Makaon är en helt fantastiskt fjäril, sådär så allting stannar upp när man ser den. Fick en smärre chock när det flög förbi en förra sommaren, tror jag precis åkt från stallplan så jag kastade mig ur bilen men lika snabbt var den borta. Mamma har också sett vid något enstaka tillfälle, möjligen att de mest råkar hamna här, men jag ser hoppfullt på mitt projekt.
Tycker det är så himla bra att det kommer en massa tydliga digitala artbestämningsnycklar nu. Tror det gör naturen roligare och mer nära för allmänheten om man kan se olika arter och känna igen dem i sin omgivning.
För den intresserade har Biodiverse denna månad tema Ekologisk kompensation och det kan vara intressant om man vill göra sin trädgård till en mer naturlig hemvist för biologisk mångfald. Jag ramlade över ett amerikanskt konto på instagram nyligen som hade blivit certifierad som en slags "wildlife friendly garden". Tänk vad roligt om vi hade något sådant i Sverige också. Jag blickar nu än mer fram emot vår damm som vi nog kommer börja med på semestern. Det blir vår nästa nyckel i att ha riktig mångfald i trädgården. Oj vad roligt det ska bli att gå loss på ett helt nytt växtsortiment.
Jag är f-n inte glad på särbon med kollega just nu... de har en makaonfjäril som flyger runt dem och de är inte imponerade!
Jag är också seriöst avundsjuk på dem... De är i norra Jämtland.