Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Knepigt men roligt, det här med rabattplanering. Har insett att jag nog måste göra nån planering för alla samtidigt för att få till det som ska flyttas framåt hösten.
Vill ha växter så nånting blommar hela säsongen och att övrigt är snyggt (eller osynligt) när det inte blommar. Inte massa tråkigt man bara går och väntar på alltså. Gärna insektsvänligt.
Här är förresten rejält torrt, och bevattningsförbud sen igår.
Här växer det potatis både här och därDer här med att mamma odlar i bokashijord är lite spännande ibland. Just nu växer det en potatisplanta i kryddlådan
Min drivbänk (varmbänk) har inte heller gått särskilt bra i år. I stort sett bara spenat och rädisa har funkat, och även rädisorna har stampat en del. En enda lungrot har tagit sig och två skogslök. Mycket har blivit snigelmat.Ryckte idag upp all kvarvarande frösådd rättika i drivbänken då de började gå i blom. De hade inte blivit särskilt stora så allt hamnade som täckmaterial i odlingarna. Funderar på vad man kan så där nu istället i de tomma ytorna?
Det har grott dåligt i drivbänken i år, kanske är det rättikornas fel? Har persilja, morötter och kålrabbi som mest står och stampar. Sallat har kommit ganska bra och vissa blommor. Hoppas på bättring nu med mer ljus, luft och så ska jag näringsvattna de stackarna.
Ja Det var riktigt segt i bänken som också var en varmbänk tidigt på året. Men den blev inte särskilt varm och det har inte kommit igång där. Morötterna är pytte och kålrabbin har inte bildat nån knöl ännu fast de haft gott om tid på sig. Vet inte varför men det kalla majvädret är nog en förklaring...Min drivbänk (varmbänk) har inte heller gått särskilt bra i år. I stort sett bara spenat och rädisa har funkat, och även rädisorna har stampat en del. En enda lungrot har tagit sig och två skogslök. Mycket har blivit snigelmat.
Jag tänkte skörda av spenaten som börjar gå i blom, ge upp att driva upp småplantor där och sätta ut två pumpa istället. De borde bli glada åt gödseln.
Vintergröna orkar här, till viss del. Men i kanterna kommer kirsen igenom. Sen är vintergrönan i sig nåt man får tukta.Finns det någon tidig/vintergrön marktäckare? Optimalt hade varit om den orkar konkurrera ut kirskålen. Har fullt av kirskål i en rabatt under ett äppleträd, ser för mig att en marktäckare med lite vita narcisser på våren med något annat fint i senare i säsongen kan bli bra? Är halvsoligt läge, funderar på ormöga, men orkar den stå emot kirskål tror ni?
Menar du det med alla bladen (ogräs jag gissar på knölklocka) eller frökapseln från tulpanen?Vad är det här?
Visa bifogad fil 52664