Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Älskade idén med en helt frösådd savann. I blom nu fantastiska krolliljor, de gula ovan och rudbeckior på väg att slå ut. De har även svenska planteringar, woodland, fjärilsäng mm.
IMG_20200620_083001556.webp
 
Vad gör man åt rådjur? Är livrädd att de ska äta upp knopparna på min ros. Har täckt ned fiberduk inatt men känns inte riktigt hållbart att hålla på så varje natt. 💁‍♀️
 
Vad gör man åt rådjur? Är livrädd att de ska äta upp knopparna på min ros. Har täckt ned fiberduk inatt men känns inte riktigt hållbart att hålla på så varje natt. 💁‍♀️

Kommer det att vara torrt ett tag nu kan man prova med blod runt rosen, de tycker inte om det. Testa med lite blodmjöl (inte för mycket, det är ju gödning också) om du inte får tag på blod.

Det finns också Gyllebo plantskydd men det är rätt dyrt och baserat på blodmjöl.

Vill man inte strö det runt plantan kan man doppa en bit oasis i uppslammat blodmjöl och sätta på en pinne bredvid plantan.
 
Vet någon vad det här är för något? Min granne har fått den av en person som sa att det var squash, vilket det ju definitivt inte är :laugh:. Jag tycker att det verkar vara någon ärtväxt.
8B1135BE-39FA-467B-BBD0-4324525D5376.webp
 
Kommer det att vara torrt ett tag nu kan man prova med blod runt rosen, de tycker inte om det. Testa med lite blodmjöl (inte för mycket, det är ju gödning också) om du inte får tag på blod.

Det finns också Gyllebo plantskydd men det är rätt dyrt och baserat på blodmjöl.

Vill man inte strö det runt plantan kan man doppa en bit oasis i uppslammat blodmjöl och sätta på en pinne bredvid plantan.
Kan man köpa blodmjöl i typ matbutik? 😬 Eller var hittar man det?
 
Eftersom jag råkade köpa fel typ av tomatfrön har jag lite problem med att rymma plantorna på min balkong.

Tror ni det är något problem att det är frostat glas där tomaterna står?

Balkongen är inglasad och den undre delen av glaset är frostat så om krukorna står på golvet är det stor delar av plantan som inte får direkt solljus. Toppen av plantan nås av det direkta solljuset. Det är ordentligt varmt på balkongen och plantorna är nu så stora att jag måste ha dom på golvet men jag är orolig att dom inte kommer sätta frukt om dom bara får sol genom det frostade glaset.
C9F68CBE-717B-46E6-BA49-56DCE24B9F10.webp
 
Vad har ni för trädgårdsplaner idag?

Riva bort något kilo svinmålla till från grönsaksodlingarna... tillsammans med Sisyfosarbetet åkerfräken. Skulle behöva klippa gräset men det kanske ska vara lite torrare först. Har en del tomater + slanggurka kvar som skulle behöva större krukor (alternativt planteras ut) så det är en bra sak att greja med i växthuset oberoende av väder.
 
Eftersom jag råkade köpa fel typ av tomatfrön har jag lite problem med att rymma plantorna på min balkong.

Tror ni det är något problem att det är frostat glas där tomaterna står?

Balkongen är inglasad och den undre delen av glaset är frostat så om krukorna står på golvet är det stor delar av plantan som inte får direkt solljus. Toppen av plantan nås av det direkta solljuset. Det är ordentligt varmt på balkongen och plantorna är nu så stora att jag måste ha dom på golvet men jag är orolig att dom inte kommer sätta frukt om dom bara får sol genom det frostade glaset.Visa bifogad fil 52957
Mig veterligen har inte tomater behov av direkt sol utan av rejält med ljus. Jag är ingen expert men för mig skulle det vara en vettig placering av plantorna
 
Här dog gräsklipparen efter 2/3 klippning. Har rensat den på gräs och fyllt på med bensin så håller tummarna att det var anledningen. Såklart började det regna istället så det återstår att se när jag kan kolla om den funkar igen. 🙄

Hoppas det slutar snart så vi kan få lite fler odlingslådor på plats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp