Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har du rätt i! Vi hade marockansk mynta där för några år sen men vi skördade nog för mycket för den spred sig inte alls så mycket som vi ville att den skulle.

Hur bra är kungsmyntan på att hålla ogräset borta?

Extremt bra :angel: min oregano (dvs kungsmynta) sprider sig i gräsmattan, slogs framgångsrikt med en stjärnflocka (som jag senare grävde bort eftersom jag inte är förtjust i dem) samt håller en libbsticka stången för närvarande.

Exakt. Leonardo remonterar, dvs blommar om hela säsongen, så det var inte fel att ge den gödning nu (engångsblommande behöver bara en rejäl omgång på våren för de behöver inte lika mycket näring). Men vilken växtzon är ni i? Leonardo är en floribunda och de är tämligen känsliga så jag hade vintertäckt ORDENTLIGT för den klarar egentligen bara zon 3.

Ja alltså, jag chansade när köpte den sorten. Kan inget om rosor men vill gärna ha och tänkte att jag testar 😅 Jag bor nog lite på gränsen mellan zon 3 och 4 när jag kollar zonkartan.

Men då ska jag se till att täcka dom ordentligt inför vintern. Jätteglad för tips och råd!

Tror att just rosor tar för mycket plats där men du röstar för ngt vitt romantiskt? Lite rosaktigt men som tar mindre plats ☺
Ja någon stark kontrast som gör att de mörka blommorna verkligen syns :) Romantiskt är inte fel eftersom klematisen är lite mer "spetsig". Kanske något med silvrigt bladverk kring fötterna annars, typ lammöron eller purpurklätt? Purpurklättens starka blomfärg kan nog också vara fin till eftersom bladverket lugnar ner och ger lite ljus. :)

I min lilla trädgård har jag satt två pallkragar med jordgubbar i år. För 2 dagar sen plockade jag den första jordgubben och nu är några till på gång ser jag!

Tomaterna (på friland mot södervägg) har massor med tomater och blommor. Ser lovande ut! Jag har busktomater Strongboy köpta som plantor.

Jag har en liten fundering bara. Egentligen två.

1) En gång som är 0,5 m × 2,5 m. Vill ha den lättskött och fin. Billig. Den är omringad av en rabatt på ena långsidan (med sten som gräns), pallkragar på den andra långsidan, ett trädäck på en kortsida och gräsmatta på den andra.

Vi funderade på att lägga plattor men det blir svårt att hitta plattor som passar exakt. Sen funderade vi på småsten (typ sjösten eller liknande). Sen har vi även funderat på plattor som inte täcker hela gången och en växt som kan växa i mellanrummen. Det är varmt och skyddat söderläge i jord med en del sand. Vad hade ni valt?

2) Rabatt 0,8 m x 4,5 m. Några meter från södervägg men i skuggan av ett trästaket. Delar av rabatten får sol delar av dagen och den delen närmst staketet är i skugga i stort sett hela tiden (förutom i mellanrummen mellan plankorna). Jag har funderat på att sätta funkior (finns några i närheten som ser fina ut) och sen en fin marktäckare runt omkring så jag slipper rensa ogräs. Gärna en med lite högre blomstänglar. Prio i den rabatten är: lättskött, slippa ogräs, gärna 50-80 cm högt, blommor som bin, humlor och fjärilar gillar. Finns det något ätbart som passar är det en bonus!

Var i Skåne finns det en riktigt bra plantskola där personalen gärna hjälper till och svarar på frågor? Bor i NV Skåne.

Eftersom du bor i Skåne hade jag tittat på kamomill också (googla chamomile lawn). Doften är underbar.

Det har du rätt i! Vi hade marockansk mynta där för några år sen men vi skördade nog för mycket för den spred sig inte alls så mycket som vi ville att den skulle.

Hur bra är kungsmyntan på att hålla ogräset borta?
Jag hade stora bestånd av kungsmynta och det var inget annat som fick en chans
Angående stenplattor får du tag i ölandssten går de att kapa till lämpliga bitar Om man råkar tappa dom :angel: kan det också bli lämpliga bitar

Ja alltså, jag chansade när köpte den sorten. Kan inget om rosor men vill gärna ha och tänkte att jag testar 😅 Jag bor nog lite på gränsen mellan zon 3 och 4 när jag kollar zonkartan.

Men då ska jag se till att täcka dom ordentligt inför vintern. Jätteglad för tips och råd!

Det kan gå (men floribundor är som sagt lite kinkigt lagda) med ordentlig täckning. Jag bor tämligen rakt av i zon 5 (även om det luckrats upp) och har zon 4 rosor utan problem.

Det är mest att de blir inte så höga som de blir i lägre zoner. Det är främst något man ska tänka på när det gäller klätterrosor, det finns en risk att de inte blir "klätterhöga" om man tar en som är för en lägre zon även om de överlever. Sedan är ju jag totalnörd på gamla rosor och de är i de flesta fall väldigt tåliga och friska.

Funderar på denna klematis mot planket i gången vid fruktträden (alltså flera plantor). Vad hade ni satt framför denna och varför?

Full sol. Först kommer planket, sedan en liten slänt och sedan fruktträden.

Visa bifogad fil 53152
Jag kan inte bestämma mig för i vilken riktning jag vill gå och behöver input 🙈
Fantastiskt tjusig!
Beror väl lite på hur det ser ut runtomkring och vilken effekt du vill ha. Det är oavsett bra att sätta något framför eftersom clematis gärna vill ha skugga kring roten.
Antingen skulle jag välja milda rosa/vita nyanser eller bryta av ordentligt med kontrastfärgerna gult och orange. Kontraster tycker jag borde användas mer, man kan få vara lite tuff i trädgården! Men självklart passar det inte överallt.
Svårt om du inte får plats med någon mindre buske eller ros eftersom du helst ska ha något som är fint/ger skugga hela säsongen vilket är svårt med perenner. Går du på vitt/rosa skulle t ex flox eller astrar kunna vara ett alternativ. De blommar framåt hösten så kanske har clematisen blommat över då? Vilket kanske inte gör något, förlänger säsongen. Annars kanske rosenkrage, solhatt eller någon klocka? Gult/orange är svårare. Beroende på sol/skugga så kanske daggkåpa, färgkulla, lysing, gullnattljus, solhatt.

Ja någon stark kontrast som gör att de mörka blommorna verkligen syns :) Romantiskt är inte fel eftersom klematisen är lite mer "spetsig". Kanske något med silvrigt bladverk kring fötterna annars, typ lammöron eller purpurklätt? Purpurklättens starka blomfärg kan nog också vara fin till eftersom bladverket lugnar ner och ger lite ljus. :)
Mina purpurklätt är extremt skrikiga i färgen. De skulle "ta död på" den mörka clematisen. De har heller inte alls det buskiga bladverk/växtsätt som behövs för att skugga clematisens "fötter". Men det finns kanske andra sorter?

Mina purpurklätt är extremt skrikiga i färgen. De skulle "ta död på" den mörka clematisen. De har heller inte alls det buskiga bladverk/växtsätt som behövs för att skugga clematisens "fötter". Men det finns kanske andra sorter?
Ja du kanske har rätt. :) Dock tar de mycket plats om man har många men det kanske inte räcker?
Här är min kombination. :)
Screenshot_20200624-094211~2.webp

Vad använder man det till? Jag blir förvirrad när det heter både kungsmynta och oregano. Är det oregano (pizza) eller mynta (mojito)?

Kungsmynta är det svenska namnet men på latin är det Origanum vulgare, dvs det som är oregano på affären. Den finns i flera sorter, tex kompakta former och med variegerade blad.

Den är närmare släkt med mejram (O. majorana) än mynta (mynta, Mentha, har inte alls med det hela att göra, det är ett annat släkte om än samma familj). Mejram och oregano kan hybridisera också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
340
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama