Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu vill jag inte tagga någon för det jag tänker på är en så allmängiltig åsikt så det blir bara fånigt.
Varför är folk så rädda för att ha giftiga växter i trädgården för att de har barn. Att tidigt lära barn att man inte äter växter man inte vet vad det är ingår enligt mig i allmänbildningen. Är barnen mindre än att de kan förstå uppmaningen bör de kanske inte vara ute själva heller.
/Shaggy uppväxt i trädgård med massor av Stormhatt, varken jag eller min bror rörde dem alls någonsin men plockade glatt hallon och vinbär samt käkade krasseblad.
 
Nu vill jag inte tagga någon för det jag tänker på är en så allmängiltig åsikt så det blir bara fånigt.
Varför är folk så rädda för att ha giftiga växter i trädgården för att de har barn. Att tidigt lära barn att man inte äter växter man inte vet vad det är ingår enligt mig i allmänbildningen. Är barnen mindre än att de kan förstå uppmaningen bör de kanske inte vara ute själva heller.
/Shaggy uppväxt i trädgård med massor av Stormhatt, varken jag eller min bror rörde dem alls någonsin men plockade glatt hallon och vinbär samt käkade krasseblad.
Vi fick också lära oss tidigt att inte äta saker man inte visste var ok, men barn kan vara impulsiva, och har de kompisar så vet man inte hur bra koll de har. Så tänker att med saker som fingerborgsblomma där bara lite kan orsaka hjärtproblem så är jag hellre (kanske onödigt) försiktig :)
 
Nu vill jag inte tagga någon för det jag tänker på är en så allmängiltig åsikt så det blir bara fånigt.
Varför är folk så rädda för att ha giftiga växter i trädgården för att de har barn. Att tidigt lära barn att man inte äter växter man inte vet vad det är ingår enligt mig i allmänbildningen. Är barnen mindre än att de kan förstå uppmaningen bör de kanske inte vara ute själva heller.
/Shaggy uppväxt i trädgård med massor av Stormhatt, varken jag eller min bror rörde dem alls någonsin men plockade glatt hallon och vinbär samt käkade krasseblad.
De flesta barn som kommit längre än krypålder äter ju heller inte "vad som helst", blommor och blad är oftast helt lugnt. Även om vi hade en förskola som tvingade oss att ta bort rododendronen eftersom de hävdade att ett barn ätit fler blad och sedan blivit dålig i magen. Jag tänker att om barnet lyckats stå i ett buskage och äta massor av rododendronblad utan att någon märker det är det det som är problemet och inte buskens eventuella giftighet (åtskilliga nävar jord borde ju ge ungefär samma effekt tänker jag men men). Rododendron kan alltså vid konsumtion ge diarré och magont, det händer typ aldrig att någon äter den dock. Samma med de flesta växter, man råkar ju inte bara stoppa i sig lite av en blomma. Därför är det rätt ovanligt med förgiftningar på växter även på barn.

Giftiga bär brukar dock se rätt lockande ut så de ska man undvika.

Men om man nu har ett barn som betar sig fram i livet är det en god ide att undvika en majoritet av växterna. Barn bör ju tex inte äta rabarber heller eftersom den har så hög foxalsyrehalt https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/oxalsyra. Dessutom har ju även ätliga växter oätliga delar tex potatis där ju alla ovandelar är synnerligen oätliga. Men hur många varnar för en potatisplanta när man har barn?

Frustrerad monster som emellanåt tycker att det här med giftiga växter tar väldigt stor plats.
 
Nu vill jag inte tagga någon för det jag tänker på är en så allmängiltig åsikt så det blir bara fånigt.
Varför är folk så rädda för att ha giftiga växter i trädgården för att de har barn. Att tidigt lära barn att man inte äter växter man inte vet vad det är ingår enligt mig i allmänbildningen. Är barnen mindre än att de kan förstå uppmaningen bör de kanske inte vara ute själva heller.
/Shaggy uppväxt i trädgård med massor av Stormhatt, varken jag eller min bror rörde dem alls någonsin men plockade glatt hallon och vinbär samt käkade krasseblad.

Att ta bort en giftig blomma/växt i sin egen trädgård utesluter ju inte att man lär sina barn att vara försiktig med vad som ska stoppas i munnen eller att förstå att en del av det i naturen är giftigt. Små barn kan vara riktigt snabba och impulsiva, så man kan nog missa att passa på den ena sekunden hen får för sig att proppa munnen full med nått olämpligt, vad det nu kan vara. Jobbigt om det då är den där giftiga blomman en visste växte i trädgården kan jag känna, snacka om att ens hjärta hade gått sönder då. Så personligen tar jag bort sånt för att undvika den, om ens minimala risken, att "förgifta" min avkomma. Sen blir ju barn snabbt större och vettigare, så då kan man ju plantera nått nytt då ist :)
 
Säkert omöjligt, men är det någon som vet vad det är för växter på denna bilden?
Screenshot_20200620_092038_com.pinterest.webp
 
Nu vill jag inte tagga någon för det jag tänker på är en så allmängiltig åsikt så det blir bara fånigt.
Varför är folk så rädda för att ha giftiga växter i trädgården för att de har barn. Att tidigt lära barn att man inte äter växter man inte vet vad det är ingår enligt mig i allmänbildningen. Är barnen mindre än att de kan förstå uppmaningen bör de kanske inte vara ute själva heller.
/Shaggy uppväxt i trädgård med massor av Stormhatt, varken jag eller min bror rörde dem alls någonsin men plockade glatt hallon och vinbär samt käkade krasseblad.
Jag håller med. En släkting till mig har köpt radhus. Hon slet upp en häck som hon trodde var giftig, bara det att nu har barnen fri väg ut till gatan 🤦‍♀️ ingen eftertanke öht.
 
Nu vill jag inte tagga någon för det jag tänker på är en så allmängiltig åsikt så det blir bara fånigt.
Varför är folk så rädda för att ha giftiga växter i trädgården för att de har barn. Att tidigt lära barn att man inte äter växter man inte vet vad det är ingår enligt mig i allmänbildningen. Är barnen mindre än att de kan förstå uppmaningen bör de kanske inte vara ute själva heller.
/Shaggy uppväxt i trädgård med massor av Stormhatt, varken jag eller min bror rörde dem alls någonsin men plockade glatt hallon och vinbär samt käkade krasseblad.
Håller med. Mitt barn får liksom inte gå och rycka av blad, blommor eller bär på något utan jag sagt att det är ok. Hon är 3år och kan omöjligt lära sig skillnad på vad som är giftigt, ätbart, fridlysta osv så det är nolltolerans på allt sånt. Däremot får hon hjälp till med andra saker i trädgården tills hon är större.
 
Säkert omöjligt, men är det någon som vet vad det är för växter på denna bilden?
Visa bifogad fil 52883
Ser ut att vara någon låg vintergrön buske som är formklippt, kanske lagerhägg? Sen är det jätteverbena, jättedaggkåpa, något som ser ut som isop, lavendel eller liknande, det högvuxna i bakgrunden skulle kunna vara någon aster. Det som klättrar tror jag är jasmin. Men det går helt säkert bra att byta ut en del av de växter som inte är härdiga mot liknande som är härdiga här. Det är ju uttrycket du vill åt inte den exakta växten :).
 
Idag ramlade jag över Laholms stadspark som visst både är berömd och prisad. Jag hann bara se en liten del, Savannen. Hittade där dessa två, vet någon vad det är? Inga vidare bilder pga barn som hellre testar lyckan i fontänen eller på alldeles för knöliga liggande träd. 😅
IMG_20200620_082625122.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp