Någon som odlar hassel? Är väldigt sugen på att köpa ett par-tre buskar men skulle vilja veta om de är lättskötta (här finns inga gröna fingrar) och om dom ger bra avkastning av nötter
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack! Om det där är en planta vet jag inte var jag ska lyckas få plats med tre
Tack! Om det där är en planta vet jag inte var jag ska lyckas få plats med tre
Det är lite så jag hoppas att mina aprikosfärgade stockrosor ska gå hädan snart (färgen matchar inte resten av rabatten) så att jag kan fylla på med annat.Den ständigt återkommande faran när det gäller perenninköp...
Ack dessa naiva perennköpareTack! Om det där är en planta vet jag inte var jag ska lyckas få plats med tre
Har du koll på c-c för dem? Vet man det + area så kan man räkna ut hur många plantor som behövsTack! Om det där är en planta vet jag inte var jag ska lyckas få plats med tre
Kul att frågan kom upp! Har frösått blå bolltistel och har några plantor på tillväxt. Då behöver jag inte vara ledsen att inte jättemånga frön grodde.Tack! Om det där är en planta vet jag inte var jag ska lyckas få plats med tre
Naiv och lite korkad Satte vårlökar (allium och narcisser) i höstas och fattade inte att det bara kom en blomma per lök. Så nu fläskar jag på ordentligt Kanske att det kan få praktlysingen och kirskålen att sluta komma upp i mina rabatterAck dessa naiva perennköpare
(själva vitsen med de flesta perenner är ju att man köper en och den buskar till sig och brer ut sig).
Jag är med i en cirkel som sköter trädgården på en kulturgård. Bolltisteln sprider sig och den planta jag har här hemma kommer därifrån. Den rensades bort för den frösatt sig.
Du kan nog få till ett helt gäng plantor om du vill....
Tack det vet jag. Jag behöver inga plantor sett till yta, det är bara ett villhovHar du koll på c-c för dem? Vet man det + area så kan man räkna ut hur många plantor som behövs
Jag har en hassel. Köpt förra året så kan inte svara på några frågor än dockNågon som odlar hassel? Är väldigt sugen på att köpa ett par-tre buskar men skulle vilja veta om de är lättskötta (här finns inga gröna fingrar) och om dom ger bra avkastning av nötter
Det gäller att se upp när man köper plantor.Någon som odlar hassel? Är väldigt sugen på att köpa ett par-tre buskar men skulle vilja veta om de är lättskötta (här finns inga gröna fingrar) och om dom ger bra avkastning av nötter
Aha, okej! Där hade jag väl gjort bort mig direkt om jag inte vetat om detDet gäller att se upp när man köper plantor.
En del hassel är bara för prydnad. Se till att det är hassel för nötter.
Det enda jag "vet" om hassel är att de har hanbuskar och honbuskar. Och att man behöver både och för att det ska bli några nötter.Någon som odlar hassel? Är väldigt sugen på att köpa ett par-tre buskar men skulle vilja veta om de är lättskötta (här finns inga gröna fingrar) och om dom ger bra avkastning av nötter
Nej det är inte han och hon buskar iallafall inte de jag sett. Min ormhassel har både haft honblommor och hanblommorDet enda jag "vet" om hassel är att de har hanbuskar och honbuskar. Och att man behöver både och för att det ska bli några nötter.
("vet" för att jag verkligen inte har någon källa på den kunskapen, utan det är förmodligen något som berättats för mig, som jag köpt med hull och hår )
Vi har en hel del hassel på vår gård, den sköter sig helt själv. Vissa år blir det nötter, andra inte.
Nej som Shaggy skriver, och även den vilda hasseln har hon- och hanblommor på samma buske (sambyggare/enkönad).Det enda jag "vet" om hassel är att de har hanbuskar och honbuskar. Och att man behöver både och för att det ska bli några nötter.
("vet" för att jag verkligen inte har någon källa på den kunskapen, utan det är förmodligen något som berättats för mig, som jag köpt med hull och hår )
Vi har en hel del hassel på vår gård, den sköter sig helt själv. Vissa år blir det nötter, andra inte.
Den jag köpte skulle vara själv fertil så kan nog vara olika beroende på sortDet enda jag "vet" om hassel är att de har hanbuskar och honbuskar. Och att man behöver både och för att det ska bli några nötter.
Jag älskar bolltistel! De kan stå både ensamma och med lågväxande framför.Någon som är välbekant med blå bolltistel? Jag köpte några i helgen men vet inte var jag ska sätta dem. Kommer det bara en boll per planta (som en allium) eller blir det ett gäng? Vill man dölja bladen? Går de att flytta om placeringen blev fel? Jag har köpt så många höga perenner i år som fortfarande bara är på tillväxt så jag är rädd att tistlarna kommer försvinna bland allt det andra ☺