Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
En till sak jag undrar om ni kan hjälpa mig med: min farmor fyller år om två veckor och jag skulle vilja ge något till trädgården eller att ha inne i kruka. Vi bor på gränsen mellan zon 5 och 6. Har ni tips på något roligt att ge henne? Jag funderar på att ge frön av något slag. Kanske mammutträd? Eller finns det någon lite ovanlig och fin blomma eller buske? Det vore roligt om vi kunde ha något litet projekt tillsammans, kanske prova så något som inte "alla andra" har i sina trädgårdar. :)
Kanske Havtornsbuske? Det har blivit väldigt uppskattat när jag har gett bort det. Är zon 3-8 beroende på sort.
 
Skulle vilja byta penseerna i två krukor på trappen mot perenner som jag kan plantera ut i höst. Tips? :)
 
Jag höll på att mörda de två appelblossompelargoner jag köpt genom att ha dem ute i kyla och nattfrost. Så jag klippte ner dem, planterade om dem och gullade med dem genom att få sova inne på nätterna ett tag. De hämtade sig! :)
IMG_20200607_141346.webp
 
Är det någon här som smakat eller odlat loganbär? Jag spontanköpte ju en sådan planta häromdagen och har en plats redo att gräva ner den med spaljé och allt - men när jag nu läser på lite mer så blir jag nästan lite rädd för den.

Har kollat en engelsk youtubevideo där två personer hjälps åt att styra och binda upp den, och läst att Sara Bäckmo beskriver bären (korsning hallon/björnbär, hur perfekt liksom?!) som väldigt, väldigt goda men att hon ändå tagit bort sin odling av dem pga att de är taggiga som tusan, har en enorm växtkraft och sprider sig massivt. :nailbiting: :cautious:

MEN jag känner ju ändå att jag är tvungen att testa, för att åtminstone själv få testa hur de smakar - kanske tycker jag att det visar sig vara värt omaket? :)
 
Det här är min trädgård, ett år gammal.
Började gräva rabatter förra våren, så första bilden är från när jag precis hade börjat, andra från ett år sen i början i juni och den sista är tagen nu.

Jag är från Hälsingland men bor numera i södra England så det är stor skillnad på vad jag kan plantera nu. Men precis som mammas trädgård jag växte upp i, har jag planterat akleja, riddarsporre, lammöra, vallmo, pion och rosor, prästkrage, lavendel, klematis mm.

Eftersom jag hyr så har jag valt att inte förändra mer än vad jag har haft tillgång tex med stenplattor som redan fanns här. De flesta av plantorna är uppdrivna från frön eller köpt som plugplants, vet inte vad de kallas i Sverige.
De jag lagt mest pengar på är de rosor som jag planterat, några David Austin blandat med billiga rosor köpta på tex Lidl och online.Visa bifogad fil 52082
På ett år! Vilken skillnad!
Uppdatera gärna hur det går för dina rosor sen :bump:!
Inspirerande inlägg detta, att få sådan skillnad på så kort tid.
Tror du dina billigare rosor överlever vintern?
 
Så länge det inte är frost är det väl lugnt? Problemet är väl att frön inte gror om det är kallt men uppkomna plantor tycker jag mår bäst ute om det är frostfritt.

Har haft squash, pumpa och gurka ute dygnet runt en vecka eller två, tog in inatt för de har blivit rejält blöta och kalla idag och det ska bli runt 5 grader bara. Men de hade nog kunnat stå ute utan problem också. De har blivit starka och fina plantor. Vi har våra järnnätter nu, ingen frost men regnigt och kallt! Prognosen ser fin ut fram över så från i morgon åker allt ut och de känsligaste direktsådderna görs.

Det tänkte jag också, men när jag googlade stod det allt från 10 grader till att frost var gränsen. De fick stå ute iaf (i ca 8 grader) och verkar må finfint :)
 
Är det någon här som smakat eller odlat loganbär? Jag spontanköpte ju en sådan planta häromdagen och har en plats redo att gräva ner den med spaljé och allt - men när jag nu läser på lite mer så blir jag nästan lite rädd för den.

Har kollat en engelsk youtubevideo där två personer hjälps åt att styra och binda upp den, och läst att Sara Bäckmo beskriver bären (korsning hallon/björnbär, hur perfekt liksom?!) som väldigt, väldigt goda men att hon ändå tagit bort sin odling av dem pga att de är taggiga som tusan, har en enorm växtkraft och sprider sig massivt. :nailbiting: :cautious:

MEN jag känner ju ändå att jag är tvungen att testa, för att åtminstone själv få testa hur de smakar - kanske tycker jag att det visar sig vara värt omaket? :)
Nu kallades det inte Loganbär utan kallades Björnbärshallon så kan vara en annan sak. Vi hade den när jag var barn/ung i Värmland. Den spred sig inte alls och förde en väldigt diskret tillvaro.
 
Jag är lite nere. Det är många perenner som verkar ha dött i år. 3/5 pioner. All ormöga som jag har haft runt ett träd (den förlusten kan jag acceptera). Eventuellt alla klematis, vilket är 5-6 stycken, jag har dock fortfarande förhoppningar om att dom kommer om ett tag. 2 rosor, new Dawn. Min flammentanz mår inte bra, vi får se om den repar sig. Typ 4-5 rhododendron ser förlorade ut. Och alla mina stäppsalvia (7-9st). Jag vill köpa nya stäppsalvia, men har köpt växter för 3-4000 de senaste dagarna och inser att jag måste begränsa mig. Jag har i alla fall köpt tre nya pioner som jag hoppas att vill överleva.

Är kantnepeta tåligare än stäppsalvia? I värsta fall provar jag det istället..
 
Äntligen har bönorna grott i brättet. Det har varit segt.
Precis som allt annat i växtväg. En hel del verkar inte alls komma upp. Mangolden t.ex. Den verkar itne ha grott över huvud taget. Får nog så om den. De så trogna betorna är glesa och få.

det enda som verkligen frodas är kirskålen och gräset. Har sällan haft så mycket och så frodig kirskål. Så onödigt. :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp