Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt pionstöd verkar hålla ihop 👍

BF87C8C1-2AF2-46ED-97A6-FEEA1D21BD5F.webp
 
Jag har fått en massa delade plantor av mamma idag. :love: Bland annat hostan Empress Wu som tydligen kan bli jättestor. Jag funderar på om det går att skapa en fuktighetshållande plantering åt den i min sluttande lövlund? Jag har en fin plats mot en nästan vertikal kanske 1 m hög bergkant. Om jag bygger upp en liten rabatt enbart för funkian med stenar och fyller med riktigt mullrik jord, tror ni det är fuktigt nog? Jag har inte lust att passa med vattning annat än vid seriös torka. 🤔
IMG_20200621_132611_254.webp
 
Jag har fått en massa delade plantor av mamma idag. :love: Bland annat hostan Empress Wu som tydligen kan bli jättestor. Jag funderar på om det går att skapa en fuktighetshållande plantering åt den i min sluttande lövlund? Jag har en fin plats mot en nästan vertikal kanske 1 m hög bergkant. Om jag bygger upp en liten rabatt enbart för funkian med stenar och fyller med riktigt mullrik jord, tror ni det är fuktigt nog? Jag har inte lust att passa med vattning annat än vid seriös torka. 🤔
Visa bifogad fil 52969

Vilket väderstreck? Jag bor supertorrt och funkia stortrivs i min torra grunda norrabatt utan någon assistans från mig. Jag jar även en funkia som jag misshandlar i söderslänt. Jag kan inte påstå att den senare stortrivs, men överlever gör den.
 
Vad har ni för trädgårdsplaner idag?

Lukta på rosor och pioner och vattna växterna som står i kruka. Eventuellt åker jag till Plantagen med några pantkrukor och byter ut mot kantnepeta som får bo i kruka till i höst när Big ears ryker ur rabatten. Jag rensade bort en halv trädgårdstunna med Big ears på midsommarafton, men plantorna är fortfarande enorma.

Lite synd egentligen att slänga något som stormtrivs i trädgården, men den trivs alldeles för bra.
 
Vilket väderstreck? Jag bor supertorrt och funkia stortrivs i min torra grunda norrabatt utan någon assistans från mig. Jag jar även en funkia som jag misshandlar i söderslänt. Jag kan inte påstå att den senare stortrivs, men överlever gör den.
Mot söder men i en stor lövdunge så efter lövsprickningen är det bara enstaka solglimtar. Därmed ingen värmebakad söderslänt men trots lövträden är det inte särskilt mullrikt. Jorden är så sandig från början och det är jättebra avrinnig med berg direkt under, samt att träden såklart tar upp massor med vatten. Tänkte därför om man kan skapa en vattensamlande liten rabatt (dock genomsläpplig såklart men mer mullrik) och om det är bäst mot klippan (där det vore finast) eller om det är bättre nånstans utan berg i dagen. 🤔
 
Vad har ni för trädgårdsplaner idag?
Hade inga planer för dagen pga trött. :) Men gick ut när barnet sov lunch och då råkade jag plantera fyra små plantor med bergväxter på mitt berg som stått här i över en månad. Som ett led i min nya filosofi att man inte måste fixa allt på en gång utan kan ta sig an områden etappvis. Således grävde jag bara bort en grästuva åt en växt. Till de andra hämtade jag stora stenar och la mot berget och fyllde på med gödsel och planterade rätt i. Färdigt. :up:

Sen blev det varmt och superfuktigt, nu öser regnet ner. Kanske påbörjar plantering av födda växter ikväll annars inget mer.
 
Lukta på rosor och pioner och vattna växterna som står i kruka. Eventuellt åker jag till Plantagen med några pantkrukor och byter ut mot kantnepeta som får bo i kruka till i höst när Big ears ryker ur rabatten. Jag rensade bort en halv trädgårdstunna med Big ears på midsommarafton, men plantorna är fortfarande enorma.

Lite synd egentligen att slänga något som stormtrivs i trädgården, men den trivs alldeles för bra.
Pantkrukor, vad är det?
 
Jag har fått en massa delade plantor av mamma idag. :love: Bland annat hostan Empress Wu som tydligen kan bli jättestor. Jag funderar på om det går att skapa en fuktighetshållande plantering åt den i min sluttande lövlund? Jag har en fin plats mot en nästan vertikal kanske 1 m hög bergkant. Om jag bygger upp en liten rabatt enbart för funkian med stenar och fyller med riktigt mullrik jord, tror ni det är fuktigt nog? Jag har inte lust att passa med vattning annat än vid seriös torka. 🤔
Visa bifogad fil 52969
Aldrig funderat på att de behöver särskilt fuktig jord. Min funkia stormtrivs i en liten smal och grund tunga på nord-väst gaveln, typ aldrig fått näring, är inte särskilt mullrik jord och jag vattnar i princip aldrig utan det får naturen sköta själv.
 
Aldrig funderat på att de behöver särskilt fuktig jord. Min funkia stormtrivs i en liten smal och grund tunga på nord-väst gaveln, typ aldrig fått näring, är inte särskilt mullrik jord och jag vattnar i princip aldrig utan det får naturen sköta själv.
Det låter ju bra. 😃 Jag har också funkia som står rätt så torrt men de är inte så lyckliga och jag vill ge denna perfekta förutsättningar. 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Allt känns hopplöst…
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp