Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med myror är det mest ett problem att de bygger bo i bäddarna och det ofta för att det är för torrt (annars hade de inte trivts). De odlar ju emellanåt löss som de flyttar runt men mesta dels bär de iväg med skadedjur och är därmed en tillgång i trädgården.
Varför odlar myror löss :confused:
 
Kaprifolen verkar gilla tujan
F8814BEA-57D1-4FD5-B685-61CC9B64B352.webp
 
Azaleor, växer de väldigt långsamt? Ser att de ofta säljs i flerpack. Måste man köpa flera om man vill ha den som en buske under sin livstid? :p
 
Azaleor, växer de väldigt långsamt? Ser att de ofta säljs i flerpack. Måste man köpa flera om man vill ha den som en buske under sin livstid? :p
Mor och far köpte en runt sekelskiftet. Den är samplanterad med rhododendron så är inte buske i vanlig bemärkelse men trots att den väser rätt långt in i buskaget så sträcker den ut ett antal grenar som blommar varje år. Det bör definitivt att få dem till buske inom din livstid.
 
En tur till Blomsterlandet resulterade i en rudbeckia, rysk martorn och två dagliljor; en rosa och en vit. :love: Till lite olika planteringar som jag planerar. Äntligen köper jag växter jag velat ha länge istället för att tänka att det kan man göra någon annan gång... :laugh:

Och så börjar dessa precis blomma! Nu får de sällskap av dagliljorna med. :)
IMG_20200623_191857109.webp
 
Jag har fått gräva upp mina pallkragar med 8 tomater. 😭 Vi ska lägga altan där och snickaren ville verkligen att de skulle bort. Han lovade att bygga nya fina odlingslådor som matchar altanen men ändå. Min mamma grät när hon hjälpte mig att gräva upp dom. Har provisoriskt planterat de i hinkar, hoppas de överlever. 🙈
 
Har hängt här och läst ett tag men inte vågat hänga på förrän nu :D Har nästan 3000 kvadratmeter tomt varav nästan allt är gräsmatta... Har haft huset i fyra år och det är egentligen först nu som jag börjar tycka att det är intressant och roligt på riktigt med trädgården. Ett par år har det fått växa igen lite väl mycket, så det finns en del att göra nu :P

Började med att trimma ner mitt trädgårdsland och täcka det med hö. Satte även oändligt många potatisar, men ingen har stuckit än. Vi får väl se vad som händer. Huvudsaken är ju att det inte är lika mycket fult ogräs längre! Rensade även ur ett par pallkragar som stod vid trädgårdslandet. Har inte kommit mig för med att så något i dem än, men det kommer nog vilken dag som helst :D

Idag bestämde jag mig för att ta bort alla gräsliga praktlysingar som stod på båda sidorna trappan. Det var avsevärt värre att gräva upp dem än jag hade räknat med :D :angel: Men efter fem timmar var de i alla fall borta. Har planterat ett par nävor och löjtnantshjärtan istället till att börja med. Får se vad det blir mer för något senare.

Hoppas på att det med tiden ska bli riktigt fint i min trädgård! Inte helt enkelt att hinna med ett heltidsjobb, ett hus med stor trädgård och en häst ensam, men det blir det det blir.

105549137_10158428357432566_528161179232501298_n.jpg

105487057_10158428357647566_4222257381519978899_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp