Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för tips. Kantnepeta har vi, fin nu när den blommar och mycket riktigt omtyckt.
Timjan ingår också i planen, men back-.

Har du en bra zon och skyddat läge så kan även kryddsalvia vara något. Den blir en liten buske med fina blad, blågröna, purpur eller variegerade, och jättefina lila blålila blommor.

Stäppsalvia är också fint och insektsvänligt, men har enligt min mening inte riktigt samma fina bladverk.
 
Även här hann vi skörda i morses 😁😍
 

Bifogade filer

  • DSC_0466.webp
    DSC_0466.webp
    264,7 KB · Visningar: 36
Åh tack. Ja men kanel är ju inget gift, så det känns ju ok att ha i krukor och på plantor också. Kanske skulle testa det 👍

Gör det! Så får jag svar på om det faktiskt funkar, är inbillning, eller bara ren tajming med att myrorna valde att flytta på sig självmant:laugh:
 
Knepigt men roligt, det här med rabattplanering. Har insett att jag nog måste göra nån planering för alla samtidigt för att få till det som ska flyttas framåt hösten.
Vill ha växter så nånting blommar hela säsongen och att övrigt är snyggt (eller osynligt) när det inte blommar. Inte massa tråkigt man bara går och väntar på alltså. Gärna insektsvänligt.

Här är förresten rejält torrt, och bevattningsförbud sen igår.
Rudbeckia säger jag :love: Kanske ihop med rosenstav och rysk martorn. Sätt ihop rabatten så olika växter blommar vid olika tidpunkter? :)
 
A3397B10-D075-48E3-882D-98A762073417.webp

Någon som vet vad det här är? Finns överallt i mina pallkragar så misstänker att fröna kom med jorden. Dock så växte några där jag sått dill och jag misstog en planta för dill (större, men den hann jag slänga i affekt) så hann smaka på den då jag insåg att den inte smakade dill(smakade ingenting). jag har ringt giftinformationscentralen och de tror att det är lugnt iom den lilla mängd och att jag åt för mer än 12 timmar sen och mår bra utöver en stark oro att det var giftigt, men de uppmanade mig att ta reda på vad det är för framtiden. Försökt med sån plantapp, men blir inte klokare på det. Svårt när de är så små. Och självklart ska jag rensa ut den.
 
Vi hann skörda en i lördags och så var där 2-3 till som började bli röd. Igår morse var de dock helt väck, till trots för fågelnät... :rage: :(
Så tråkigt. Här har jag inget nät 🙈 har aldrig haft. Men jag har tänkt byta ut plantorna så småningom mot vita jordgubbar. Har vita körsbär också, så att jag slipper krångla med nät.
 
Visa bifogad fil 52607
Någon som vet vad det här är? Finns överallt i mina pallkragar så misstänker att fröna kom med jorden. Dock så växte några där jag sått dill och jag misstog en planta för dill (större, men den hann jag slänga i affekt) så hann smaka på den då jag insåg att den inte smakade dill(smakade ingenting). jag har ringt giftinformationscentralen och de tror att det är lugnt iom den lilla mängd och att jag åt för mer än 12 timmar sen och mår bra utöver en stark oro att det var giftigt, men de uppmanade mig att ta reda på vad det är för framtiden. Försökt med sån plantapp, men blir inte klokare på det. Svårt när de är så små. Och självklart ska jag rensa ut den.
Tycker den påminner lite om moroten när de är så små.
 
Visa bifogad fil 52607
Någon som vet vad det här är? Finns överallt i mina pallkragar så misstänker att fröna kom med jorden. Dock så växte några där jag sått dill och jag misstog en planta för dill (större, men den hann jag slänga i affekt) så hann smaka på den då jag insåg att den inte smakade dill(smakade ingenting). jag har ringt giftinformationscentralen och de tror att det är lugnt iom den lilla mängd och att jag åt för mer än 12 timmar sen och mår bra utöver en stark oro att det var giftigt, men de uppmanade mig att ta reda på vad det är för framtiden. Försökt med sån plantapp, men blir inte klokare på det. Svårt när de är så små. Och självklart ska jag rensa ut den.

Baldersbrå, gatkamomill eller något liknande skulle jag tro. Det farligaste som med lite god vilja kan likna dina småplantor är riddarsporre, men skulle det vara det så kommer inte en liten bladbit att döda dig. Skulle du ha fått i dig giftig mängd skull du uppleva brännande känsla i mun och hals, må illa och kanske känna dig yr.

Oroa dig inte! :)
 
Ja, utmaningen är ju just att planera ihop olika arter och blomningstider :) blommor jag är sugen på finns det gott om!
Jag gör excelark när jag är pysslig och ställer upp de olika blomningstiderna så blir det tydligt. :D
(sen har jag sällan kommit till skott - blir mest en massa planerande...)
Jag tycker juni är en svår tid för då har vårblommorna blommat över men det är mycket som dröjer till sensommaren. Så den perioden hade jag fokuserat på så den inte glöms bort. :) Har nog inga bra tips just nu dock (annars hade jag ju också haft blomsterprakt just nu :p).
 
Jag gör excelark när jag är pysslig och ställer upp de olika blomningstiderna så blir det tydligt. :D
(sen har jag sällan kommit till skott - blir mest en massa planerande...)
Jag tycker juni är en svår tid för då har vårblommorna blommat över men det är mycket som dröjer till sensommaren. Så den perioden hade jag fokuserat på så den inte glöms bort. :) Har nog inga bra tips just nu dock (annars hade jag ju också haft blomsterprakt just nu :p).
För juni säger jag pioner,akleja och kinesisk smörboll.
 
Baldersbrå, gatkamomill eller något liknande skulle jag tro. Det farligaste som med lite god vilja kan likna dina småplantor är riddarsporre, men skulle det vara det så kommer inte en liten bladbit att döda dig. Skulle du ha fått i dig giftig mängd skull du uppleva brännande känsla i mun och hals, må illa och kanske känna dig yr.

Oroa dig inte! :)
Tack för ditt svar! Inga såna symptom tack och lov. Min gissning/önskan när jag googlade var också baldersbrå eller någon kamomill, men det nämndes även odört och sprängört och det var lite mer oroväckande kände jag, även GIC nämnde de två som förväxlingsarter, men då borde jag fått allvarliga symptom kort efter intaget enligt dem.
 
Tack för ditt svar! Inga såna symptom tack och lov. Min gissning/önskan när jag googlade var också baldersbrå eller någon kamomill, men det nämndes även odört och sprängört och det var lite mer oroväckande kände jag, även GIC nämnde de två som förväxlingsarter, men då borde jag fått allvarliga symptom kort efter intaget enligt dem.

Jag skulle säga att det inte alls ser ut som vare sig sprängört eller odört. :)
 
Vänner här idag för hjälp att bygga ett litet tomatväxthus. Stommen blir 6 aspar som står i fyrkant plus slanor av aspsly som ändå måste ner. Inte optimalt i år med halvskugga stor del av dagen, men tomten är så liten så det blir den smidigaste platsen. Asparna är ringbarkade och ska ner nästa år. Nästa gång vännerna kommer så åker plasten på, sedan är det klart. Kul!
23C7F2A7-44FD-4110-B5B8-8CEDB65299D2.webp
 
Jag gör excelark när jag är pysslig och ställer upp de olika blomningstiderna så blir det tydligt. :D
(sen har jag sällan kommit till skott - blir mest en massa planerande...)
Jag tycker juni är en svår tid för då har vårblommorna blommat över men det är mycket som dröjer till sensommaren. Så den perioden hade jag fokuserat på så den inte glöms bort. :) Har nog inga bra tips just nu dock (annars hade jag ju också haft blomsterprakt just nu :p).
Tack, bra tips!
Älskar att planera och kommer inte börja nu (troligen inte i år) i alla fall.

Här blommar just nu (förutom buskar):
Iris
Vallmo
Sista tulpanerna
Förgätmigej (sjunger på sista versen)
Fibblor
Kantnepeta
Dagliljor
Pioner
Teveronika
Daggkåpa
Rosor
Blåklint
Alunrot
Akleja
(Snart) klöver
Blodnäva
Flocknäva
Smörblomma
Nunneört
Stinknäva

Allium blommade tidigare i juni
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp