Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på denna klematis mot planket i gången vid fruktträden (alltså flera plantor). Vad hade ni satt framför denna och varför?

Full sol. Först kommer planket, sedan en liten slänt och sedan fruktträden.

Screenshot_20200623_221605_com.android.chrome.webp

Jag kan inte bestämma mig för i vilken riktning jag vill gå och behöver input 🙈

Funderar på denna klematis mot planket i gången vid fruktträden (alltså flera plantor). Vad hade ni satt framför denna och varför?

Full sol. Först kommer planket, sedan en liten slänt och sedan fruktträden.

Visa bifogad fil 53152
Jag kan inte bestämma mig för i vilken riktning jag vill gå och behöver input 🙈
Jag har den eller en annan lika lilasvart, den växer ihop med vita rosor (White new dawn) vilket är fantastiskt fint. :)

Edit: Det var fint tills mannen tog ned klematisen med trimmern. Tur att det är en sort som egentligen ska beskäras helt varje år... Men årets tillväxt försvann och rosen är jättefin i år äntligen. Men men.

Har äntligen fått ut purjon och mina butternut pumpor 👍
Rensat ogräs och tomatspanat
Visa bifogad fil 53139
Jag går också och tomatspanar hela tiden men när ska tomaterna komma då?! :p
Har två körsbärstomater på gång i tunneln annars bara blommor, och det blommar mer ute på friland än i tunneln? Det kan nog bero på den omfattande skada allting tog av att bladen blev brända. Men ändå! :p Är det Tigerella på bilden?

Jag har den eller en annan lika lilasvart, den växer ihop med vita rosor (White new dawn) vilket är fantastiskt fint. :)

Edit: Det var fint tills mannen tog ned klematisen med trimmern. Tur att det är en sort som egentligen ska beskäras helt varje år... Men årets tillväxt försvann och rosen är jättefin i år äntligen. Men men.
Tror att just rosor tar för mycket plats där men du röstar för ngt vitt romantiskt? Lite rosaktigt men som tar mindre plats ☺️

Jag går också och tomatspanar hela tiden men när ska tomaterna komma då?! :p
Har två körsbärstomater på gång i tunneln annars bara blommor, och det blommar mer ute på friland än i tunneln? Det kan nog bero på den omfattande skada allting tog av att bladen blev brända. Men ändå! :p Är det Tigerella på bilden?
Bumble bee ☺️
Har inte odlat den innan så vet inte riktigt när den är mogen 🙈

Vi har fått avloppsbekymmer och behöver gräva upp servisledningen på framsidan av huset. När vi ändå håller på ska vi dränera en bit och flytta inkommande vatten så en stor del av framsidan behöver grävas upp. Tänkte först ta in någon som kunde rita på nåt snyggt till framsidan och lägga sten men det här projektet blir nog så dyrt att vi får nöja oss med något vi kan lösa själva.

I samband med grävningen ska vi ta bort en gammal halvdöd häck och en rhodedendron som visserligen är fin men som förmodligen står ovanpå servisledningen.

Jag tänker mig att jag skulle vilja lägga grovt singel/stenkross på hela framsidan, mura upp några upphöjda bäddar att så i och lägga trampstenar som en stig upp till baksidan. Osäker på om vi ska plantera ny häck eller låta det vara öppet mot gatan men tänker iaf skärma av på sidan av huset med några armerings-spaljéer och klematis. I odlingsbäddarna vill jag ha nått lättskött och gärna lite modernt i stilen, tänker prydnadsgräs men vad mer kan tänkas passa? Gärna lite färg, huset är helvitt trähus med stående ganska bred panel.

Vi har fått avloppsbekymmer och behöver gräva upp servisledningen på framsidan av huset. När vi ändå håller på ska vi dränera en bit och flytta inkommande vatten så en stor del av framsidan behöver grävas upp. Tänkte först ta in någon som kunde rita på nåt snyggt till framsidan och lägga sten men det här projektet blir nog så dyrt att vi får nöja oss med något vi kan lösa själva.

I samband med grävningen ska vi ta bort en gammal halvdöd häck och en rhodedendron som visserligen är fin men som förmodligen står ovanpå servisledningen.

Jag tänker mig att jag skulle vilja lägga grovt singel/stenkross på hela framsidan, mura upp några upphöjda bäddar att så i och lägga trampstenar som en stig upp till baksidan. Osäker på om vi ska plantera ny häck eller låta det vara öppet mot gatan men tänker iaf skärma av på sidan av huset med några armerings-spaljéer och klematis. I odlingsbäddarna vill jag ha nått lättskött och gärna lite modernt i stilen, tänker prydnadsgräs men vad mer kan tänkas passa? Gärna lite färg, huset är helvitt trähus med stående ganska bred panel.
Rhododendron har grunda rötter och borde gå att flytta? :)

Jag köpte ju två rosor (Leonardo da vinci) och planterade i rabatten. Den ena har inte växt på sig speciellt mycket alls men den verkar leva iallafall 😅 Den andra däremot har växt på sig och igår såg jag några knoppar :love: Har velat ha rosor länge så hoppas båda tar sig och kommer ge mig fina rosor varje år!

Jag köpte ju två rosor (Leonardo da vinci) och planterade i rabatten. Den ena har inte växt på sig speciellt mycket alls men den verkar leva iallafall 😅 Den andra däremot har växt på sig och igår såg jag några knoppar :love: Har velat ha rosor länge så hoppas båda tar sig och kommer ge mig fina rosor varje år!

Dutta med dem i vår (nu ska man vara försiktig med gödning osv, de ska inte stressas inför hösten). Har du is i magen beskär du dem ordentligt i vår och ger dem rejält med gödsel så ska du se att de blir glada. Jag hade inte is i magen med mina första rosor, de var väl en tre-fyra år innan jag vågade beskära ordentligt :D

Jag skar mina två jag flyttade i våras rejält, de var absolut inte mer än 15cm och de har tagit sig fantastiskt (jag fick dessutom inte med så mycket rötter från den ena).

I min lilla trädgård har jag satt två pallkragar med jordgubbar i år. För 2 dagar sen plockade jag den första jordgubben och nu är några till på gång ser jag!

Tomaterna (på friland mot södervägg) har massor med tomater och blommor. Ser lovande ut! Jag har busktomater Strongboy köpta som plantor.

Jag har en liten fundering bara. Egentligen två.

1) En gång som är 0,5 m × 2,5 m. Vill ha den lättskött och fin. Billig. Den är omringad av en rabatt på ena långsidan (med sten som gräns), pallkragar på den andra långsidan, ett trädäck på en kortsida och gräsmatta på den andra.

Vi funderade på att lägga plattor men det blir svårt att hitta plattor som passar exakt. Sen funderade vi på småsten (typ sjösten eller liknande). Sen har vi även funderat på plattor som inte täcker hela gången och en växt som kan växa i mellanrummen. Det är varmt och skyddat söderläge i jord med en del sand. Vad hade ni valt?

2) Rabatt 0,8 m x 4,5 m. Några meter från södervägg men i skuggan av ett trästaket. Delar av rabatten får sol delar av dagen och den delen närmst staketet är i skugga i stort sett hela tiden (förutom i mellanrummen mellan plankorna). Jag har funderat på att sätta funkior (finns några i närheten som ser fina ut) och sen en fin marktäckare runt omkring så jag slipper rensa ogräs. Gärna en med lite högre blomstänglar. Prio i den rabatten är: lättskött, slippa ogräs, gärna 50-80 cm högt, blommor som bin, humlor och fjärilar gillar. Finns det något ätbart som passar är det en bonus!

Var i Skåne finns det en riktigt bra plantskola där personalen gärna hjälper till och svarar på frågor? Bor i NV Skåne.

Dutta med dem i vår (nu ska man vara försiktig med gödning osv, de ska inte stressas inför hösten). Har du is i magen beskär du dem ordentligt i vår och ger dem rejält med gödsel så ska du se att de blir glada. Jag hade inte is i magen med mina första rosor, de var väl en tre-fyra år innan jag vågade beskära ordentligt :D

Jag skar mina två jag flyttade i våras rejält, de var absolut inte mer än 15cm och de har tagit sig fantastiskt (jag fick dessutom inte med så mycket rötter från den ena).

Dom fick gödsel för några veckor sen för det hade jag inte gett dom innan. Men då ska jag inte göra något mer i år alltså? Utan låta dom vara och beskära och gödsla först till våren? :)

@Lingon rabatt 2 kungsmynta sköter sig själv brer ut sig humlor fjärilar och bin älskar den :)

Det har du rätt i! Vi hade marockansk mynta där för några år sen men vi skördade nog för mycket för den spred sig inte alls så mycket som vi ville att den skulle.

Hur bra är kungsmyntan på att hålla ogräset borta?

Dom fick gödsel för några veckor sen för det hade jag inte gett dom innan. Men då ska jag inte göra något mer i år alltså? Utan låta dom vara och beskära och gödsla först till våren? :)

Exakt. Leonardo remonterar, dvs blommar om hela säsongen, så det var inte fel att ge den gödning nu (engångsblommande behöver bara en rejäl omgång på våren för de behöver inte lika mycket näring). Men vilken växtzon är ni i? Leonardo är en floribunda och de är tämligen känsliga så jag hade vintertäckt ORDENTLIGT för den klarar egentligen bara zon 3.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
340
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama