I min lilla trädgård har jag satt två pallkragar med jordgubbar i år. För 2 dagar sen plockade jag den första jordgubben och nu är några till på gång ser jag!
Tomaterna (på friland mot södervägg) har massor med tomater och blommor. Ser lovande ut! Jag har busktomater Strongboy köpta som plantor.
Jag har en liten fundering bara. Egentligen två.
1) En gång som är 0,5 m × 2,5 m. Vill ha den lättskött och fin. Billig. Den är omringad av en rabatt på ena långsidan (med sten som gräns), pallkragar på den andra långsidan, ett trädäck på en kortsida och gräsmatta på den andra.
Vi funderade på att lägga plattor men det blir svårt att hitta plattor som passar exakt. Sen funderade vi på småsten (typ sjösten eller liknande). Sen har vi även funderat på plattor som inte täcker hela gången och en växt som kan växa i mellanrummen. Det är varmt och skyddat söderläge i jord med en del sand. Vad hade ni valt?
2) Rabatt 0,8 m x 4,5 m. Några meter från södervägg men i skuggan av ett trästaket. Delar av rabatten får sol delar av dagen och den delen närmst staketet är i skugga i stort sett hela tiden (förutom i mellanrummen mellan plankorna). Jag har funderat på att sätta funkior (finns några i närheten som ser fina ut) och sen en fin marktäckare runt omkring så jag slipper rensa ogräs. Gärna en med lite högre blomstänglar. Prio i den rabatten är: lättskött, slippa ogräs, gärna 50-80 cm högt, blommor som bin, humlor och fjärilar gillar. Finns det något ätbart som passar är det en bonus!
Var i Skåne finns det en riktigt bra plantskola där personalen gärna hjälper till och svarar på frågor? Bor i NV Skåne.