ameo
Moderator
Min plan har varit att ha någon form av ställning att lägga nätet över, så att växterna är en bit ifrån nätet. Jag har inte tänkt använda bärnät, tänkte bara tanken när fjärilarna är såpass stora.De smiter nog in om det går, även folk som täcker plantorna får lyfta och leta efter ägg regelbundet. De kan ju fortfarande landa på växterna om du bara har ett bärnät och lägga sina ägg genom nätet, det blir ju svårare med ett riktigt kålnät eller liknande tyg. Även den snarlika rovfjärilen kan gå på kål, vet inte om rapsfjärilen gör det med? De är mycket lika varandra.
Jag kör utan nät, kommer gå ofta och leta efter ägg eller larver och klämma ihjäl dem. Jag tror arten överlever ändå...
Har också gott om fåglar i trädgården som jag hoppas hjälper till. Sädesärlor, grå flugsnappare och svartvit flugsnappare samt fladdermöss så hoppas de är effektiva! Såg en sädesärla ta en trollslända i luften igår och det är gott om halva humlekroppar på marken... Det hjälpte i alla fall att ta bort locket på varmbänken och den stora invasion av allehanda insekter däri försvann omedelbums.