Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens/kvällens trädgårdsjobb har begränsat sig till att vattna lite och sedan bara gå omkring och njuta och studera humlorna som kalasar på blommande rhododendron. Lustigt att bina undviker just rhododendron när humlorna verkar gilla den skarpt, det lär vara giftigt för bina men tydligen bara för dem.

IMG_4596.webp


Jag försöker lära mig att bli lite bättre på att identifiera olika humlearter, jag har noterat att det var många små humlor med rödbrun bakkropp som varit särskilt förtjusta i blommande salladslök. Tror de var stenhumla och den här jordhumla? Följde även en större rackare som var svår att fånga på bild, men som kan ha varit haghumla på beskrivningen.
 
Det fungerar inte att ladda upp en bild.

Jag planterade en purpurapel för några år sen, den har växt ordentligt. Dock var jag lite oskicklig och den har sjunkit ihop lite och alltså hamnat i en grop. Har planterat funkia runt idag och det lutar lite in mot stammen. Hur farligt är det? Tidigare stod växterna som var planterade runt trädet och själva trädet i samma grop, nu är växterna lite högre än gräsmattan. Så vatten KAN bli stående mot stammen. Kan jag göra "diken" mot gräsmattan, eller ska jag plantera om funkiorna så dom hamnar under gräsmattenivå igen?
 
Någon som är välbekant med blå bolltistel? Jag köpte några i helgen men vet inte var jag ska sätta dem. Kommer det bara en boll per planta (som en allium) eller blir det ett gäng? Vill man dölja bladen? Går de att flytta om placeringen blev fel? Jag har köpt så många höga perenner i år som fortfarande bara är på tillväxt så jag är rädd att tistlarna kommer försvinna bland allt det andra ☺

Mina bolltistlar bor vid en vägg i torrt söderläge. Jag tycker mycket om dem, ffa för att det är massor med bin och humlor som flockas runt blommorna 🙂 Rätt stryktåliga att flytta tycker jag, råkade sätta mina för tätt till en början nämligen. Och jag tror att risken är minimal att de försvinner. Själv har jag samplanterat dem med oregano och mynta som kan vara väldigt starkväxande... tistlarna dominerar och kryddörterna säger "hjälp hjälp vi kvävs" mellan dem!
 
Dagens/kvällens trädgårdsjobb har begränsat sig till att vattna lite och sedan bara gå omkring och njuta och studera humlorna som kalasar på blommande rhododendron. Lustigt att bina undviker just rhododendron när humlorna verkar gilla den skarpt, det lär vara giftigt för bina men tydligen bara för dem.

Visa bifogad fil 52244

Jag försöker lära mig att bli lite bättre på att identifiera olika humlearter, jag har noterat att det var många små humlor med rödbrun bakkropp som varit särskilt förtjusta i blommande salladslök. Tror de var stenhumla och den här jordhumla? Följde även en större rackare som var svår att fånga på bild, men som kan ha varit haghumla på beskrivningen.
Du har säkert redan hittat dit men SLUs Humlesidan kan vara till hjälp. :) Det är så kul när man ser något annat än jordhumla! 😄

Och visst är det roligt att följa livet i trädgården. :heart
Ett av mina mål är att plantera kärrsilja vid blivande dammen som är en viktig värdväxt för makaonfjäril. Har nu bockrot tack vare ängsblandningen i slänten och den ska också vara bra. Makaon har setts vid enstaka tillfällen så den finns, men inte i några större antal. Hoppas hoppas. :love:
 
Ja visst är det en stor del av charmen och glädjen med trädgård, att få dela en plätt av världen och samexistera med alla dessa små varelser. Och få vara med och förvalta eller möjligen förbättra ett universum i deras värld. Jag blir lite extra varm om hjärtat när de dras till blommor som jag planterat ut eller bygger bon i gamla trädstammar som jag låtit ligga kvar.

Kunde bara mördarsniglarna ha lärt sig att hålla sig till en diet på kirskål och åkerfräken, och kålfjärilarna byta bransch till nässlor eller klöverblommor och hundkäx, så hade de också varit välkomna. I rimliga mängder. Men där går ändå gränsen även för mitt samexisterande, om de saboterar min egen matodling eller förstör i planteringarna.

Jag offrade ett antal timmar på att sanera hästarnas svansar från kardborrar i höstas, bara för att jag inte hade hjärta att göra mig av med dem när de blommade i hagen - för det var helt galet vad de lockade fjärilar förutom att vara mat till bina! Men något så exotiskt som makaon har jag bara sett på bild. Jag ska kolla SLUs humlesida också, bra tips! Har jämfört med Natursidan och definitivt lokaliserat en ängshumla också i rhododendronblomningen nu i kväll. Läge att läsa om Dave Goulsons humlebok tror jag. Såg också att han gett ut en som jag inte läst ännu, Den vilda trädgården. Den måste definitivt bli en skatteåterbäringspresent till mig själv. :)
 
… och som av en händelse, på temat vilda trädgårdar: på fredag ska jag njuta av en helt fantastisk arbetsdag med ynnesten att föredra ett remissyttrande gällande förbud mot användning av växtskyddsmedel och ett om en ny växtskyddslag. Shit alltså, jag lär ju bara spåra ur komplett och pladdra på om fröbytarkedjor och F1-hybrider och bin och humlor och hur glyfosat påverkar deras hjärnor och orera om ämnena i oändlighet tills de ber om nåd. Något säger mig att åhörarnas entusiasm för ämnet inte är fullt så extrem som min. Men kul ska det bli!
 
Satte gurka ’Hopeline’ lite väl tidigt som nu verkar trivas så bra i ampel inomhus att den kanske får stanna kvar inne :)

Har redan skördat 7 stycken och de var riktigt goda, inte alls åt det torrare hållet som det stod på fröpåsen

AE6734FC-978B-46A2-9F3D-06C242F3DED4.jpeg


Såg att litegrann av en frukt från chili ’Piment d’Espelette’ skymtar nere till vänster på fotot
Det ska bli spännande att smaka den, då det är en skyddad ursprungsbeteckning såsom franska viner
 
… och som av en händelse, på temat vilda trädgårdar: på fredag ska jag njuta av en helt fantastisk arbetsdag med ynnesten att föredra ett remissyttrande gällande förbud mot användning av växtskyddsmedel och ett om en ny växtskyddslag. Shit alltså, jag lär ju bara spåra ur komplett och pladdra på om fröbytarkedjor och F1-hybrider och bin och humlor och hur glyfosat påverkar deras hjärnor och orera om ämnena i oändlighet tills de ber om nåd. Något säger mig att åhörarnas entusiasm för ämnet inte är fullt så extrem som min. Men kul ska det bli!

Dina kollegor kommer att sucka lite och säga: "Oj vad Lillgrådis gick loss" eller? :rofl:
 
… och som av en händelse, på temat vilda trädgårdar: på fredag ska jag njuta av en helt fantastisk arbetsdag med ynnesten att föredra ett remissyttrande gällande förbud mot användning av växtskyddsmedel och ett om en ny växtskyddslag. Shit alltså, jag lär ju bara spåra ur komplett och pladdra på om fröbytarkedjor och F1-hybrider och bin och humlor och hur glyfosat påverkar deras hjärnor och orera om ämnena i oändlighet tills de ber om nåd. Något säger mig att åhörarnas entusiasm för ämnet inte är fullt så extrem som min. Men kul ska det bli!
Oj vad kul! Inser samtidigt att kanske inte alla hade brustit ut i samma glädje... :D
 
Jag lyckades få ner klematis nr 1 mellan skurarna igår, vädret var väldigt märkligt. Jag lyckades också klippa stora gräsmattan och ska göra en vända med röjsågen idag, gräset drog iväg helt galet när det kom regn i helgen!

Jag "tappade" en placering av klematis nr 2 när jag fick min nya idé så nu måste jag hitta på något ställe till den. Klematis nr 3 har jag velat om så den har inte haft någon placering (dvs jag måste hitta på någon åt den också :D).

Edit: Det är faktiskt @Lillgrådis fel att jag köpt klematis, vi blev lite kära i hennes när vi var där och hälsade på :laugh:
 
Ja visst är det en stor del av charmen och glädjen med trädgård, att få dela en plätt av världen och samexistera med alla dessa små varelser. Och få vara med och förvalta eller möjligen förbättra ett universum i deras värld. Jag blir lite extra varm om hjärtat när de dras till blommor som jag planterat ut eller bygger bon i gamla trädstammar som jag låtit ligga kvar.

Kunde bara mördarsniglarna ha lärt sig att hålla sig till en diet på kirskål och åkerfräken, och kålfjärilarna byta bransch till nässlor eller klöverblommor och hundkäx, så hade de också varit välkomna. I rimliga mängder. Men där går ändå gränsen även för mitt samexisterande, om de saboterar min egen matodling eller förstör i planteringarna.

Jag offrade ett antal timmar på att sanera hästarnas svansar från kardborrar i höstas, bara för att jag inte hade hjärta att göra mig av med dem när de blommade i hagen - för det var helt galet vad de lockade fjärilar förutom att vara mat till bina! Men något så exotiskt som makaon har jag bara sett på bild. Jag ska kolla SLUs humlesida också, bra tips! Har jämfört med Natursidan och definitivt lokaliserat en ängshumla också i rhododendronblomningen nu i kväll. Läge att läsa om Dave Goulsons humlebok tror jag. Såg också att han gett ut en som jag inte läst ännu, Den vilda trädgården. Den måste definitivt bli en skatteåterbäringspresent till mig själv. :)
Makaon är en helt fantastiskt fjäril, sådär så allting stannar upp när man ser den. :love: Fick en smärre chock när det flög förbi en förra sommaren, tror jag precis åkt från stallplan så jag kastade mig ur bilen men lika snabbt var den borta. Mamma har också sett vid något enstaka tillfälle, möjligen att de mest råkar hamna här, men jag ser hoppfullt på mitt projekt. :D

Tycker det är så himla bra att det kommer en massa tydliga digitala artbestämningsnycklar nu. :) Tror det gör naturen roligare och mer nära för allmänheten om man kan se olika arter och känna igen dem i sin omgivning.

För den intresserade har Biodiverse denna månad tema Ekologisk kompensation och det kan vara intressant om man vill göra sin trädgård till en mer naturlig hemvist för biologisk mångfald. :) Jag ramlade över ett amerikanskt konto på instagram nyligen som hade blivit certifierad som en slags "wildlife friendly garden". Tänk vad roligt om vi hade något sådant i Sverige också. Jag blickar nu än mer fram emot vår damm som vi nog kommer börja med på semestern. Det blir vår nästa nyckel i att ha riktig mångfald i trädgården. Oj vad roligt det ska bli att gå loss på ett helt nytt växtsortiment. :D
 
Makaon är en helt fantastiskt fjäril, sådär så allting stannar upp när man ser den. :love: Fick en smärre chock när det flög förbi en förra sommaren, tror jag precis åkt från stallplan så jag kastade mig ur bilen men lika snabbt var den borta. Mamma har också sett vid något enstaka tillfälle, möjligen att de mest råkar hamna här, men jag ser hoppfullt på mitt projekt. :D

Tycker det är så himla bra att det kommer en massa tydliga digitala artbestämningsnycklar nu. :) Tror det gör naturen roligare och mer nära för allmänheten om man kan se olika arter och känna igen dem i sin omgivning.

För den intresserade har Biodiverse denna månad tema Ekologisk kompensation och det kan vara intressant om man vill göra sin trädgård till en mer naturlig hemvist för biologisk mångfald. :) Jag ramlade över ett amerikanskt konto på instagram nyligen som hade blivit certifierad som en slags "wildlife friendly garden". Tänk vad roligt om vi hade något sådant i Sverige också. Jag blickar nu än mer fram emot vår damm som vi nog kommer börja med på semestern. Det blir vår nästa nyckel i att ha riktig mångfald i trädgården. Oj vad roligt det ska bli att gå loss på ett helt nytt växtsortiment. :D
Jag har massor av insekter i min trädgård. En del mindre önskade.
På den listan är kastanjeborra, liljebaggar och kålfjärilar.

Men andra fjärilar är välkomna. Har nu ett gång vackra aurorafjärilar här. De är så häftiga för deras orange fläckar lyser verkligen. Blåvingar och vackra bruna små som jag ine identifierat.

På¨våren var det galet med citronfjärilar. :love:
 
Jag gick runt och njöt lite igår också... allt är verkligen laddat och väntar på att slå ut.

Apropå saker som väntar på att slå ut, Finlands vita ros (?) har stått i ett lite trist hörn och fått rota sig bredvid syrenerna men har nu för första gången knoppar. :love: Men de är ju helt ceriserosa, jag ser inget vitt alls på dem? Ska de verkligen vara så som knoppar, eller är det en lite färgblind ros på samma sätt som min "vita" (rosastrimmiga) klematis och "vita" (lila och orange) dahlior som jag skaffat genom åren? Rosorna är dock lika välkomna om de skulle vara ceriserosa! Blev bara förbryllad när jag förväntat mig något vitt titta fram. :D

IMG_4580.webp
 
Apropå saker som väntar på att slå ut, Finlands vita ros (?) har stått i ett lite trist hörn och fått rota sig bredvid syrenerna men har nu för första gången knoppar. :love: Men de är ju helt ceriserosa, jag ser inget vitt alls på dem? Ska de verkligen vara så som knoppar, eller är det en lite färgblind ros på samma sätt som min "vita" (rosastrimmiga) klematis och "vita" (lila och orange) dahlior som jag skaffat genom åren? Rosorna är dock lika välkomna om de skulle vara ceriserosa! Blev bara förbryllad när jag förväntat mig något vitt titta fram. :D

Visa bifogad fil 52282

Tyvärr, en Rugosa måste ha nästlat sig in :( Det står ju en mitt i min Finlands vita... Skräp, jag skickar en som garanterat är den vita.
 
Apropå saker som väntar på att slå ut, Finlands vita ros (?) har stått i ett lite trist hörn och fått rota sig bredvid syrenerna men har nu för första gången knoppar. :love: Men de är ju helt ceriserosa, jag ser inget vitt alls på dem? Ska de verkligen vara så som knoppar, eller är det en lite färgblind ros på samma sätt som min "vita" (rosastrimmiga) klematis och "vita" (lila och orange) dahlior som jag skaffat genom åren? Rosorna är dock lika välkomna om de skulle vara ceriserosa! Blev bara förbryllad när jag förväntat mig något vitt titta fram. :D

Visa bifogad fil 52282
Såhär ser min ut nu. Inte det minsta rosa.
20200609_123645.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp