Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min trädgård slutar aldrig att överraska. Jag rullar fram soptunnan för att ställa ut den och vad gömmer sig bakom den då? Jo denna:
Finlands vita.webp

Jag lovar, den växte INTE där ifjol :cautious:
 
Vad händer med våra syrener? Är det syrenbakterios? Först mörknar stjälken, sen dör bladen :cry: Det kommer lite här och där. Inga fläckar på bladen utan allt ser normalt ut fram tills det börjar vissna

61095B0A-DB49-4C67-B70C-D2116AAD918A.webp
 
Efter en granskning av buskagen kom vi fram till att bild 1 nog är normalt men det är helt klart något obra som händer på vissa av våra plantor. Oavsett vad det är verkar råden vara att klippa ner och elda upp delarna ☹

@TeamLundVer
Tänkte att du kanske vill se hur din mangold kommer att se ut i verkliga livet (efter att rådjuren tagit för sig) 😁
D260F578-D85F-4333-9F40-B8241C074D4B.jpeg
 
Knepigt men roligt, det här med rabattplanering. Har insett att jag nog måste göra nån planering för alla samtidigt för att få till det som ska flyttas framåt hösten.
Vill ha växter så nånting blommar hela säsongen och att övrigt är snyggt (eller osynligt) när det inte blommar. Inte massa tråkigt man bara går och väntar på alltså. Gärna insektsvänligt.

Här är förresten rejält torrt, och bevattningsförbud sen igår.

Jag håller med. Det är ruskigt svårt med rabattplantering. Jag var löjligt nöjd med min stora rabatt i maj, men nu ser jag att vissa perenner blir på tok för stora. Både lammöra Big ears och jättedaggkåpa trivs lite för bra hos mig.
 
Någon här inne som har Black Satin, taggfria björnbär? Våra ville inte alls bo där vi hade tänkt dom så de har dött, och nu behöver jag fundera på om det ens är värt att köpa nya till en annan plats. Vi bor blåsigt, då huset ligger omgivet av öppen åkermark. Har zon 3-4 så de skulle ha överlevt enligt min planering :meh:
 
Ryckte idag upp all kvarvarande frösådd rättika i drivbänken då de började gå i blom. De hade inte blivit särskilt stora så allt hamnade som täckmaterial i odlingarna. Funderar på vad man kan så där nu istället i de tomma ytorna?
Det har grott dåligt i drivbänken i år, kanske är det rättikornas fel? Har persilja, morötter och kålrabbi som mest står och stampar. Sallat har kommit ganska bra och vissa blommor. Hoppas på bättring nu med mer ljus, luft och så ska jag näringsvattna de stackarna.
 
Ryckte idag upp all kvarvarande frösådd rättika i drivbänken då de började gå i blom. De hade inte blivit särskilt stora så allt hamnade som täckmaterial i odlingarna. Funderar på vad man kan så där nu istället i de tomma ytorna?
Det har grott dåligt i drivbänken i år, kanske är det rättikornas fel? Har persilja, morötter och kålrabbi som mest står och stampar. Sallat har kommit ganska bra och vissa blommor. Hoppas på bättring nu med mer ljus, luft och så ska jag näringsvattna de stackarna.
Min drivbänk (varmbänk) har inte heller gått särskilt bra i år. I stort sett bara spenat och rädisa har funkat, och även rädisorna har stampat en del. En enda lungrot har tagit sig och två skogslök. Mycket har blivit snigelmat. :rage:

Jag tänkte skörda av spenaten som börjar gå i blom, ge upp att driva upp småplantor där och sätta ut två pumpa istället. De borde bli glada åt gödseln.
 
Min drivbänk (varmbänk) har inte heller gått särskilt bra i år. I stort sett bara spenat och rädisa har funkat, och även rädisorna har stampat en del. En enda lungrot har tagit sig och två skogslök. Mycket har blivit snigelmat. :rage:

Jag tänkte skörda av spenaten som börjar gå i blom, ge upp att driva upp småplantor där och sätta ut två pumpa istället. De borde bli glada åt gödseln.
Ja Det var riktigt segt i bänken som också var en varmbänk tidigt på året. Men den blev inte särskilt varm och det har inte kommit igång där. Morötterna är pytte och kålrabbin har inte bildat nån knöl ännu fast de haft gott om tid på sig. Vet inte varför men det kalla majvädret är nog en förklaring...

Bjuder ikväll på bilder från lövlunden. Planterade snabbt mammas aklejor medan myggen och knotten bet mig. Brukar inte gå där pga praktlysingen men nu mejade jag mig fram och drog också upp en del. Planterade aklejor mitt i lysingen så jag kunde gräva bort en del plantor. Det är så mycket! Men jag ska plantera, plantera, plantera och bara sätta växter överallt. Ingen större plan, sätter dem där det blir fint. :) Mamma anlägger woodland och behöver börja dela och begränsa vissa plantor så jag får därifrån, sen ska jag skaffa mina absoluta favoriter bland naturliga lundväxter och trädgårdsväxter. Mina älskade stora lönnar dör av svampangrepp och lämnar sina fina grova grenar på marken, dem ska jag ta till vara på som strukturer mot mina växter.
IMG_20200616_212749_111.jpg
 
Gallrat/planerat om morötter idag. Lite riskabelt men det fanns några tomma platser i raderna så koppas på att de klarar flytten. Var tänkt att göras tidigare men vågade inte peta på dem när det var så torrt.
Nu regnar det och jag har återigen fullt i mina för få regnvattentunnor.
 
Finns det någon tidig/vintergrön marktäckare? Optimalt hade varit om den orkar konkurrera ut kirskålen. Har fullt av kirskål i en rabatt under ett äppleträd, ser för mig att en marktäckare med lite vita narcisser på våren med något annat fint i senare i säsongen kan bli bra? Är halvsoligt läge, funderar på ormöga, men orkar den stå emot kirskål tror ni?
 
Finns det någon tidig/vintergrön marktäckare? Optimalt hade varit om den orkar konkurrera ut kirskålen. Har fullt av kirskål i en rabatt under ett äppleträd, ser för mig att en marktäckare med lite vita narcisser på våren med något annat fint i senare i säsongen kan bli bra? Är halvsoligt läge, funderar på ormöga, men orkar den stå emot kirskål tror ni?
Vintergröna orkar här, till viss del. Men i kanterna kommer kirsen igenom. Sen är vintergrönan i sig nåt man får tukta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp