Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som planterat bokhäck, hur mycket har den växt per år ungefär? Vi satte plantor som var ca 80 cm i höstas och funderar lite på hur lång tid man kan förvänta sig att det tar innan de börjar komma upp mot 150. Bor i zon 1.

Bok eller avenbok? Avenbok växer iallafall ruskigt snabbt. Vi satte 130 cm för treår sedan och de var de dubbla förra året.
 
Det här är min trädgård, ett år gammal.
Började gräva rabatter förra våren, så första bilden är från när jag precis hade börjat, andra från ett år sen i början i juni och den sista är tagen nu.

Jag är från Hälsingland men bor numera i södra England så det är stor skillnad på vad jag kan plantera nu. Men precis som mammas trädgård jag växte upp i, har jag planterat akleja, riddarsporre, lammöra, vallmo, pion och rosor, prästkrage, lavendel, klematis mm.

Eftersom jag hyr så har jag valt att inte förändra mer än vad jag har haft tillgång tex med stenplattor som redan fanns här. De flesta av plantorna är uppdrivna från frön eller köpt som plugplants, vet inte vad de kallas i Sverige.
De jag lagt mest pengar på är de rosor som jag planterat, några David Austin blandat med billiga rosor köpta på tex Lidl och online.
The garden collage 1 year later june.webp
 
Det här är min trädgård, ett år gammal.
Började gräva rabatter förra våren, så första bilden är från när jag precis hade börjat, andra från ett år sen i början i juni och den sista är tagen nu.

Jag är från Hälsingland men bor numera i södra England så det är stor skillnad på vad jag kan plantera nu. Men precis som mammas trädgård jag växte upp i, har jag planterat akleja, riddarsporre, lammöra, vallmo, pion och rosor, prästkrage, lavendel, klematis mm.

Eftersom jag hyr så har jag valt att inte förändra mer än vad jag har haft tillgång tex med stenplattor som redan fanns här. De flesta av plantorna är uppdrivna från frön eller köpt som plugplants, vet inte vad de kallas i Sverige.
De jag lagt mest pengar på är de rosor som jag planterat, några David Austin blandat med billiga rosor köpta på tex Lidl och online.Visa bifogad fil 52082
Så mysigt och fint du fått det!
 
Lämplig blomning nationaldagen till ära. Fådda iris, förökade genom delning, och Lichtkönigin Lucia som precis börjat blomma. Plus insådd snokört och blåklockor på gång. Och mattram som sprider sig själv på gården och trivs extra bra i detta torra söderläge.

IMG_4570.webp
 
Nej men oj vad skådar mitt öga?
Kan det vara två Lykkefund som bara ville komma med mig hem? Självklart öppnade jag min famn för dem 🤣
IMG_20200606_132552.webp

Tydligen är John Taylor också på rosjakt idag. 🤩

Rosor och spaning på trädgårdskändis, hur bra är inte denna dagen?? 🥳
 
IMG_20200606_144423837.webp


Många av mina zuccinisar (?) är skrynkliga, är det någon som vet vad det kan bero på? De får vatten morgon och kväll och står inomhus i hinkar eftersom jag sådde dem alldeles för tidigt och nu vågar jag inte ställa ut dem för att jag tror att det fortfarande är för kallt för dem... De står i mitt soligaste fönster och bladen ser fina ut. Jag har vattnat några gånger med svagt lakvatten från bokashi också. Jag antar att jag i alla fall ska knipsa bort de som är skrynkliga?
 
Köpte två jättefina tubhalsdukar från Eplaros (en med nordsvenskar på :love: ) och fick ett paket solrosfrö på köpet. 😄 Så, inte nog med attackplantor och fröer i affären, nu infiltrerar de våra hem likt spioner?! Hur ska vi kunna värja oss från denna invasion?
 
Visa bifogad fil 52107

Många av mina zuccinisar (?) är skrynkliga, är det någon som vet vad det kan bero på? De får vatten morgon och kväll och står inomhus i hinkar eftersom jag sådde dem alldeles för tidigt och nu vågar jag inte ställa ut dem för att jag tror att det fortfarande är för kallt för dem... De står i mitt soligaste fönster och bladen ser fina ut. Jag har vattnat några gånger med svagt lakvatten från bokashi också. Jag antar att jag i alla fall ska knipsa bort de som är skrynkliga?
Dom blir sådär om de blivit dåligt pollinerade. Släng dom frukterna. Dom kommer ha lättare att bli pollinerade när dom får bo utomhus. :)
 
Lite busväder ikväll med blåst och kallt. Skurarna verkar ha dragit förbi. Gurkor, pumpor och squash får bo inne i natt, det ska visst bli mer mot 6 grader bara. De tål det nog men tänkte fjäska lite. 😊 Dock står slanggurkan och äppelgurkan kvar i tunneln och det får de nog göra i natt.

Min innegurka i fönstret blommar en hel del men nästan bara hanblommor, jag tror någon honblomma hunnit blomma över. Den har alldeles för liten kruka. Hoppas hinna lite omplantering i morgon. Har aldrig testat gurka i fönstret så det vore ju roligt om den gav någon frukt!
 
jösses!
insåg nyss att jag har två fådda byttor med gyckelblomster i jordkällaren!

Tog ut den och kunde konstatera att det fanns antydningar till gröna skott på bägge. Nu har det fått vatten och imorgon ska jag göra en varsam jordförbättring.
Krukorna de står i är hemska men jag har inga andra så de får duga så länge.
 
Plantagen har 30% på de flesta av perennerna i helgen :angel:. Jag blev blomrikare idag efter jobbet. Jag måste ju använda skatteåterbäringen till något vettigt liksom :D.
2 jätteverbena, 3 lila phlox, 6 kaukasisk förgätmigej, 3 höstanemon, 10 nävor och 20 stäppsalvia. Jag behöver dock 10 nävor till för att fylla ut mellan de 7 rosorna (louise bugnet) jag köpte förra helgen. Jag ser bara summan jag sparade pga rabatten på kvittot :p. Fint blir det!
Jag upptäckte samma idag. Gick in för att köpa en matt-en, kom ut med blånävor, löjtnantshjärta och drakmynta. Men utan matt-en. Vill nog ta en sväng dit i morgon också. Butiken här brukar alltid ha så klent utbud men nu var det överraskande bra, väldigt välfyllt i hyllorna 😊
 
Vid vilken temperatur skulle ni lämna tomat- och pumpaplantor ute under natten? I kruka på altan intill husvägg. De har stått ute dagtid i en dryg vecka.
 
Jag berättade för mamma att jag hade varit på Plantagen och hon ville också dit. Jag är inte den som är den :D, så vi åkte till en annan butik. Bor nästan mitt emellan två och kom hem med de 10 nävorna "rozanne" som jag fattades och ytterligare 4 små söta nävor "ballerina" som jag har några sedan innan för att utöka lite.
 
Skulle klippt häcken. Häcksaxen, som jag lånat hem från jobbet, funkade inte. SKIT!
Så jag passade på att rensa lite ogräs, täcka med gräsklipp i lilla växthuset och dra fram de stora utekrukorna. Imorn blir det flytt (!) av potatisplantor och lite annat fix.
 
Skulle klippt häcken. Häcksaxen, som jag lånat hem från jobbet, funkade inte. SKIT!
Så jag passade på att rensa lite ogräs, täcka med gräsklipp i lilla växthuset och dra fram de stora utekrukorna. Imorn blir det flytt (!) av potatisplantor och lite annat fix.
Jag har en elektrisk om du vill låna.
 
En till sak jag undrar om ni kan hjälpa mig med: min farmor fyller år om två veckor och jag skulle vilja ge något till trädgården eller att ha inne i kruka. Vi bor på gränsen mellan zon 5 och 6. Har ni tips på något roligt att ge henne? Jag funderar på att ge frön av något slag. Kanske mammutträd? Eller finns det någon lite ovanlig och fin blomma eller buske? Det vore roligt om vi kunde ha något litet projekt tillsammans, kanske prova så något som inte "alla andra" har i sina trädgårdar. :)
 
Vid vilken temperatur skulle ni lämna tomat- och pumpaplantor ute under natten? I kruka på altan intill husvägg. De har stått ute dagtid i en dryg vecka.
Så länge det inte är frost är det väl lugnt? Problemet är väl att frön inte gror om det är kallt men uppkomna plantor tycker jag mår bäst ute om det är frostfritt.

Har haft squash, pumpa och gurka ute dygnet runt en vecka eller två, tog in inatt för de har blivit rejält blöta och kalla idag och det ska bli runt 5 grader bara. Men de hade nog kunnat stå ute utan problem också. De har blivit starka och fina plantor. Vi har våra järnnätter nu, ingen frost men regnigt och kallt! Prognosen ser fin ut fram över så från i morgon åker allt ut och de känsligaste direktsådderna görs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp