Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
De smiter nog in om det går, även folk som täcker plantorna får lyfta och leta efter ägg regelbundet. De kan ju fortfarande landa på växterna om du bara har ett bärnät och lägga sina ägg genom nätet, det blir ju svårare med ett riktigt kålnät eller liknande tyg. Även den snarlika rovfjärilen kan gå på kål, vet inte om rapsfjärilen gör det med? De är mycket lika varandra.

Jag kör utan nät, kommer gå ofta och leta efter ägg eller larver och klämma ihjäl dem. Jag tror arten överlever ändå...
Har också gott om fåglar i trädgården som jag hoppas hjälper till. :d Sädesärlor, grå flugsnappare och svartvit flugsnappare samt fladdermöss så hoppas de är effektiva! Såg en sädesärla ta en trollslända i luften igår och det är gott om halva humlekroppar på marken... Det hjälpte i alla fall att ta bort locket på varmbänken och den stora invasion av allehanda insekter däri försvann omedelbums. :p
Min plan har varit att ha någon form av ställning att lägga nätet över, så att växterna är en bit ifrån nätet. Jag har inte tänkt använda bärnät, tänkte bara tanken när fjärilarna är såpass stora.
 
Finlands vita är först ut och tidigare än vad jag trodde efter den här skräpvåren :love:

102708158_147323773565662_4773293765922519387_n.jpg
 
Min plan har varit att ha någon form av ställning att lägga nätet över, så att växterna är en bit ifrån nätet. Jag har inte tänkt använda bärnät, tänkte bara tanken när fjärilarna är såpass stora.
Det är nog smart! :) Såg tips om att sätta träpinnar och sen en uppochnervänd kruka ovanpå, så blir inte pinnen så spetsig att den repar nätet.
 
Min plan har varit att ha någon form av ställning att lägga nätet över, så att växterna är en bit ifrån nätet. Jag har inte tänkt använda bärnät, tänkte bara tanken när fjärilarna är såpass stora.
Jag tänker köpa sådana här, de höga. Planen är att inte sticka ner dem så långt i jorden utan fästa ihop dem med elrör för att få en stabil ställning https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/odling/pallkragsbage-2-st-2000039749
 
Första gången jag odlar kål så ingen aningen om det funkar.Så här ser min kållåda ut och de har varit täckta med fiberduk tills nu, men det blir för varmt har jag förstått så köpte myggnät hos ohlssons och sydde ihop så det passar bågarna. Kålen lär väl växa ur bågarna så småningom misstänker jag, men ett tag funkar det.
715CF610-EF36-4113-BF7A-3E07430E6E10.webp
 
Jag har fått blodad tand efter att ha byggt odlingslådor och gjort iordning en perennrabatt så nu vill jag fortsätta. Bredvid perennrabatten har jag en stentrappa med rabatter vid sidan om, där skulle jag vilja sätta en spalje/båge som markerar ingången i trädgården och låta något klättra från båda håll. Läget är åt söder men grannens hus skuggar under eftermiddag och kväll. På ena sidan trappan bildar husfasaden ett hörn och där blir det väldigt varmt och torrt.

Jag har tänkt mig klematis men tror ni klematis trivs i dessa förhållanden? I perennrabatten intill har jag bla. kantnepeta, lavendel och stäppsalvia så jag skulle gärna vilja plocka upp lila i bågen också, tips på specifika sorter? När på året ska klematis planteras? Om inte klematis trivs här, vad kan jag då ha för klätterväxt? Kaprifol har jag längre in i trädgården så gärna något annat.

Jag bor för övrigt i zon 2 om det gör någon skillnad?
 
Har fått en massa aklejor av mamma, dem ska jag sätta i lövlunden och låta sprida sig fritt och bilda nya sorter. De flesta hon har kommer från denna trädgård en gång i tiden men nu finns inte så många kvar. De har korsat sig och är alla möjliga former och färger. :)
IMG_20200610_211900_386.webp

Ikväll hann jag också med lite plantering av tagetes, solros och ringblommor i stora frilandet. Solrosorna står som en bakre mur ihop med sådana jag sådde direkt i landet som precis börjar visa sina hjärtblad nu. Mellan solrosor och mellan tomaterna hamnade tagetes. Mellan tomaterna och där jag ska börja sätta ut kål satte jag ringblommorna på rad. Hoppas på fin blomning. 😍 Har sex sorters solrosor och det ska bli så kul att se dem blomma! Är också glad att jag skaffat ringblommor i lite andra nyanser. Ser faktiskt fram emot alla sommarblommor jättemycket, jag har aldrig lyckats så här bra och sått såhär mycket i förväg. :)
 
Just det, jag var på Blomsterlandet idag och var faktiskt inte alls attackerad av blommor. :confused: Endast en kantnepeta, en påse basilika och lite stödpinnar hoppade ner i korgen. Men kantnepetan ska bli skoj, det har jag velat ha ett tag. Kommer nog passa bra på solig plats i min väldränerade sandmorän!
 
Alltså detta med kål och kålfjärilar.
Jag är nybörjare på kål av alla sorter, men ska göra ett till försök att få lite olika kålsorter att gro, det har gått sådär när jag sått dem inne. Men jag funderar på om jag skulle ställa dem i mitt enkla växthus, som står öppet. Jag vill ju helst täcka dem, för att undvika kålfjärilarna - för det har jag läst att man bör göra. :p
Men, jag har liksom ingen aning om hur kålfjärilar ser ut eller hur stora de är? Letar de reda på varenda litet smithål (som råttor, typ) eller räcker det med att det är "ganska tätt"? Hur funkar det?
Och, är det bara blommande kålsorter man behöver fundera på (broccoli o blomkål) eller behöver även grönkål och savoykål skyddas?
Jag köpte ett "riktigt" kålnät från nån firma - kan det ha varit Runåbergs kanske?

Det är i väldigt stadig nylon och det har hållit kålen fin de år jag odlat det. Det är ganska stort så jag har helt enkelt täckt kålen och rullat ihop överskottet och lagt stenar för att hålla det på plats. Det har absolut inte varit tätt utmed kanterna.
Nätet har åkt på så fort jag fått ut plantorna.

En bra investering.
 
Solrosor ja. Snigeljävlarna äter upp mina förodlade, helt hopplöst! Dyrt snigelfoder är vad det är 😡
Blö, vad tråkigt! Jag hade hoppats att slippa sniglar för jag inte sett så många innan regnet. Men nu är de här. Det var i och för sig väntat, eftersom de fanns i massor där jag odlade i fjol, 150 meter härifrån.

De har självklart ätit mina solrosor också. Och isop. Och tagetes. Och bronsfänkål. Och selleri. Och squash. Och fattigmansginseng. Och rankspenat (de var i barnkammaren och mördade de slemmiga lömskingarna som värsta IS). Ja, ni hajjar.

Jag har varit sjuk och inte orkat mörda tillräckligt raskt, men nu blir det andra bullar. :devil:

Har också tänkt på ankor, som @Chili, men har så litet och grannar tätt inpå. Väntar på rätt tillfälle att droppa idén till grannen att sam-ha ankor. Hon är också oglad över sniglarna...
 
Har också tänkt på ankor, som @Chili, men har så litet och grannar tätt inpå. Väntar på rätt tillfälle att droppa idén till grannen att sam-ha ankor. Hon är också oglad över sniglarna...
Jag nämnde ankor för pedantgrannen. Han rynkade direkt på näsan och uttryckte sig tydligt om att ankor inte hör hemma där vi bor. Undrar vad han skulle tycka om jag och andra grannen skaffade ankor och slapp sniglarna... Pedantgrannen använder både snigelgift, ölfällor och annat.
 
Vi måste också komma på något bra stöd till kålnätet. Just nu använder mamma pionstöden och det funkar, men de behövs ju till pionerna :)

Åh vad jag önskar att jag kunde dela med mig av våra föreläsningar till er! Vi hade en jättebra föreläsning om växtskydd med Maj-Lis Pettersson som många av er skulle gilla!
 
Jag börjar sätta ut plantor från drivbänken och börjar få plats för ny uppdragning av plantor. Man kan väl så fram till midsommar av det mesta? Men sallat är det kanske för varmt för nu och spenat för ljust? Vet inte riktigt vad man ska nyttja denna yta till. 🤔
 
Vi måste också komma på något bra stöd till kålnätet. Just nu använder mamma pionstöden och det funkar, men de behövs ju till pionerna :)

Åh vad jag önskar att jag kunde dela med mig av våra föreläsningar till er! Vi hade en jättebra föreläsning om växtskydd med Maj-Lis Pettersson som många av er skulle gilla!
Stöd?
Jag bara lägger mitt över, och det har aldrig varit några bekymmer.
 
Jag nämnde ankor för pedantgrannen. Han rynkade direkt på näsan och uttryckte sig tydligt om att ankor inte hör hemma där vi bor. Undrar vad han skulle tycka om jag och andra grannen skaffade ankor och slapp sniglarna... Pedantgrannen använder både snigelgift, ölfällor och annat.
Muta genom att erbjuda ägg?
(för visst lägger även mysk goda ägg?)
 
När man tittar ut genom köksfönstret och ser detta. Hur glad blir man inte i själen då?? 😍😍😍
Visa bifogad fil 52353
Kraftigt inzoomad så vet om ursäkt för bildkvaliteten

Kan ni tänka er att dessa pioner grävdes upp i slutet av juni 2014.
De lades i stora svarta sopsäckar och bodde där i en månad mitt i solen när det var 30 grader i skuggan. 🙈 Jag hade foglossning och pallade helt enkelt inte plantera dem. 🙄
Efter en månad tog jag mig i kragen, öppnade säckarna och det var ingen rolig syn...
Hackade loss 9 rotbitar som jag knapphändig grävde ner i sanden här. Det kan t om hända att de inte fick ngn plantjord 😔
Året efter blommade de 😍 och de fortsätter varje år med fler och fler, tar större och större plats. Det här är blommor i min smak 🤣🤣 inget dalande här inte.

Och så säger folk att pioner är svåra att flytta 🤔🤣🤣
Känns lovande, jag ska flytta pioner i höst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp