Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
2 druvgurkor och 4 höga Sockerärtor sådda.
Hoppas på iaf en liten odlingslåda idag men vi får se
Mina prästkragar håller på att slå ut förresten
Crazy Daizy
IMG_20200609_122430.webp
 
Någon som har tips på hur man håller myrorna borta från planteringarna? Vi har sjukt mycket svartmyror och även pissmyror. Men svartmyrorna är värst. Så fort jag ställer ut en kruka flyttar de in. Och de har börjat bygga bo vid rötterna av mina frilandstomater.

Det gör inget om de håller sig på sin kant, men de förstör rötterna på växterna tillslut.
 
Tittade på mina blommande ogräsodlingar då jag gick in tidigare idag och blev lite fundersam. Det jag trott var Nejlikrot såg inte alls ut som det och vissa Humleblomster var väldigt gula. läste på lite och inser att jag har en stor röra av diverse olika utslag av hybrider mellan arterna. Vissa av dem var väldigt vackra.
 
Tittade på mina blommande ogräsodlingar då jag gick in tidigare idag och blev lite fundersam. Det jag trott var Nejlikrot såg inte alls ut som det och vissa Humleblomster var väldigt gula. läste på lite och inser att jag har en stor röra av diverse olika utslag av hybrider mellan arterna. Vissa av dem var väldigt vackra.

Jag älskar de blommorna, de är verkligen vackra. Humleblomster har jag "naturligt" och ska så nejlikrot, hoppas jag får en massa roliga hybrider också :up:
 
Ha! Trägen vinner. Mina pumpor och squash står ännu i sina såddkrukor och växer rätt långsamt utomhus så de verkar inte lida. Då många grodde och drog iväg på längden direkt så ställde jag ut krukorna tidigt. Då hade inte en enda Nelson tittat upp, samt bara en Uchiki kuri vilket kändes som de roligaste sorterna. Idag såg jag att två Nelson grott och en ytterligare Uchiki på väg på väg upp! En grej som sporrar mig i odlingen är att få se alla fina färger och olika former tillsammans vid skörd, så nu har jag (förhoppningsvis) gråblå, gula, orange och röda pumpor, både stora och små, helrunda och plattrunda! Utöver smakupplevelsen såklart.

Deras växtplats är klar så jag kan sätta ut dem när som helst, gött att de valde att gro så jag inte hade kastat jorden i de cellerna bara. :)
 
Det var någon som hojtade om att Impecta hade 30% på alla fröer så nu inväntar jag glatt :
Djungelgurka
Gurkmelon
Jättepumpa Banana pink
Långböna Yard long
Mangold
Musselsquash
Rosensallat
Sojaböna
Spenat Giant america
Squash Round beauty
🤩🤩
 
Men nu får ni väl börja sitta på fingrarna :rage:

Frösamlare - är det en hobby ungefär som frimärkssamlare? :angel: :D
Funderade också på det. :D Nej men man kan väl passa på att köpa fröer nu till nästa år? Jag kommer nog inte ha dem i frysen men grobarheten verkar ju inte bli särskilt dålig förrän datumet gått ut med flera år generellt sett?
 
Funderade också på det. :D Nej men man kan väl passa på att köpa fröer nu till nästa år? Jag kommer nog inte ha dem i frysen men grobarheten verkar ju inte bli särskilt dålig förrän datumet gått ut med flera år generellt sett?
Jag sår oftast inte slut på en påse, så jag har kvar till året därpå. Men ibland så har jag hittat nya spännande saker att så, då blir det frön kvar bortom "sista datum" och det är inte sämre grobarhet på dom än nyköpta fröer tycker jag.

Däremot så tycker jag märka en försämring av grobarhet de senaste 2-3 åren bara :cautious: Inbillar jag mig, eller är det fler som märkt av det? Särskilt Impectas fröer.
 
Jag sår oftast inte slut på en påse, så jag har kvar till året därpå. Men ibland så har jag hittat nya spännande saker att så, då blir det frön kvar bortom "sista datum" och det är inte sämre grobarhet på dom än nyköpta fröer tycker jag.

Däremot så tycker jag märka en försämring av grobarhet de senaste 2-3 åren bara :cautious: Inbillar jag mig, eller är det fler som märkt av det? Särskilt Impectas fröer.

Jag upplever också att Impecta blivit sämre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp