Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
I år har jag för första gången försökt staga upp vår jättestora pion. Nu slår den strax ut, så blir det upp till bevis om konstruktionen håller :)
Det syns knappt nu men jag har använt 100 cm höga buskstöd som är nedtryckta i jorden ca 25 cm och bundit jutesnöre runtom.

4FCCE6CF-8417-42C7-8407-336814858AC6.webp
 
På tal om pioner. 3/5 dog i vinter. Ingen har hunnit blomma än. Så jag köpte faktiskt en pion som hade två knoppar. Så jag kommer få totalt 2 blommor i år. Den första slog ut igår. Idag var det lovat massor av regn. Pioner gillar inte regn.

Min lösning har fungerat utmärkt :D
IMG_20200618_072123.webp
 
Mina vänner. Plötsligt händer det. Ca 400 m hemifrån i en solig korsning vid beteshagarna. Måste ut och inventera vilka värdväxter vi har där. :love: Dagen är gjord!
IMG_20200618_074319217_HDR.jpg

(Tur det var på grusvägen. En ljusgul fjäril flyger upp ur diket och jag tvärnitar)
 
Alltså vad gör jag för fel med gräslök?
Jag lyckas aldrig få till den där tjocka fina höga löken som blommar utan det ser mest ut som för högt gräs.
De senaste åren har jag t om köpt färdiga plantor men bättre än såhär blir det inte 😭😭
IMG_20200618_135601.webp
 
Alltså vad gör jag för fel med gräslök?
Jag lyckas aldrig få till den där tjocka fina höga löken som blommar utan det ser mest ut som för högt gräs.
De senaste åren har jag t om köpt färdiga plantor men bättre än såhär blir det inte 😭😭
Visa bifogad fil 52768

Det finns olika sorters gräslök, en som är tunnare och en som är kraftigare. Tror den senare heter "Biggy".

Edit: Den smalare verkar heta "Twiggy". Det finns en till som ska vara kraftigare som heter "Staro".
 
Sitter och funderar på min häck. Jag har en hög och vildvuxen syrenhäck som jag egentligen inte trivs så bra med. Visst är den fin när den blommar men i övrigt, nej. Som den ser ut nu efter att ha skadats av den sena frosten så är stora delar mer eller mindre i behov av ansning jäms med marken.
Jag har länge drömt om något annat men det har alltid stupat på att det är ett h-vete att få bort syrenen. Nu är frågan om det är dags att göra slag i saken.
De tankar som rört sig är
-Tråkvarianten, Måbär
-Lära sig ympa och göra en häck av svagväxande äppelträd avolika sorter som binds till att ympa ihop sig med grannen och skapa bågformer.
-Sätta upp spalje och göra en häck av klätterrosor
-Plocka ihop alla Daggrosplantor som är fågelsådda och göra häck av dem.
Någon som har några tankar som jag kan använda i mina planer utifrån de tankar jag redan har?
(Alla alternativ som går ut på att köpa stora mängder häckplantor går bort omedelbart, liksom staket inte är ett alternativ)
 
Alltså vad gör jag för fel med gräslök?
Jag lyckas aldrig få till den där tjocka fina höga löken som blommar utan det ser mest ut som för högt gräs.
De senaste åren har jag t om köpt färdiga plantor men bättre än såhär blir det inte 😭😭
Visa bifogad fil 52768
Du kanske gullar för mycket med den,min som jag aldrig rört bor i en trång rabatt med ogräs och växer o blommar så det knakar.
 
Alltså vad gör jag för fel med gräslök?
Jag lyckas aldrig få till den där tjocka fina höga löken som blommar utan det ser mest ut som för högt gräs.
De senaste åren har jag t om köpt färdiga plantor men bättre än såhär blir det inte 😭😭
Visa bifogad fil 52768
Jag har sått Twiggy förra året och det påminner om hur min planta ser ut. Mammas urgamla sortlösa gräslök är mycket kraftigare och högre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp