Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
På söndag är det Tusen Trädgårdar och vi tänkte titta runt litet efter inspiration och idéer. Men hemsidan känns osmidig, det är svårt att få en snabb överblick och trädgårdarna är inte taggade med olika egenskaper som hade gjort det enkelt att hitta det man är intresserad av. Så...
Har församlingen några förslag på besöksträdgårdar i Halland och norra Skåne med sluttningar/etager, innovativa stödmurar, och små konstgjorda dammar/vattenvägar? Just sluttningstemat är prioriterat, helt plana trädgårdar är inte intressant att spana in just nu.

I Ängelholm kan jag varmt rekommendera Åsbogatan 14! En helt ljuvlig, lummig etageträdgård i sluttning ner till Rönneå. Damm (eller dammar?) och orangeri. Ägs av ett par som drivit en av de klassiska blomsteraffärerna i staden sedan många år, så de vet vad de sysslar med och det syns.

Tack för påminnelsen om evenemanget för övrigt! Ser ut att bli lite regn på söndag men inget ruskväder så det kan vara en bra dag att åka runt och skaffa mer inspiration.

Som ni vet så fyndade jag lite frön härom veckan.. Det är lite i senaste laget men eftersom 1 av mina 9 Squashplantor dog så puttade jag i några frön.
Så nu har jag, utöver mina 8 plantor, sått 3 sorters Squash till. 1 frö av varje, jag är väl inte heeelt tokig heller 🤣
Och 3 pumpafrön, 2 sorter.

DSC_1262.webp

Det växer så det knakar!
Tunnelväxthuset vi köpte i våras får nog ses som en bra investering så här långt. :)

Alltså, jag diskuterar jordbruk dagarna i ända på jobbet. Jag vet inte om det gör det positivt eller extra fånigt att jag är så förundrad över att plocka upp mitt eget ur jorden?

(Har gallrat, därav miiiini. Men det är ju morot, och luktar tom morot!) tomater skördar jag dagligen nu, och squash och bönor är på g.

Bifogade filer

• 20200626_174615.webp
    20200626_174615.webp
    151,2 KB · Visningar: 58
20200627_100358.jpg

Denna JÄVLA rabatt, alltså. Får noll (0) ordning på den? Allting bara lägger sig ner? :confused: Samt ser förjävlig ut.

Blandad sol/skugga över dagen. Tips?
Please ignore ogräset i gruset as I have de senaste månaderna.

Visa bifogad fil 53313

Denna JÄVLA rabatt, alltså. Får noll (0) ordning på den? Allting bara lägger sig ner? :confused: Samt ser förjävlig ut.

Blandad sol/skugga över dagen. Tips?
Please ignore ogräset i gruset as I have de senaste månaderna.

Rosorna ser visserligen pigga ut men jag hade inte velat ha dem så nära grunden/fasaden. Det gör dem känsligare för torka och är inte bra för huset.

Resten, det känns som om det är för torrt och näringsfattigt åt dem? Antingen dunkar du på med en massa mull/gödsel för att göra jorden fetare eller så anlägger du ett stenparti.

Rosorna ser visserligen pigga ut men jag hade inte velat ha dem så nära grunden/fasaden. Det gör dem känsligare för torka och är inte bra för huset.

Resten, det känns som om det är för torrt och näringsfattigt åt dem? Antingen dunkar du på med en massa mull/gödsel för att göra jorden fetare eller så anlägger du ett stenparti.

Platsen har fått gödsel i form av hönsskit i flera omgångar under våren. Men för torrt, så kan det nog vara. Vattnet liksom rinner bort lite för fort. Hm.

Men åh, jag som tycker det är så fint med blommor mot fasader?! Hur långt ifrån borde man plantera dom? Hade ju tänkt att de skulle klättra uppåt... även köpt klematis och kaprifol som ska sättas mot husfasad. Hur borde jag tänka?

Platsen har fått gödsel i form av hönsskit i flera omgångar under våren. Men för torrt, så kan det nog vara. Vattnet liksom rinner bort lite för fort. Hm.

Men åh, jag som tycker det är så fint med blommor mot fasader?! Hur långt ifrån borde man plantera dom? Hade ju tänkt att de skulle klättra uppåt... även köpt klematis och kaprifol som ska sättas mot husfasad. Hur borde jag tänka?
Digitalis ;)

Är det mest grus under? Vad har du där nu?

Rabatten fanns redan när vi flyttade in så jag vet faktiskt inte riktigt hur det ser ut undertill. Det har inte kommit upp grus när jag grävt, dock.

En salig blandning. Rosor, vallmo, albus, tulpaner och andra lökar med mera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
409
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama