Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pionhavet blommar!

Bifogade filer

• 20200623_201002_HDR.webp
    20200623_201002_HDR.webp
    330,1 KB · Visningar: 45
Äntligen fått ner minimajsen. Den ligger rejält efter nu då den stått alldeles för länge i sålåda men det var fina rötter så hoppas den kan hämta upp.
Var som betong att gräva i leran så antar att det är rätt mycket kvickrot kvar trots att jag på 2m2 rensat bort 15-20 l rötter. Grävt ner lite halm/torv för att lätta upp jorden lite.

Från en total novis - är det försent att sätta frön (Svartöga) nu? Bor inte i Sverige och har ett klimat som är varmt (25 och över) och relativt fuktigt de kommande månaderna.

Nu är äntligen äppelgurkorna satta i jorden i tunneln. :) Gurkorna har gått segt men nu har både dessa samt slangisarna som planterades för några veckor sedan satt lite fart. Gurkor har väl känsliga rötter men är de så känsliga även för att bara flyttas i sin kruka till ny plats?

Idag har också sockerärterna börjat blomma. :)
Och så tänkte jag visa dagliljorna jag köpte för de är så fina (på bilden :p)!
IMG_20200624_230406_495.webp

Jag har inte fått någon respons från Flora Linnea angående min felleverans och om de kan hitta Mrs Cholmondeley åt mig, men jag drar slutsatsen att den är slut för året. Nästa år vill jag inte plantera något nytt på stället pga att jag inte vill störa honungsrosen som den ska samplanteras med, så nu har jag precis varit och köpt en Jackmanii (samt två stäppsalvia, fyra kantnepeta och två citrontimjan 🙈).

Frågan är bara var jag ska flytta Mrs N Thompson? Och hoppas att inte Flora Linnéa hittar Mrs Cholmondeley, för var hon ska få bo har jag inte en susning om.

Det fanns handelsträdgårdar i Växjö med! :D Jag hamnade på Klockaregårdens och det var väldigt trevligt. Dessvärre hade de inte rudbeckia av sorten Summer cocktail som är min största villhöver. 😊 Det som intresserade var deras fina sortiment av alunrot. Jag fick med mig den rosa i mitten hem, Cherry cola. Samt tre alunrot och en funkia till mamma. :laugh:
IMG_20200625_154622568_HDR.webp

Det fanns handelsträdgårdar i Växjö med! :D Jag hamnade på Klockaregårdens och det var väldigt trevligt. Dessvärre hade de inte rudbeckia av sorten Summer cocktail som är min största villhöver. 😊 Det som intresserade var deras fina sortiment av alunrot. Jag fick med mig den rosa i mitten hem, Cherry cola. Samt tre alunrot och en funkia till mamma. :laugh:
Visa bifogad fil 53252

Åh vilka fina! Tror ni att alunrot kan var en lämplig perenn att plantera som skugga åt foten på en klematis?

Åh vilka fina! Tror ni att alunrot kan var en lämplig perenn att plantera som skugga åt foten på en klematis?
Det tror jag absolut, sagt av icke-klematisexperten. Vad jag vet funkar alunrot i både sol och skugga. Andelen sol kan nog påverka färgen på bladen?

Jag har Obsidian (mörka längst till höger i bilden) och Silver scrolls (mörk med silvriga nerver) sedan tidigare, ska nog använda dem som kantväxter i min rabatt jag ska göra om. :)

På söndag är det Tusen Trädgårdar och vi tänkte titta runt litet efter inspiration och idéer. Men hemsidan känns osmidig, det är svårt att få en snabb överblick och trädgårdarna är inte taggade med olika egenskaper som hade gjort det enkelt att hitta det man är intresserad av. Så...
Har församlingen några förslag på besöksträdgårdar i Halland och norra Skåne med sluttningar/etager, innovativa stödmurar, och små konstgjorda dammar/vattenvägar? Just sluttningstemat är prioriterat, helt plana trädgårdar är inte intressant att spana in just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
340
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama