Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20200621_161808.webp

Från svärmors trädgård.
Hon har en blodfläder. Vi ska prova att göra saft på den.
 
Vi ska få 37 mm regn det kommande dygnet. O_o En himla tur att vi redan fått en del idag så marken är blöt och kan infiltrera, annars hade det bara runnit iväg på ytan. Tog en de finaste kruktomaterna i verandan, har stagat upp några höga sommarblommor samt lagt på lite pelleterad gödning på en del grödor. Kan lika väl passa på att nyttja regnet. Blir intressant att se vad som står upp efteråt... Min äng har redan lagt sig till viss del, precis när den börjat blomma lite.

Såhär ser den ut nu. Hoppas det kommer igång med lite blomning, nu blommar bara hundkäx, kirskål, rotfibbla och prästkrage. Tänker också gräva bort några stora tuvor med gräs, typ hundäxing och annat trist, och plantera lite blommor där istället. Är så nöjd med användningen av stenarna vi drog upp när vi anlade vår grusade uppfart och parkering. :) Vägen är precis utanför bild.
IMG_20200621_111305768_HDR.webp
 
Vi ska få 37 mm regn det kommande dygnet. O_o
Prognosen för 2 dagar sen var att vi skulle få närmare 40 mm på typ 2 dygn - söndag kväll-tisdag nån gång. (och mitt i förra veckan var prognosen att vi skulle få regn hela midsommarhelgen)
För några timmar sen påstod de att vi skulle få 10 mm regn i morgon, nu är de nere på 5,4... Det hinner nog bli noll innan morgondagen har passerat. 🙄
 
Här har SMHI lovat regn imorgon men nu är det nere på 0,2mm. Förvirrande är dock att de utfärdat en varning om stora regnmängder :confused:. Söp de på innan de gjorde den prognosen.
Min plan var att vattna ikväll för att få till bättre möjlighet för regnet att tränga ner men nu vill jag inte bredvattna om det inte blir något så 🤷‍♀️
 
Här har SMHI lovat regn imorgon men nu är det nere på 0,2mm. Förvirrande är dock att de utfärdat en varning om stora regnmängder :confused:. Söp de på innan de gjorde den prognosen.
Min plan var att vattna ikväll för att få till bättre möjlighet för regnet att tränga ner men nu vill jag inte bredvattna om det inte blir något så 🤷‍♀️
Skurarna är svåra att förutspå. Hade samma typ av prognos där vi var på midsommar, det öste ner i omgångar med rejäl åska. Även här idag har det stått risk för stora regnmängder men ingen särskild regn på prognosen och det har öst ner i skurar idag.

Man kan kolla på karta i SMHI appen och då får man nog en bättre bild av vad som kan förväntas. :)
 
Prognosen för 2 dagar sen var att vi skulle få närmare 40 mm på typ 2 dygn - söndag kväll-tisdag nån gång. (och mitt i förra veckan var prognosen att vi skulle få regn hela midsommarhelgen)
För några timmar sen påstod de att vi skulle få 10 mm regn i morgon, nu är de nere på 5,4... Det hinner nog bli noll innan morgondagen har passerat. 🙄
Örk vad trist, hoppas ni får lite iaf! Ser ju ut som att stora delar av södra Sverige ska beröras utom västkusten och västra Skåne.
 
Örk vad trist, hoppas ni får lite iaf! Ser ju ut som att stora delar av södra Sverige ska beröras utom västkusten och västra Skåne.
Jo, så ser det ju ut.
Sen får man ta med i beräkningarna att det inte är helt ovanligt att regnområdena delar sig så att det är snustorrt precis där jag bor och har fallit massor runtomkring. 🙄
(hade häromdagen ett minne på facebook där det stod typ att "om man tittar på radarbilderna så har det regnat här de senaste timmarna, men på marken är det snustorrt"... )
Men vi är vana. Vi tar det vi får.
 
Skurarna är svåra att förutspå. Hade samma typ av prognos där vi var på midsommar, det öste ner i omgångar med rejäl åska. Även här idag har det stått risk för stora regnmängder men ingen särskild regn på prognosen och det har öst ner i skurar idag.

Man kan kolla på karta i SMHI appen och då får man nog en bättre bild av vad som kan förväntas. :)
Vi får se vad morgondagen bjuder på men de behöver helt klart uppdatera sitt system. Det lär dock regna för jag har hö på tork (torkar ensilage) som kan bli riktigt slabbigt om det kommer en skyfall
 
Här hotar dom med 29,2 mm i morgon,funderar på om jag ska ta in tomaterna på verandan.
Solrosorna är redan inne så inte dom oxå lägger sig.
 
Här "försvann" regnet i prognosen också... men det verkar som det ska bli lite kallare och småskvätta i nästa vecka. Först måste vi ta oss igenom ett par tropiska dygn den här veckan dock... :crazy:
 
Våra jordgubbar fortsätter att försvinna, igår fick vi satt upp nätet i högre höjd och spänt ut det mer. Samt lagt ut musfällor. Senere på kvällen såg jag dock en råtta :crazy: komma ut underfrån altanen och försöka komma upp i kragen, den vände när nätet var ivägen men gjorde flera tappra försök, är glad att vi också hade satt upp nät till ärtorna som stoppade den. Vi har anmält till kommunen så får vi se vad som händer. I morse var jordgubbarna kvar, men å andra sidan var smultron borta :(, det kan dock vara sniglarnas fel.
Samma sniglar som också har ätit en stor del av andra skörden morötter och salladen.
Så himla omotiverade när allt blir förstört!
 
Ja jag hoppas innerligt att många får en del av regnet! Här öser det ner just nu.

Regnet och värmen under helgen har ju fått växtligheten att explodera. Trädgården ser tämligen vild ut just nu. Jag har funderat ett litet tag på ett köpa en lie för att kunna slå gräset bland bärbuskar och kanter utan att behöva plocka fram något motordrivet verktyg. Jag har slagit med pappas lie tidigare så jag antar att en "vanlig" normalstor lie funkar (är strax under 170 lång)? Så svår grej att köpa tycker jag. Granngården har ju en från Härmän Taonta som verkar vara kvalitet, kanske skulle ge mig en i semesterpresent. :idea: Någon som testat den?
 
Hundra år sen jag skrev i denna tråd! Trädgård tar tid. :D Anläggning av grönsaksland har iaf gått framåt.

20200622_072936.webp


Långt ifrån färdigt. Det känns som att tiden bara rinner iväg! Fortfarande stora plättar gräsmatta som ska ersättas med fler kragar, rabatter, rosor och diverse.
 
Här är det precis som vanligt :meh:
SMHI sa nästan 30 mm idag för ett par dagar sedan och nu har det krympt till 5 mm innan dagen är över får man vara glad om marken åtminstone blivit fuktad :cautious:
Men man har vant sig och litar inte ett dugg på väderprognosen längre
 
Här är det precis som vanligt :meh:
SMHI sa nästan 30 mm idag för ett par dagar sedan och nu har det krympt till 5 mm innan dagen är över får man vara glad om marken åtminstone blivit fuktad :cautious:
Men man har vant sig och litar inte ett dugg på väderprognosen längre

Vi var lovade 25 mm idag. Vaknade upp till strålande solsken. :meh: Nu säger prognosen 0mm en vecka framöver.
 
Skurarna är svåra att förutspå. Hade samma typ av prognos där vi var på midsommar, det öste ner i omgångar med rejäl åska. Även här idag har det stått risk för stora regnmängder men ingen särskild regn på prognosen och det har öst ner i skurar idag.

Man kan kolla på karta i SMHI appen och då får man nog en bättre bild av vad som kan förväntas. :)
Vilken karta den med radarbilder? Regnvädren liksom krymper och poff så är de borta innan de når hit :meh:
 
Här har det regnat hela helgen.
Tidigare lovade SMHI 24grader och strålande sol hela denna veckan nu har de bytt ut det till 24grader och mulet.
Om det nu inte ska regna så kan vi väl få solsken iaf 🙄
 
Vilken karta den med radarbilder? Regnvädren liksom krymper och poff så är de borta innan de når hit :meh:
I SMHI appen finns det längst ner kartor. När man är inne där kan man välja olika kartor nere till höger på lagersymbolen, tex nederbörd eller radar/blixt för åska. Då kan man se de senaste timmarna och typ 12 h framåt eller något sådant. När man ser hur ovädret är planerat att röra sig kanske man lättare kan uppskatta om man själv nås av regnet eller om det troligtvis delar sig. Hos oss så får vi oftast regn om det kommer från väst-sydväst som nu, men kommer det från sydöst är det mer sannolikt att det delar sig och vi får inget regn men 5 mil söderut får de översvämning.
 
Här är det precis som vanligt :meh:
SMHI sa nästan 30 mm idag för ett par dagar sedan och nu har det krympt till 5 mm innan dagen är över får man vara glad om marken åtminstone blivit fuktad :cautious:
Men man har vant sig och litar inte ett dugg på väderprognosen längre
Bor du nära mig? Låter så, samma siffror typ...
Nu är prognosen nere på 2 mm här. Det skvätter "i stan" nu, men det är inte nödvändigtvis likställt med att det kommer regna här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp