Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Makaon är en helt fantastiskt fjäril, sådär så allting stannar upp när man ser den. :love: Fick en smärre chock när det flög förbi en förra sommaren, tror jag precis åkt från stallplan så jag kastade mig ur bilen men lika snabbt var den borta. Mamma har också sett vid något enstaka tillfälle, möjligen att de mest råkar hamna här, men jag ser hoppfullt på mitt projekt. :D

Tycker det är så himla bra att det kommer en massa tydliga digitala artbestämningsnycklar nu. :) Tror det gör naturen roligare och mer nära för allmänheten om man kan se olika arter och känna igen dem i sin omgivning.

För den intresserade har Biodiverse denna månad tema Ekologisk kompensation och det kan vara intressant om man vill göra sin trädgård till en mer naturlig hemvist för biologisk mångfald. :) Jag ramlade över ett amerikanskt konto på instagram nyligen som hade blivit certifierad som en slags "wildlife friendly garden". Tänk vad roligt om vi hade något sådant i Sverige också. Jag blickar nu än mer fram emot vår damm som vi nog kommer börja med på semestern. Det blir vår nästa nyckel i att ha riktig mångfald i trädgården. Oj vad roligt det ska bli att gå loss på ett helt nytt växtsortiment. :D

Jag är f-n inte glad på särbon med kollega just nu... de har en makaonfjäril som flyger runt dem och de är inte imponerade! :mad: :arghh: :rage:

Jag är också seriöst avundsjuk på dem... :cautious: De är i norra Jämtland.

Det är ett väldigt angenämt problem att ha för många sittplatser som man vill nyttja i sin trädgård.

Försöker nu rotera mellan frukost i växthuset om det inte är för varmt, annars på innergården i hörnet mot stallväggen med utsikt över blommande New Dawn, Ghislaine de Feligonde, Crown Princess Margaretha och Alberic Barbier och porlande vatten från vattenstenen.

Och så denna lilla myshörna framåt eftermiddag/kväll när solen inte står rakt på med en gammal ljuvligt doftande ros och gula Goldstern + borstnejlikor och senare stockrosor.

Och då återstår ändå den lysande planen att göra ännu en sittplats i det gamla bärlandet, mitt emellan det nya och betydligt större bärlandet och resten av köksträdgården. Med morgonsol och en mer vidsträckt utsikt mot Hallandsåsen. (Och så funderar jag på att skaffa en päsig hängmatta med stativ, att asa runt där det passar bäst.)

IMG_4665.webp

Det är ett väldigt angenämt problem att ha för många sittplatser som man vill nyttja i sin trädgård.

Försöker nu rotera mellan frukost i växthuset om det inte är för varmt, annars på innergården i hörnet mot stallväggen med utsikt över blommande New Dawn, Ghislaine de Feligonde, Crown Princess Margaretha och Alberic Barbier och porlande vatten från vattenstenen.

Och så denna lilla myshörna framåt eftermiddag/kväll när solen inte står rakt på med en gammal ljuvligt doftande ros och gula Goldstern + borstnejlikor och senare stockrosor.

Och då återstår ändå den lysande planen att göra ännu en sittplats i det gamla bärlandet, mitt emellan det nya och betydligt större bärlandet och resten av köksträdgården. Med morgonsol och en mer vidsträckt utsikt mot Hallandsåsen. (Och så funderar jag på att skaffa en päsig hängmatta med stativ, att asa runt där det passar bäst.)

Visa bifogad fil 53171

Vi saknar dig och din gård :heart :(

Fantastiskt tjusig!
Beror väl lite på hur det ser ut runtomkring och vilken effekt du vill ha. Det är oavsett bra att sätta något framför eftersom clematis gärna vill ha skugga kring roten.
Antingen skulle jag välja milda rosa/vita nyanser eller bryta av ordentligt med kontrastfärgerna gult och orange. Kontraster tycker jag borde användas mer, man kan få vara lite tuff i trädgården! Men självklart passar det inte överallt.
Svårt om du inte får plats med någon mindre buske eller ros eftersom du helst ska ha något som är fint/ger skugga hela säsongen vilket är svårt med perenner. Går du på vitt/rosa skulle t ex flox eller astrar kunna vara ett alternativ. De blommar framåt hösten så kanske har clematisen blommat över då? Vilket kanske inte gör något, förlänger säsongen. Annars kanske rosenkrage, solhatt eller någon klocka? Gult/orange är svårare. Beroende på sol/skugga så kanske daggkåpa, färgkulla, lysing, gullnattljus, solhatt.
Det är just mellan romantiskt och dramatiskt jag väljer 🙈

Om ni, utöver ett mindre trädgårdsland på tomten hade möjlighet att få hyra lite odlingsbar mark. Hur mycket hade ni tyckt var lagom och vad hade ni valt att odla just där istället för hemmavid?

Förutsättning: ni kan bara åka dit 1ggr/vecka. Bevattning sköts automatiskt

Om ni, utöver ett mindre trädgårdsland på tomten hade möjlighet att få hyra lite odlingsbar mark. Hur mycket hade ni tyckt var lagom och vad hade ni valt att odla just där istället för hemmavid?

Förutsättning: ni kan bara åka dit 1ggr/vecka. Bevattning sköts automatiskt

Potatis och liknande som inte behöver så mycket skötsel. Tomater etc behöver ju lite mer omvårdnad.

Priset? Hur långt är ett snöre... allt beror ju på ens egna intresse och ekonomi. Men visst, är det bevattnat kostar ju det lite. Dock skulle jag vara försiktig att binda upp mig för en alltför stor summa. Vad händer om det blir bevattningsförbud?

Hade en bonus på gg, så hem idag följde 3 skitsnygga mörkbladiga dahlior -av någon sort som jag inte kommer ihåg just nu- som inte kostade mig ett öre eftersom jag redan betalt för dem tidigare s a s :D

Kan hända att rabattlådorna vid hundgårdarna snart drunknar av diverse blommor och buskar :angel:

Potatis och liknande som inte behöver så mycket skötsel. Tomater etc behöver ju lite mer omvårdnad.

Priset? Hur långt är ett snöre... allt beror ju på ens egna intresse och ekonomi. Men visst, är det bevattnat kostar ju det lite. Dock skulle jag vara försiktig att binda upp mig för en alltför stor summa. Vad händer om det blir bevattningsförbud?
Med hur mycket så menade jag odlingsytan 😁

Funderar på om man ska flörta med sin styvfar för att få arrendera lite med början nästa år men vill ha tänkt igenom först

En fundering om meloner
Mina plantor är fortfarande rätt små, men de ska snart få flytta ut. Planen är att de ska få klättra på något, men på vad?
Funderade först på kompostgaller - 2 på höjden
Kom sen på att det kanske skulle funka att ställa en "vädringsställning" över pallkragen där de ska bo och fästa snören i som melonerna kan klättra på.
Eller finns det något annat fungerande alternativ, som är lätt att ordna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
340
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama