Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad trist. Jag beställde en vit fylld klematis från odla för en vecka sedan. Idag hämtade jag ut den och i paketet låg där en kruttorr, enkelblommande karminröd klematis. Matchar dåligt med mina ljus rosa rosor, som jag tänkte samplantera med. Undrar just om de kommer vilja ha tillbaka den felaktiga. Jag räknar med att de skickar den riktiga i alla fall.

Vad trist! De levererade fel ros till mig förra året och jag fick behålla den felaktiga + fick rätt sort skickad. De löste det väldigt snabbt och smidigt. :)
 
Jag håller på att sätta ut tomaterna. Kul! Jag blev förtrollad av vintertomater i fjol och har sått 5 sorter av dem. Tyvärr missade jag att tänka på vanliga tomater, så de har har bara två sorter av. Var därför självklart tvungen att köpa två plantor till i en lokal säljgrupp för lite större variation. Nu har jag svårt att få plats med alla. :angel:

Idag kom hälften i jorden i alla fall.
 
Åh vad trist. Jag beställde en vit fylld klematis från odla för en vecka sedan. Idag hämtade jag ut den och i paketet låg där en kruttorr, enkelblommande karminröd klematis. Matchar dåligt med mina ljus rosa rosor, som jag tänkte samplantera med. Undrar just om de kommer vilja ha tillbaka den felaktiga. Jag räknar med att de skickar den riktiga i alla fall.

Jag beställer aldrig mer från Odla. Av tre barrotade höstanemon kom det inte liv i någon. Av ca 15 beställda perenner lever fyra.
 
Jag var på blomsterlandet igår, men besviken över att inte alls bli överfallen :( Fanns ingen backtimjan eller ängsfröblandning. Det sistnämnda fick jag i alla fall mail om att det är på väg en påse från Naturskyddsföreningen. Alltid något, men får se om det räcker.

Så hur får jag tag på backtimjan? Går till fårhagen och hämtar? Fröerna tog sig inte ordentligt.

En planta frilandsgurka blev det i alla fall! Hade tänkt vänta till nästa år så får knixa för att få in den men barnen älskar gurka så det kan ju tom räknas som investering.

2 pelargoner till trappen, några krukor, jord och en busksolros fick följa med hem också i alla fall.
Och nemablom till inneväxterna, men inser att jag kanske behövt två och det är beställningsvara. Suck.
 
Senast ändrad:
Jag var på blomsterlandet igår, men besviken över att inte alls bli överfallen :( Fanns ingen backtimjan eller ängsfröblandning. Det sistnämnda fick jag i alla fall mail om att det är på väg en påse från Naturskyddsföreningen. Alltid något, men får se om det räcker.

Så hur får jag tag på backtimjan? Går till fårhagen och hämtar? Fröerna tog sig inte ordentligt.

En planta frilandsgurka blev det i alla fall! Hade tänkt vänta till nästa år så får knixa för att få in den men barnen älskar gurka så det kan ju tom räknas som investering.
Jag frösådde ca 150 frön och hade inte några problem med att få dem att gro, funkade både inne och ute, typ året runt :p de har även frösått sig i mängd och jag har säkert fått 50-70 nya miniplantor. Jag kan skicka men det känns inte så optimalt med det varma vädret som är... så om du inte har väldigt bråttom kan vi vänta tills det blir en dipp i temperaturen.
 
Jag är på handelsträdgården och de hade inte några av de rosor som jag hade kikat på. Däremot hade de bourbonrosen Strömsro sim tycks uppfylla mina behov!
Kul! Uppdatera gärna om vad du tycker om den och hur den utvecklas lite längre fram. :) Har den på min önskelista men sist blev det Selma Dahlberg och Blomsterhult som fick följa med hem. Men någon gång blir det nog en Strömsro också!
 
Kul! Uppdatera gärna om vad du tycker om den och hur den utvecklas lite längre fram. :) Har den på min önskelista men sist blev det Selma Dahlberg och Blomsterhult som fick följa med hem. Men någon gång blir det nog en Strömsro också!

Det ska jag absolut! :)

Nu missade jag förresten att det inte var rostråden jag skrev i.
 
Jag frösådde ca 150 frön och hade inte några problem med att få dem att gro, funkade både inne och ute, typ året runt :p de har även frösått sig i mängd och jag har säkert fått 50-70 nya miniplantor. Jag kan skicka men det känns inte så optimalt med det varma vädret som är... så om du inte har väldigt bråttom kan vi vänta tills det blir en dipp i temperaturen.
Åh, backtimjan och inte vanlig krydd alltså?
Väldigt gärna, har ingen brådska.

Jag försådde men de dog. Sådde några till direkt på plats men de har inte tagit sig alls. Misstänker att det är för torrt för fröer även om de tål det som vuxna.
 
Jag har väl skrivit om mitt krig mot kornellen tidigare. Vi har nog minskat till hälften och den är fortfarande stor. Problemet är dock att grenarna rotslår så den har spridit sig ut mot vägen också. Där gjorde jag ett nytt rejält ryck idag.

De vi köpte av har tidigare lagt massa ris och grenar i skogsbrynet bakom huset. Vi har inte vågat lägga kornell där pga det invasiva växtsättet men det har nog gjorts tidigare. Har tagit ner en tidigare och hittade en ny igår. Får hålla koll där, vill inte ha spridning ut i naturreservatet på mitt samvete.
 
Kul! Uppdatera gärna om vad du tycker om den och hur den utvecklas lite längre fram. :) Har den på min önskelista men sist blev det Selma Dahlberg och Blomsterhult som fick följa med hem. Men någon gång blir det nog en Strömsro också!

Jag har en Blomsterhult som är jättepigg trots en inte helt optimal start... jag satte den i en pallkrage i höstas för jag köpte den på rea men visste inte var jag skulle ha den :laugh: Nu är den planterad och satte ordentlig fart direkt.
 
Åh, backtimjan och inte vanlig krydd alltså?
Väldigt gärna, har ingen brådska.

Jag försådde men de dog. Sådde några till direkt på plats men de har inte tagit sig alls. Misstänker att det är för torrt för fröer även om de tål det som vuxna.
Nej det är backtimjan. Jag satsar på att få ett helt hav :D
De blommar med lila blommor, tror det finns olika sorter?
 
Jag har en Blomsterhult som är jättepigg trots en inte helt optimal start... jag satte den i en pallkrage i höstas för jag köpte den på rea men visste inte var jag skulle ha den :laugh: Nu är den planterad och satte ordentlig fart direkt.

Kul! Jag har en liten en som skall vara rotäkta och som har hamnat i en kruka så länge tills jag bestämt exakt var den skall bo. På bara ett par veckor så har den växt till sig ordentligt så det verkar vara bra växtkraft i den.
 
Ska snart gå ut och rensa fram mina rhododendron. De står precis bredvid hyresvärdens åker så de får gödsel och allt möjligt på sig varje år vilket gör att även allt annat får växtfart :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp