Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som odlar hassel? Är väldigt sugen på att köpa ett par-tre buskar men skulle vilja veta om de är lättskötta (här finns inga gröna fingrar) och om dom ger bra avkastning av nötter :)
 
Senast ändrad:
Den ständigt återkommande faran när det gäller perenninköp... :D
Det är lite så jag hoppas att mina aprikosfärgade stockrosor ska gå hädan snart (färgen matchar inte resten av rabatten) så att jag kan fylla på med annat.

Den enda rabatt jag inte lyckats fylla ut är slänten på baksidan men där ska jag försöka ha tålamod och låta det ta lite tid. Jag har en del långsamväxande växter där som behöver några år på sig att ta form
 
Tack! Om det där är en planta vet jag inte var jag ska lyckas få plats med tre 😅
Ack dessa naiva perennköpare 🤣
(själva vitsen med de flesta perenner är ju att man köper en och den buskar till sig och brer ut sig).

Jag är med i en cirkel som sköter trädgården på en kulturgård. Bolltisteln sprider sig och den planta jag har här hemma kommer därifrån. Den rensades bort för den frösatt sig.

Du kan nog få till ett helt gäng plantor om du vill....😁
 
Tack! Om det där är en planta vet jag inte var jag ska lyckas få plats med tre 😅
Kul att frågan kom upp! Har frösått blå bolltistel och har några plantor på tillväxt. Då behöver jag inte vara ledsen att inte jättemånga frön grodde. :D

Tänker sätta dem ihop med röd solhatt i rosrabatten. Där finns också pioner, liljor och lite annat smått och gott, men det var mest ogräs så jag har rätt stora tomma eller blivande tomma partier. Blir bra med något som fyller ut mycket!
 
Ack dessa naiva perennköpare 🤣
(själva vitsen med de flesta perenner är ju att man köper en och den buskar till sig och brer ut sig).

Jag är med i en cirkel som sköter trädgården på en kulturgård. Bolltisteln sprider sig och den planta jag har här hemma kommer därifrån. Den rensades bort för den frösatt sig.

Du kan nog få till ett helt gäng plantor om du vill....😁
Naiv och lite korkad 😄 Satte vårlökar (allium och narcisser) i höstas och fattade inte att det bara kom en blomma per lök. Så nu fläskar jag på ordentligt 😅 Kanske att det kan få praktlysingen och kirskålen att sluta komma upp i mina rabatter ☺️
 
Någon som odlar hassel? Är väldigt sugen på att köpa ett par-tre buskar men skulle vilja veta om de är lättskötta (här finns inga gröna fingrar) och om dom ger bra avkastning av nötter :)
Det enda jag "vet" om hassel är att de har hanbuskar och honbuskar. Och att man behöver både och för att det ska bli några nötter.

("vet" för att jag verkligen inte har någon källa på den kunskapen, utan det är förmodligen något som berättats för mig, som jag köpt med hull och hår 🤪 )

Vi har en hel del hassel på vår gård, den sköter sig helt själv. Vissa år blir det nötter, andra inte.
 
Det enda jag "vet" om hassel är att de har hanbuskar och honbuskar. Och att man behöver både och för att det ska bli några nötter.

("vet" för att jag verkligen inte har någon källa på den kunskapen, utan det är förmodligen något som berättats för mig, som jag köpt med hull och hår 🤪 )

Vi har en hel del hassel på vår gård, den sköter sig helt själv. Vissa år blir det nötter, andra inte.
Nej det är inte han och hon buskar iallafall inte de jag sett. Min ormhassel har både haft honblommor och hanblommor
 
Det enda jag "vet" om hassel är att de har hanbuskar och honbuskar. Och att man behöver både och för att det ska bli några nötter.

("vet" för att jag verkligen inte har någon källa på den kunskapen, utan det är förmodligen något som berättats för mig, som jag köpt med hull och hår 🤪 )

Vi har en hel del hassel på vår gård, den sköter sig helt själv. Vissa år blir det nötter, andra inte.
Nej som Shaggy skriver, och även den vilda hasseln har hon- och hanblommor på samma buske :) (sambyggare/enkönad).
 
Effektiv lunchrast i stressreduceringens anda. Hade en onödigt stressig förmiddag som löste sig till lunch så jag gick ut och försökte hitta andningen i trädgården. Jag sådde två långa rader med gröna bönor och borlottibönor, buskvarianter. Samt två cirklar med några sockerärter vardera som ska få klättra i grupp. Jag grävde upp den långa raden med tidigt sådda rädisor som knappt blivit något, de senare sådde rädisorna i pallkragen är redan tre gånger så stora och jättefina, och jag kommer inte äta upp alla dem ens. Således, bort med de trista rädisorna och deras svinmålla och så sådde jag morotsfrön där istället.

Känns supergött faktiskt. Har spanat på tomaterna också och de börjar se allt trevligare ut, det är många blommor på g. Blue Beauty borde slå ut idag. :)
 
Det enda jag "vet" om hassel är att de har hanbuskar och honbuskar. Och att man behöver både och för att det ska bli några nötter.

("vet" för att jag verkligen inte har någon källa på den kunskapen, utan det är förmodligen något som berättats för mig, som jag köpt med hull och hår 🤪 )

Vi har en hel del hassel på vår gård, den sköter sig helt själv. Vissa år blir det nötter, andra inte.
Den jag köpte skulle vara själv fertil så kan nog vara olika beroende på sort
 
Någon som är välbekant med blå bolltistel? Jag köpte några i helgen men vet inte var jag ska sätta dem. Kommer det bara en boll per planta (som en allium) eller blir det ett gäng? Vill man dölja bladen? Går de att flytta om placeringen blev fel? Jag har köpt så många höga perenner i år som fortfarande bara är på tillväxt så jag är rädd att tistlarna kommer försvinna bland allt det andra ☺
Jag älskar bolltistel! De kan stå både ensamma och med lågväxande framför.
 
Nu kommer min favorit, aklejorna, för fullt. 😍

1591637171035.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp