallit tio gånger rätt sannolikt kommer att återfalla igen... oavsett brottstyp.
Ett problem med statistiken i det här fallet är ju dock att det finns ett enormt mörkertal vad gäller just sexualbrott.

Det som syns i statistiken för återfalls-brottslighet är brott som konstaterats genom lagföring och inte brott som sker i samhället men som antingen aldrig anmäls eller leder till åtal eller fällande dom, vilket då med största sannolikhet är betydligt fler och särskilt vad gäller sexualbrott.

Problemet med kemisk (eller annan) kastrering är att våldtäkter inte avtar. De tar helt enkelt till något annat verktyg att trycka in i sitt offer (dildo, flaska, basebollträ, vägkon).

Viljan att våldföra sig på någon annan, förnedra mm sitter inte i penis.

Alltså - finns det verkligen hjälp att få för den som har den läggningen? Jag menar, hjälp som faktiskt fungerar? Eller för den som begår våldtäkter? Jag är inte så säker, tyvärr..... Att det går att "bota".

Ja, det finns hjälp. Pedofili är en sexuell läggning så det går inte att "bota" men det går att få personen i fråga att må bättre (vilket aldrig är fel) och när det gäller de som aldrig begått ett pedofilbrott att stärkas i att inte göra det. Det är verkligen en ultimat brottsförebyggande vård.

https://psykologtidningen.se/2023/0...bbar-bade-for-patienter-och-presumtiva-offer/

https://preventell.se/

Intressant! Jag har inte tittat på länkarna så där kanske finns mer info.

Spontant tänker jag att det finns lite olika perspektiv;

Det ena är att brott mot kvinnor fortfarande inte anses vara ett tillräckligt stort problem. Rent intellektuellt har vi väl kommit förbi det, men jag tror att de underliggande normerna och synsättet fortfarande påverkar rättssystem, lagstiftare och samhället i stort mycket mer än vi inser.

Rent juridiskt har jag ingen koll, men principen är väl ändå att när du avtjänat ditt straff så är du fri. Jag antar att det inte finns möjlighet att döma till mer än ett antal år fängelse, om du sonat för tidigare brott.

Båda de perspektiven kan jag tänka hänger ihop.

Men håller absolut med dig, hur fasen kan det inte vara prioriterat att skydda befolkningen från återfallsförbrytare?! (Jag tror svaret är: För att kvinnors liv inte är lika mycket värda som mäns).
Ja precis, grundprincipen är att när man avtjänat straffet är man fri. Det som dock är intressant är Nytorgsmannen som släpptes i förtid dvs inte ens avtjänade hela sitt straff trots att Kriminalvården ansåg att han hade hög återfallsrisk. Varför släpps man då till och med i förtid?

Det är verkligen komplext... dels har kvinnor fortfarande inte en speciellt hög status rättsligt, speciellt inte när det kommer till brott med sexuella komponenter (vi får fortfarande skylla oss själva om vi blir utsatt för sexuellt våld och utnyttjande, typ :meh:) och dels krockar det lite med vår demokratiska lagstiftning. Vi anser ju att när ett straff är sonat så är det klart.

När det gäller vissa typer av brott blir just det sistnämnda väldigt svårt, speciellt när det gäller brott med sexuella förtecken. När ens sexualitet (när den utövas) drabbar andra är det enormt svårt att rehabilitera det beteendet, eftersom vår sexualitet är en stor del av vem vi är (jag tänker främst på pedofili här). Sedan har jag uppfattat (men jag kan ha fel, jag är inte djupt insatt) att många sexualbrottslingar saknar brottsinsikt samt inte vill delta i rehabilitering under fängelsetiden. Då hamnar vi i situationen att förövaren förvarats i x tid och sedan släpps ut utan att något egentligen förändrats.

En möjlig lösning, om än inte perfekt, är ju att en sexualbrottsling som inte visar brottsinsikt samt inte deltar i rehabilitering kommer att ha fotboja permanent när denne släpps fri. Dvs begår den ett sexualbrott igen så är det lätt att åter döma personen och varför inte livstid den här gången? Eller tvingande kemisk kastrering för de som upprepar sexualbrott? Jag vet inte, det är enormt svårt att få till en human lagstiftning som samtidigt skyddar oss kvinnor.
Angående fotboja så har jag läst på några olika ställen om att Nytorgsmannen hade fotboja samt hade regler om var han fick vistas. Men han lyckades då enligt medierna ändå begå ny våltänkt. Han ska då ha tagit med sig en tjej från ett närbeläget HVB-hem med löfte om att få cigaretter och pengar enligt det som jag läst. Så vad jag förstår larmar bara fotbojan när man beger sig till ställen man inte ska vara på men hindrar inte det man gör i sitt hem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nytorgsmannen-frigiven-kommer-bara-fotboja

Ja precis, grundprincipen är att när man avtjänat straffet är man fri. Det som dock är intressant är Nytorgsmannen som släpptes i förtid dvs inte ens avtjänade hela sitt straff trots att Kriminalvården ansåg att han hade hög återfallsrisk. Varför släpps man då till och med i förtid?
Nä, man kan verkligen undra. Jag kan inte låta bli att tänka den cyniska tanken att det är på grund av plastbrist inom kriminalvården. Och nu när jag gjorde en snabb googling kan jag konstatera att sju av tolv förslag (från kriminalvården?) som skulle kunna mildra platsbristen går ut på att straffen "lindras" genom ex. fotboja, hemarrest, utslussning och strafftidsförkortningar.

Lyssnade på en podd igår (kommer inte ihåg vilken), att det finns förslag på att ta bort att du släpps efter 2/3 och istället ska sitta hela straffet och att det enbart vid gott uppförande och deltagande i behandling ska kunna ge tidigare frigivning. Idag verkar det typ omöjligt att inte släppa någon efter 2/3, oavsett hur dåligt uppförande denna har.

Var kommer det här med 2/3 av straffet ifrån egentligen? Varför har vi det så? Någon "god" tanke måste det ju finnas....?

Var kommer det här med 2/3 av straffet ifrån egentligen? Varför har vi det så? Någon "god" tanke måste det ju finnas....?
Det är väl lagstadgat i brottsbalken? Jag har vaga minnen från min utbildning att "den goda tanken är" att uppmuntra gott uppförande under fängelsetiden och underlätta återanpassning i samhället, men det verkar ju minst sagt tummas en hel del på nu för tiden. Och då tror jag vi är tillbaka på platsbristen.

Med stora reservationer och ser fram emot att bli rättad av någon med faktiskt/uppdaterad kunskap :).

Jag läste också statistik kring återfallsrisk och enligt den har sexbrott generellt sätt låg återfallsrisk. Förutom serievåldtäktsmän där den är hög. Speciellt för vissa av dem som inte medverkar i behandling. Enligt det jag läste så valde Nytorgsmannen att inte medverka i behandling. Så det är ju också intressant att man då kan välja att låta bli? Eller tänker man att det inte är någon ide för någon som inte vill kommer ändå inte att bli bättre?

Det är väl lagstadgat i brottsbalken? Jag har vaga minnen från min utbildning att "den goda tanken är" att uppmuntra gott uppförande under fängelsetiden och underlätta återanpassning i samhället, men det verkar ju minst sagt tummas en hel del på nu för tiden. Och då tror jag vi är tillbaka på platsbristen.

Med stora reservationer och ser fram emot att bli rättad av någon med faktiskt/uppdaterad kunskap :).

Ah, kollade nu. Jag hade inte fattat att man SKA släppas villkorligt efter 2/3, trodde att det var en möjlighet.

Men i så fall så borde ju alla straffen vara anpassade efter att så sker? Dvs det borde vara noll nyhetsvärde i att en dömd person släpps villkorligt efter 2/3 avtjänad tid :confused:

(inte nödvändigtvis fråga till just dig @Rumpnissen :) )

Jag läste också statistik kring återfallsrisk och enligt den har sexbrott generellt sätt låg återfallsrisk. Förutom serievåldtäktsmän där den är hög. Speciellt för vissa av dem som inte medverkar i behandling. Enligt det jag läste så valde Nytorgsmannen att inte medverka i behandling. Så det är ju också intressant att man då kan välja att låta bli? Eller tänker man att det inte är någon ide för någon som inte vill kommer ändå inte att bli bättre?
Antagligen är det så att behandlingen inte ger någon som helst effekt på en person som deltar under tvång. Alltså bäst att koncentrera sig på dem som vill delta. Däremot borde vägran att delta leda till att den intagne får avtjäna hela sin strafftid bakom murar.

Antagligen är det så att behandlingen inte ger någon som helst effekt på en person som deltar under tvång. Alltså bäst att koncentrera sig på dem som vill delta. Däremot borde vägran att delta leda till att den intagne får avtjäna hela sin strafftid bakom murar.
Ja precis.. det är ju just det som skrivs om Nytorgsmannen som skaver hos mig. Han släpps i förtid trots att han inte deltog i behandling och trots hög återfallsrisk...

obs triggervarning på detta inlägg! hittade inte hur jag kunde "gömma texten" eller hur jag sett andra göra.

Jag kan känna att den här frågan är extra känslig för mig både pga mina egna erfarenheter men också pga att jag de senaste par åren har fått höra saker från min närmaste bekantskapskrets. För ett par år sen var en av mina nära vänners tonårsdotter med om en gruppvåldtäkt vilket gjorde att hon bröt ihop totalt och har sedan dess kämpat med att ta sig tillbaka till livet efter självskadebeteende och självmordsförsök. Att sitta med hennes mamma när hennes dotter har skurit sig i armarna och då få höra att dessa killar gjort samma sak tidigare mot andra tjejer känns förjävligt.

För någon månad sedan berättade en kollega att en liknande sak hade hänt hennes tonårsdotter. Nyligen satt jag också och pratade med vänners tonårsdöttrar om detta. De var då i 16- årsåldern och det gör ont att höra att de alla varit med om saker. Visst vi äldre har också varit med om saker men någonstans så önskar man att efter metoo och andra saker så borde saker förändras. Men när jag pratar med tonåringar så låter det inte som det gör det.
Man önskar ju att de unga tjejerna ska slippa gå igenom mkt av den skiten som vi behövde ta. Men nä... tyvärr inte...:(:cry:

Ytterligare en fråga i detta; är det inte ett kort straff han dömdes till när han dömdes 2021?
Fem års fängelse för sju våldtäkter, åtta sexuella övergrepp och ytterligare ett 20-tal brott.
Och sen släpptes han ut då 2024 efter att inte ens ha avtjänat hela straffen trots hög åtefallsrisk.

Jag säger inte att vi behöver ha det som USA där man stapplar uppepå varandra så det tillslut kan bli hundratals år i fängelse.. men - nog är det rimligt att begära att det ska bli mer än fem år?

Om jag hade varit brottsoffer hade jag nog kännt att det var nedlåtande mot mig och de andra. Sju offer för våldtänkt, åtta för sexuella övergrepp och ett 20-tal andra och det ger enbart fem år? Jag hade nog som brottsoffer börjat fundera på om det ens var värt att gå igenom en rättegång då jag gissar att det är enormt krävande att orka med en rättegång.

Ytterligare en fråga i detta; är det inte ett kort straff han dömdes till när han dömdes 2021?
Fem års fängelse för sju våldtäkter, åtta sexuella övergrepp och ytterligare ett 20-tal brott.
Och sen släpptes han ut då 2024 efter att inte ens ha avtjänat hela straffen trots hög åtefallsrisk.

Jag säger inte att vi behöver ha det som USA där man stapplar uppepå varandra så det tillslut kan bli hundratals år i fängelse.. men - nog är det rimligt att begära att det ska bli mer än fem år?

Om jag hade varit brottsoffer hade jag nog kännt att det var nedlåtande mot mig och de andra. Sju offer för våldtänkt, åtta för sexuella övergrepp och ett 20-tal andra och det ger enbart fem år? Jag hade nog som brottsoffer börjat fundera på om det ens var värt att gå igenom en rättegång då jag gissar att det är enormt krävande att orka med en rättegång.
Hans häktningstid har räknats av från strafftiden, och utredningen var mycket omfattande så han satt säkert närmare ett år i häkte, (med hårdare villkor och förhållanden än på anstalt!).

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka