Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förmiddagens rast blev utplantering av jättevitkål, tagetes och solrosor i samma bädd med sådd av pionvallmo mellan solros/kålplantor. Älskar när vallmon sticker upp som spiror och de passar jättefint till kålbladen. Sådde fler solrosor i kruka och tror jag ska ha dem i kruka sen med vid huset. Sådde också basilikan och ställde i växthuset. Hela påsen i två krukor. :D
 
Förmiddagens rast blev utplantering av jättevitkål, tagetes och solrosor i samma bädd med sådd av pionvallmo mellan solros/kålplantor. Älskar när vallmon sticker upp som spiror och de passar jättefint till kålbladen. Sådde fler solrosor i kruka och tror jag ska ha dem i kruka sen med vid huset. Sådde också basilikan och ställde i växthuset. Hela påsen i två krukor. :D

Jag håller också på att plantera... men vattnet försvann så jag fick ta en paus :cautious: Tydligen håller de på att byta pump (vi har en bevattningsförening som tar sjövatten under sommaren till trädgårdarna).

Jag ska få torparliljor av min granne :love:
 
Havtorn. Visst har det nämnts i tråden ganska nyligen? Jag skulle vilja ha något lite lätt buskigt bakom nya silverpäronet och har fastnat för havtorn ’Hikul’ 👌 Den ger inga bär står det. Betyder det att det är en hanplanta som kan användas för att pollinera honplantor, eller är den steril?

Vill någon förresten tycka till om havtorn vs buxbom? Det är en södervänd vindskyddad väldränerad rabatt där det blir varmt
 
Jag håller också på att plantera... men vattnet försvann så jag fick ta en paus :cautious: Tydligen håller de på att byta pump (vi har en bevattningsförening som tar sjövatten under sommaren till trädgårdarna).

Jag ska få torparliljor av min granne :love:
Åh älsk på torparliljor :love: Jag har några som jag inte vågar röra...
Vill utöka med fler liljor i lövlunden. Krollilja är nog min favorit. :love:
 
Åh älsk på torparliljor :love: Jag har några som jag inte vågar röra...
Vill utöka med fler liljor i lövlunden. Krollilja är nog min favorit. :love:

Jag vårdar ju min ömt (kommer från torpet min pappa föddes i) och i år har den skickat upp tre stänglar :love:

Jag är väldigt ledsen att den från mormor och morfars hus har gått ur :(
 
Så roligt med en trädgårdstråd!

Jag har försökt odla lite halverst i min trädgård några år sen vi köpte den, fick börja med att ta ner skog som krupit upp till husknuten och så satte jag pallkragar på baksidan av huset. Problemet var att jag gjorde inget förarbete, så det växte efter några år mer gräs i pallkragarna än utanför... Nu har jag flyttat pallkragarna, gjort under arbetet och hoppas att det gör att det vill växa bättre och att det då blir roligare. På gamla stället grävde jag ner lite bärbuskar, så hoppas jag att dom ska trivas där istället. ☺

Sen bilden är tagen har det blivit påfyllt med kål i två pallkragar. Två pallkragar kvar att fylla, tänkte så sallad och lite bönor kanske, får se.
 

Bifogade filer

  • DSC_0350.webp
    DSC_0350.webp
    725,1 KB · Visningar: 33
Här börjar lite större konkreta planer för trädgården ta form. Inget som kommer göras just nu, men på sikt.
Funderar på att skaffa växthus, där den tilltänkta platsen är i ett hörn som var rätt igenvuxet när vi flyttade in. Nu finns ingen direkt anledning att gå dit, så tomten kommer kännas större med ett ärende ditåt och att snygga till runtikring.

Det låter som en mycket bra plan! :up: Precis så placerade jag mitt växthus och har inte ångrat det en sekund, såklart inte växthuset men inte heller placeringen. Så jag kan intyga att det blir en mycket bättre och trivsam användning av hela ytan med den strategin.
 
Havtorn. Visst har det nämnts i tråden ganska nyligen? Jag skulle vilja ha något lite lätt buskigt bakom nya silverpäronet och har fastnat för havtorn ’Hikul’ 👌 Den ger inga bär står det. Betyder det att det är en hanplanta som kan användas för att pollinera honplantor, eller är den steril?

Vill någon förresten tycka till om havtorn vs buxbom? Det är en södervänd vindskyddad väldränerad rabatt där det blir varmt
Jag röstar på havtorn. De fixerar kväve i marken som kommer de övriga växterna till godo. Ja, hikul är hane, men jag vet inte om den pollinerar några produktionssorter bra.
 
Effektiva raster idag. Nu är en omgång squash och broccoli utsatta i landet också. Var lite nervös över den förodlade squashen, förra året gick de av vid utplantering och de var så himla ömtåliga. I år har de stått utomhus på verandan sedan de tittade upp ur jorden och de har blivit riktigt stadiga trots att de hann dra iväg lite på höjden första dygnet innan de sattes ut utomhus. Det gick mycket lättare att plantera, känns stadiga och bara en gick av. :up: Det var sorterna Patty pan, Grisette de Provence och Yellow scallop. Kvar har vi Black Beauty, Di Nizza och Golden zucchini.
 
Effektiva raster idag. Nu är en omgång squash och broccoli utsatta i landet också. Var lite nervös över den förodlade squashen, förra året gick de av vid utplantering och de var så himla ömtåliga. I år har de stått utomhus på verandan sedan de tittade upp ur jorden och de har blivit riktigt stadiga trots att de hann dra iväg lite på höjden första dygnet innan de sattes ut utomhus. Det gick mycket lättare att plantera, känns stadiga och bara en gick av. :up: Det var sorterna Patty pan, Grisette de Provence och Yellow scallop. Kvar har vi Black Beauty, Di Nizza och Golden zucchini.

Jag tror du och jag köpt samma multipack med squash... :D
 
Säkert! :D Men visst är det bra? Hade samma förra året. Så kul med variationen! Dock fick vi inga gula musselsquash alls förra året så hoppas på bättring i år. :) Köpte deras mix med solrosor också. Fiffigt när man får många sorter på en gång.

Det är jättesmart och jag tycker det var generösa portioner med tanke på priset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp