Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fint i trädgården nu! För tillfället blommar rhododendron, syren, pioner, iris och daglilja. Bland annat.

Har börjat fundera över att göra om rabatterna och vad jag ska ha för angreppssätt där. Mycket fint som avlöser varandra men i en stor röra, alternativt att marktäckare har tagit över i vissa. Lutar åt att låta det vara/inventera vidare i år och sen ta en eller ett par per år framöver. En stor fråga är också hur (var) jag ska få plats att odla mer nästa år.
 
Dagens/kvällens trädgårdsjobb har begränsat sig till att vattna lite och sedan bara gå omkring och njuta och studera humlorna som kalasar på blommande rhododendron. Lustigt att bina undviker just rhododendron när humlorna verkar gilla den skarpt, det lär vara giftigt för bina men tydligen bara för dem.

Visa bifogad fil 52244

Jag försöker lära mig att bli lite bättre på att identifiera olika humlearter, jag har noterat att det var många små humlor med rödbrun bakkropp som varit särskilt förtjusta i blommande salladslök. Tror de var stenhumla och den här jordhumla? Följde även en större rackare som var svår att fånga på bild, men som kan ha varit haghumla på beskrivningen.
Kolla in facebookgruppen vi som gillar bin och humlor. Jag har snöat in på bin i år och lärt mig flera i alla fall.
 
… och som av en händelse, på temat vilda trädgårdar: på fredag ska jag njuta av en helt fantastisk arbetsdag med ynnesten att föredra ett remissyttrande gällande förbud mot användning av växtskyddsmedel och ett om en ny växtskyddslag. Shit alltså, jag lär ju bara spåra ur komplett och pladdra på om fröbytarkedjor och F1-hybrider och bin och humlor och hur glyfosat påverkar deras hjärnor och orera om ämnena i oändlighet tills de ber om nåd. Något säger mig att åhörarnas entusiasm för ämnet inte är fullt så extrem som min. Men kul ska det bli!
Åh nu blev jag jättenyfiken på var du jobbar.
 
@Sallygally Kul! Jag låg på "biljettsläppet" hos Impecta i fjol och då sålde den slut på typ tio minuter... Men jag kom också över den och kan intyga att den är absolut inte svårodlad, har den grott så är det nog i princip klappat och klart. :up:
Ja, den är svår att komma över hos fröfirmorna och jag vågar inte köpa av privatpersoner ifall de inte skulle vara sortäkta. Skönt att de är lättodlade, då kanske jag kan slappna av lite 😅
 
Åh nu blev jag jättenyfiken på var du jobbar.

Haha, jag är inte så superhemlig av mig - det är åklagarmyndighetens remissyttrande jag jobbar med, jag har för närvarande en tjänst med ansvar för olika ämnesområden där miljöbrotten ingår och de ger ett fantastiskt varierat och roligt inflöde av remisser. Senast lagförslag om en hållbar slamhantering - mycket mer spännande än det låter! - och lagen om handel med utsläppsrätter. Nu växtskyddslagen och sanktioner gällande återvinning av fartyg. Och olika bestämmelser om avfall.

Men jag får ju försöka att hålla mig till de straffrättsliga delarna, det är oftast inte så svårt eftersom jag har väldigt liten egen erfarenhet av handel med utsläppsrätter eller återvinning av fartyg. Men växter och handel med växter! Now we're talking….
 
Kan man annat än bli glad av dessa dubbelblommande tjärblomster? :love:
_20200609_202604.webp
 
Haha, jag är inte så superhemlig av mig - det är åklagarmyndighetens remissyttrande jag jobbar med, jag har för närvarande en tjänst med ansvar för olika ämnesområden där miljöbrotten ingår och de ger ett fantastiskt varierat och roligt inflöde av remisser. Senast lagförslag om en hållbar slamhantering - mycket mer spännande än det låter! - och lagen om handel med utsläppsrätter. Nu växtskyddslagen och sanktioner gällande återvinning av fartyg. Och olika bestämmelser om avfall.

Men jag får ju försöka att hålla mig till de straffrättsliga delarna, det är oftast inte så svårt eftersom jag har väldigt liten egen erfarenhet av handel med utsläppsrätter eller återvinning av fartyg. Men växter och handel med växter! Now we're talking….

Säg till om du har tekniska frågor om en viss industri som definitivt faller under miljöbalken... :angel:

Fö kan jag avslöja att det lokala kommunala bolaget som har hand om avlopp et al INTE har koll på terrängkörningslagen... vilket undertecknad har. De ringde typ några dagar innan och ville köra över min åker (dvs mark i aktivt bruk). Eftersom de inte var villiga att betala någon kompensation tänker jag inte vara medgörlig... dvs de får gå via Länsstyrelsen och fixa terrängkörningstillstånd. Handläggningstiden är omkring 4-6 månader :devil: Om de ens får det, med tanke på att det är åkermark.
 
Tibouchina urveillana, eller diadembuske. När jag var på trädgårdsmässan i Margretetorp för några år sedan, så hade Peter Englander en föreläsning där han visade en bild på denna och frågade om någon visste namnet. Om jag minns rätt så lovade han att fixa gratis gräsklippning hela sommaren till den som kunde svaret, minns inte om det räckte med det svenska namnet eller om det krävdes alla varianter. (ingen kunde, men det var rätt djärvt!) Men sedan dess kommer jag ihåg det, och nu står diadembusken hos mig som en påminnelse också.

Men lägg detta på minnet om ni går och lyssnar på ett föredrag med honom! T ex @athena_arabians ? :laugh: Kan ju hända att han byter fråga ibland förstås, om han inte älskar att klippa gräs.

DSC_0086.webp
 
Tibouchina urveillana, eller diadembuske. När jag var på trädgårdsmässan i Margretetorp för några år sedan, så hade Peter Englander en föreläsning där han visade en bild på denna och frågade om någon visste namnet. Om jag minns rätt så lovade han att fixa gratis gräsklippning hela sommaren till den som kunde svaret, minns inte om det räckte med det svenska namnet eller om det krävdes alla varianter. (ingen kunde, men det var rätt djärvt!) Men sedan dess kommer jag ihåg det, och nu står diadembusken hos mig som en påminnelse också.

Men lägg detta på minnet om ni går och lyssnar på ett föredrag med honom! T ex @athena_arabians ? :laugh: Kan ju hända att han byter fråga ibland förstås, om han inte älskar att klippa gräs.

Visa bifogad fil 52328

Har memorerat :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp