Instämmer med
@athena_arabians och
@Magiana och deras tips och råd.
Den planen ni själva gjort låter också bra.
Framförallt, börja med inramningen av trädgården.
Det skulle jag vilja påstå är det viktigaste.
Vill man ha vintergrönt är tuja en variant.
Den ha ganska dåligt rykte, men jag upplever att fler och fler har upptäckt fördelarna med den.
Vi har tuja smaragd och den ser lite roligare ut än den vanliga.
En anlagd tujahäck behöver stödvattnas i 3-5 år och ibland även täckas på våren om det är soligt.
Vill ni ha gräsmatta så köp på rulle. Är oändligt lättare och snabbare än att så.
Funderar ni på stenläggning fram till huset så kan jag tipsa om att även grus är fint. Om ni väljer stenplattor, välj något som passar huset.
Vill ni ha rabatter, lägg dom minst en halvmeter utanför husgrunden.
Det växer dåligt intill husgrunden och det ökar dessutom risken för fukt.
Om ni ändå vill ha så, köp en plastrulle som är till för det och sätt den närmast husgrunden.
Välj större och bredare rabatter än ni tänkt er.
En meter är för lite, minst två meters bredd tycker jag.
Släng inte ut en massa träd och buskar här och var som även någon annan skrev här. Börja istället i en del och bygg på därefter.
Beräkna fullvuxen storlek på träden och buskarna ni köper.
En blågran är jäkligt söt på plantskolan men inte riktigt lika kul att ha i slänten, lutandes mot huset, allt för nära.
(Har en sån - inte kul)
Köp inte för stora träd till tomten utan köp hellre flera små.
Idag finns fruktträd som är svagväxande och inte blir mer än 3-4 meter höga.
Det kanske kan vara ett bra alternativ om ni inte bara vill ha ett äppelträd och ett plommonträd?
När ni väljer blommor (perenner)så plantera dom hyggligt tätt.
Lättare att hålla efter och blir snabbare en fin rabatt.
Blanda inte alltför många olika sorter och framförallt, se till att alla har ungefär samma krav på jord och läge.
Rosor och rododendron passar inte tillsammans, som exempel.
Blanda gärna träd, buskar och perenner i rabatterna. Det ger höjd och djup och gör det lite mer intressant att titta på.
Sätt inte alla växter på en rak rad. Ser trist ut.
Till området med berg kan man göra mycket kul, till exempel plantera in lite olika ormbunkar, göra vattenfall mm. Men sånt är överkurs, så det skulle jag ta sist, typ.
Framförallt, kul med en ny trädgård att sätta spaden i.
Allt är möjligt!