Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har två såna här, de funkar jättebra så länge det inte är slagregnHär kom det en liten skur tidigare ikväll och nu strilar det ner så det droppar sådär mysigt ner i en regntunna utanför fönstret. Prognosen ser ostadig ut och jag tror vi får mer regn till veckan.
Var hos vänner och såg att de gjort en uppsamling av regnvatten från garaget till två stora vattenbehållare, sådana med stålbur runt ni vet? Blev såklart avis och vill skaffa samma sak själv. Jag har bara några ynka kar under stuprören och de sinar snabbt om jag bara använder regnvatten för vattning.
Jag tänkte övertala mamma att vara med nästa gång! Men idag hade egentligen varit perfekt, 34 av 35 rosor blommar samtidigt!
Satan i gatan vilken häftig trädgård de hade! Och helsköna människor dessutom. Deras trädgård låg redan på vår att-se-lista men spikades med din rekommendation, och det ångrar vi inte.I Ängelholm kan jag varmt rekommendera Åsbogatan 14! En helt ljuvlig, lummig etageträdgård i sluttning ner till Rönneå. Damm (eller dammar?) och orangeri. Ägs av ett par som drivit en av de klassiska blomsteraffärerna i staden sedan många år, så de vet vad de sysslar med och det syns.
Jag har fyra sådana där blå tunnor tror de är på 200 liter var samt att jag har satt kranar på dom och fyller sedan även fodertunnor som jag samlat på mig under åren (tack royal canin ) Det räcker faktiskt en bra bit speciellt sedan jag nu har droppbevattning till tomaternaHär kom det en liten skur tidigare ikväll och nu strilar det ner så det droppar sådär mysigt ner i en regntunna utanför fönstret. Prognosen ser ostadig ut och jag tror vi får mer regn till veckan.
Var hos vänner och såg att de gjort en uppsamling av regnvatten från garaget till två stora vattenbehållare, sådana med stålbur runt ni vet? Blev såklart avis och vill skaffa samma sak själv. Jag har bara några ynka kar under stuprören och de sinar snabbt om jag bara använder regnvatten för vattning.
De fungerar bra så länge man inte behandlar med något annat också. Såpvatten är tex en sådan sak som tar både nyttodjuren och de man vill spruta mot. Så man får ha lite is i magen när man kör med nyttodjur.Någon som har erfarenhet av nyttodjur? Beställde i lite panik igår då vi har fått trips i växthuset.
Satan i gatan vilken häftig trädgård de hade! Och helsköna människor dessutom. Deras trädgård låg redan på vår att-se-lista men spikades med din rekommendation, och det ångrar vi inte.
Sen tittade vi på ett par andra fina trädgårdar i Helsingborgs- och Halmstadtrakten men den andra som imponerade stort var en oerhört ambitiös damm-rik villaträdgård i Markaryd. Första pris i någon nationell tävling 2013 tydligen. Kommunikativa och innovativa skapare, med floder av tips och förklaringar.
De fungerar bra så länge man inte behandlar med något annat också. Såpvatten är tex en sådan sak som tar både nyttodjuren och de man vill spruta mot. Så man får ha lite is i magen när man kör med nyttodjur.
Läser ikapp tråden och kanske har du fått svar.Ja jag hoppas innerligt att många får en del av regnet! Här öser det ner just nu.
Regnet och värmen under helgen har ju fått växtligheten att explodera. Trädgården ser tämligen vild ut just nu. Jag har funderat ett litet tag på ett köpa en lie för att kunna slå gräset bland bärbuskar och kanter utan att behöva plocka fram något motordrivet verktyg. Jag har slagit med pappas lie tidigare så jag antar att en "vanlig" normalstor lie funkar (är strax under 170 lång)? Så svår grej att köpa tycker jag. Granngården har ju en från Härmän Taonta som verkar vara kvalitet, kanske skulle ge mig en i semesterpresent. Någon som testat den?
Någon som har erfarenhet av nyttodjur? Beställde i lite panik igår då vi har fått trips i växthuset.
Men de måste väl slipas förr eller senare Gör du det själv?Läser ikapp tråden och kanske har du fått svar.
Jag är kräsen med liar. De billigaste är mest till för att slå av gräset. Alltså bokstavligen. En riktigt bra lie skär av gräset. Det är viktigt med vinkeln på bladet. Det ska vara vinklat mot marken.
Jag köpte en Fiskars. Den ser kklumpig utmen håller skärpan bra och är lätt att få bra resultat med.
Nu har jag bara provat rovkvalster mot rött spinn på orkidéer inomhus
Hade provat upprepade behandlingar med såpsprit först men detta var det enda som tog kål på spinnet helt
En lie slipar man i stort sett hela tidenMen de måste väl slipas förr eller senare Gör du det själv?
Idag är det i alla fall lite svalare så jag har dragit igång min grästrimmare men händerna domnade så jag var tvungen att pausa
Det var det där jag aldrig riktigt fick tillEn lie slipar man i stort sett hela tiden
Man ser till att ha en liesticka eller en avlång bryne till hands. Då fort lien inte skär som i smör så drar man ett par drag och den är perfekt igen. Är den riktigt skärpt så slår du snyggare än med en gräsklippare.
Det är inte alls svårt.Det var det där jag aldrig riktigt fick till
Jag köpte en lie men det var inte Fiskars och den kändes slö redan från början eller så hade jag fel teknik
Försökte med en sådan där liesticka men det blev inte så mycket bättre
Ångrar så idag att jag aldrig bad morfar visa mig men nu är det ju alldeles för sent