Platsen har fått gödsel i form av hönsskit i flera omgångar under våren. Men för torrt, så kan det nog vara. Vattnet liksom rinner bort lite för fort. Hm.
Men åh, jag som tycker det är så fint med blommor mot fasader?! Hur långt ifrån borde man plantera dom? Hade ju tänkt att de skulle klättra uppåt... även köpt klematis och kaprifol som ska sättas mot husfasad. Hur borde jag tänka?
Tyvärr men fasaden gillar det inte alls. Jag har en fasadsida som är förstörd av en syrénhäck som stått för nära (vi har röjt ut från huset men den ser inte bra ut) och en kaprifol som gjort rätt ordentlig skada på altanen på några år. Min lillstuga var tvungen att saneras på mögel och husbock när jag var liten pga att mamma hade odlat tomater mot ena kortsidan och naturligtvis då vattnat mot fasaden. Och även om man försöker att vara försiktig när man vattnar kommer alltid lite att fara mot fasaden. Det är heller inte bra för grunden när man vattnar intill den hela tiden, det finns ju en anledning till att det ska vara ordentlig dränering kring hus (vilket kan vara förklaringen till din rabatt, den står på mark som är väldränerad). Dvs personligen av egen erfarenhet säger jag noll saker på/mot en fasad.
För växternas skull gäller minst 50 cm från grunden och utanför takfoten så de får regnvatten på sig. Vill man absolut ha något mot en fasad som klättrar säger jag något man skär ner helt på hösten så den iaf är fri större delen av året (men igen, inget jag hade gjort).