Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nån äter upp mina chiliblommor. Inte ok.
DSC_0803.webp
 
Någon som har en ätbar rabatt? jag funderar på en avlång rabatt med ett spaljerat äppleträd, blåbär, hallon, jordgubbar och smultron. Är det en bra idé? Är det något jag borde lägga till/ta bort/tänka på?
 
Blåbär vill väl ha en surare jord än de andra så de är nog svåra att samplantera om man vill ge de bästa förutsättningarna.

Tänkte ha lite annan jord runt blåbären när jag planerade å sen kanske tillföra nått runt dom ibland. Men det kanske inte e nog lr kanske blandar ut sig till resten?
 
Alltså vad gör jag för fel med gräslök?
Jag lyckas aldrig få till den där tjocka fina höga löken som blommar utan det ser mest ut som för högt gräs.
De senaste åren har jag t om köpt färdiga plantor men bättre än såhär blir det inte 😭😭
Visa bifogad fil 52768
Jag planterar ut dem i rabatten och året därpå kommer de starkt med kraftiga stjälkar och massor med blommor. I kruka blir de bara torra. Jag gödslar inget, de får bara vara.
 
Tänkte ha lite annan jord runt blåbären när jag planerade å sen kanske tillföra nått runt dom ibland. Men det kanske inte e nog lr kanske blandar ut sig till resten?
Jag har inte gjort något sånt själv så jag vet inte vad som räcker eller hur det blandar sig, men personligen tycker jag att det verkar vara för mycket jobb för att få allt att trivas i samma, enklare att ha två separerade rabatter.
 
Praktlysing har vi lite också. För tre år sedan hade den tagit över alla våra rabatter, men jag har fått bort det mesta nu. Tycker denna hörna är ganska fin men den ska göras om alldeles. Skjulet ska flyttas och det ska byggas terrasserade odlingslådor.

50E648C9-5BC7-4B6F-8D67-C9BEAC3471CC.webp
 
Någon som har en ätbar rabatt? jag funderar på en avlång rabatt med ett spaljerat äppleträd, blåbär, hallon, jordgubbar och smultron. Är det en bra idé? Är det något jag borde lägga till/ta bort/tänka på?
Jag har blåbär, krusbär, hallon och Björnbär i rabatt med lammöra, Jätteprästkrage och violkungsljus ☺️
 
Tänkte ha lite annan jord runt blåbären när jag planerade å sen kanske tillföra nått runt dom ibland. Men det kanske inte e nog lr kanske blandar ut sig till resten?
Hallon gillar också sur jord, jag fick tips om att blanda barkmull (obs mull inte täckbark) i jorden till hallonen och de blev superfina. Så hallon och blåbär gillar samma jord, men hallon är ju en "aning" spridningsbenägna så kanske ändå lite knepiga ihop med andra växter om man inte har någon form av rotbarriär emellan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål o Planer 2024
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp