Om man hinner klart första året eller inte beror på hur stor trädgård man har. I normalfallet så blir man ju inte klar första året men på mitt förra ställe hade jag bara cirka 40 kvadrat och då gick det undan. Så här såg det ut i slutet av första året:
Där hade jag kryddor, lite grönsaker, 5 rosor, jordgubbar, ett par buskar, ettåriga blommor och perenner. Vitpyttan, kantnepetan och trädgårdsriddarsporrarna drog jag upp från frö.
Och i oktober året innan var det bara så här:
Vad gäller växtzon så är den bara intressant för vedartade växter. Perenner går i princip överallt, men en del kan vara kinkiga med jordmån och vissa vill ha skydd för vinterväta.
En sak att börja tänka på direkt är strukturen i trädgården, vilken form man vill ha. Dit hör exempelvis staket, buskage, häckar, träd, spaljeér och sånt. Träd tar ju tid på sig att växa upp så det är en fördel att plantera sådana ganska tidigt i processen (sa hon som inte lyckades plantera ett enda träd första säsongen, för den där höstrean kom aldrig före vintern). Något att undvika är att "slänga ut" växter lite här och lite där i gräsmattan. Jag får lite klåda av sådan plottrighet. Ur skötselsynpunkt är det inte heller smidigt när man ska snirkla runt dessa med gräsklipparen
. Då är det bättre att göra färdigt en yta direkt, där växtligheten hänger ihop, och sedan fortsätter man med nästa yta.
Själv har jag utmaningen att försöka göra något av förra ägarens misstag. På några ställen vet jag inte hur hon har tänkt eller om hon har tänkt ö.h.t.