Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bor du nära mig? Låter så, samma siffror typ...
Nu är prognosen nere på 2 mm här. Det skvätter "i stan" nu, men det är inte nödvändigtvis likställt med att det kommer regna här.
Jepp typ en mil eller två bort tror jag :D
Det har skvätt lite här så marken är i alla fall fuktig återstår att se om det blir något mer :meh:
 
Någonting har ätit på min auberginer det senaste dygnet, en upphittad tvestjärt i bladvecken såg högst skyldig ut. Finns det något att göra annat än att plocka dem? I morgon kan dörren vara öppen igen och då kanske man får hjälp av naturen.
 
Jag hade gärna tagit lite regn här! Det kändes skitsmart att plantera massa nya perenner under den kyliga våren. Nu blir det mycket spring med vattenkannan 😅

En av mina nya matt-enar såg risig ut så jag gick dit och tittade till den. Myrbo mellan grenarna 😫 Vi har pissmyror överallt på tomten som vi brukar bekämpa med kokande vatten. Men det går ju inte om de bor I växterna 😒
 
Säger som @malumbub Regn regn regn,så vitt jag vet har det regnat konstant sen 6 tiden i morse,för det regnade inte vid 04.30 när jag var ute o tog in div blommor och stängde bilens rutor,men när jag vaknade starx efter 6 var det blött ute.
Perfekt ingen vattning idag.
 
Här har det regnat nästan hela tiden sen 21 tiden igår kväll. Vi satte upp två 200 liters fat vid ena stupröret på uthuset och det ena ä fullt och det andra är fyllt till tre fjärdedelar. Har sen innan ett fullt 200 liters fat på andra sidan uthuset så nu har jag regnvatten att vattna med i några dagar då det ska bli varmt och fint igen så länge prognosen visar :)
 
Jag tog reda på massor av självsådda små isopplantor som hade spridit sig i en av rabatterna. De får bo i några krukor tills dess att de är lite större. Sen ska de få härja fritt i en annan rabatt. Jag planterade 6st små plantor förra våren och de blev stora redan i fjol, nästan så att jag behöver flytta i alla fall två av dem om de inte ska ta över väl mycket. Jag gillar invasiva perenner och pollinerarna älskar dem, det är liksom roligare att ta bort ett överskott istället för att rensa ogräs.
 
Jag tog reda på massor av självsådda små isopplantor som hade spridit sig i en av rabatterna. De får bo i några krukor tills dess att de är lite större. Sen ska de få härja fritt i en annan rabatt. Jag planterade 6st små plantor förra våren och de blev stora redan i fjol, nästan så att jag behöver flytta i alla fall två av dem om de inte ska ta över väl mycket. Jag gillar invasiva perenner och pollinerarna älskar dem, det är liksom roligare att ta bort ett överskott istället för att rensa ogräs.
Har samma läge med bergklint i en rabatt, jösses vilken rugge det blivit! Blir att dela och ge sockblomman bredvid mer plats innan den kvävs. :) Älskar att kunna sno sina egna växter till nya planteringar.

Jag hade glömt att jag köpte fröer till blå och röd snokört samt vallmo 'Hungarian blue', apropå invasiva perenner. Dem ska jag så nu när regnet dragit bort!

Och angående regn så öser det ner just nu så jag knappt ser ut... Nu har vi fått över 40 mm sedan i lördags.
 
Nån som vet vad det här kan vara för en buske? Påminner lite om paradisbuske men blommar som ni ser med mörkrosa blommor. Förra året var den översållad med blommor men iår blev det ite mycket blom och den ser lite vedig och kal ut. Kan man jämna den med marken tro och hoppas att den kommer igen med friska skott eller är det bättre att gallra ut det som är risigt?
 

Bifogade filer

  • DSC_0367.webp
    DSC_0367.webp
    206 KB · Visningar: 33
Även här har skadedjur i form av rådjur varit framme och ätit av all blast på smultronen, spenat, mangold, sallad och nu även potatisblasten och en hel kruka penséer :banghead: Han är så välnärd och trind att han knappt orkar reagera när vi kommer ut i trädgården, bara tittar på oss och lunkar sakta in i skogen igen. Även krusbärsbusken har han tuggat ordentligt på men den är så stor så det är inte hela världen. Jordgubbarna har klarat sig tack vare nät så nu måste jag köpa ett nät till för att skydda dom sista stackars smultronen från en säker död.
 
Nån som vet vad det här kan vara för en buske? Påminner lite om paradisbuske men blommar som ni ser med mörkrosa blommor. Förra året var den översållad med blommor men iår blev det ite mycket blom och den ser lite vedig och kal ut. Kan man jämna den med marken tro och hoppas att den kommer igen med friska skott eller är det bättre att gallra ut det som är risigt?

Det ser ut som prakttry (Weigela) eller någon annan Try-växt. :)
 
Har butternutpumpaplantor som jag sådde av "misstag" och som nu blommar för fullt. Men myror verkar älska dessa blommor. När jag kollade idag var det är säkert 5 myror inuti varje blomma, och en del som traskade omkring på plantorna då.

Någon som vet om det är ett problem? Och vad man isf kan göra åt det?
 
Har butternutpumpaplantor som jag sådde av "misstag" och som nu blommar för fullt. Men myror verkar älska dessa blommor. När jag kollade idag var det är säkert 5 myror inuti varje blomma, och en del som traskade omkring på plantorna då.

Någon som vet om det är ett problem? Och vad man isf kan göra åt det?
Det är inte ett problem, de hjälper dig med pollineringen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp