Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du får berätta att det finns många vittnen i denna tråd om hur växter och plantor och fröpåsar har en tendens att bara attackera (i alla fall några av oss) i flock, och att det är omöjligt att värja sig när det händer. (jag ställer upp om det behövs...!)
Jag tycker att det var dålig stil av handelsträdgården att erbjuda skottkärror till kunderna.. visst fan räcker det att bara bära en korg?! :cautious::cautious: :rofl:
 
Regn och halvdag på jobbet idag. :heart Har satt en bröddeg på jäsning och håller på med rabarbersaft nu. Har inte rört rabarbern ännu i år men nu banne mig! Gör gärna kallrörd saft men orkar inte rota fram och diska plasttunnan, det blir en snabbkokt enkel saft. :) Men visst ligger glädjen i det lilla, nybakat bröd och hemmagjord saft är väl ändå livet?
 
Jag offrade mig med en sväng förbi Blomsterlandet bara för att kolla så hypotesen om de anfallande växterna fortfarande stämmer. Det gjorde den.

Planerat "två påsar smultronfröer" blev "två påsar smultronfröer, en planta loganbär, en björnbär och två slanggurkor." Det var även taggiga växter, säger ju sig självt att man inte tar strid med dem? Nödvärnsrätt, typ.
 
Nu blommar min klematis!
IMG_20200605_154431.webp
 
@clusia och @Scata

Djungelgurkor är med andra ord mer känsliga än vanliga gurkor :meh:
Gurkplantorna som såg ut att dö efter omplanteringen har börjat repa sig, bladen börjar bli fint gröna samt de skjuter nya blad och knoppar. Otroligt spännande detta :D

För övrigt så växer det på fint i växthuset, melonen växer med raketfart och har storlek av en golfboll. Växer små meloner och blommor på samma planta, och på de övriga tre plantorna så jag räknar med melonskörd i sommar. Vad man känner sig elak när man plockar bort meloner och blommor som växer för tätt men hellre några riktigt fina än små fjuttiga meloner. Imorgon ska chiliplantorna omplanteras då de ska flytta ut så fort värmen kommer tillbaka, eftersom en av dom blommar snart så vill jag inte riskera att den blir ledsen i vårt kallväxthus.
 
Vi har fått nästan 15 mm regn idag och ska få lite till i morgon. Passar mina odlingar perfekt... :D

Kan ju tillägga att mer än några enstaka mm regn samma dag är extremt ovanligt i min landsände från april till augusti...
 
Vi har fått nästan 15 mm regn idag och ska få lite till i morgon. Passar mina odlingar perfekt... :D

Kan ju tillägga att mer än några enstaka mm regn samma dag är extremt ovanligt i min landsände från april till augusti...
Vår prognos gick från 30mm lördag och 19mm söndag till 9mm lördag. Känns lite mer rimligt. ☺️
 
Ni som planterat bokhäck, hur mycket har den växt per år ungefär? Vi satte plantor som var ca 80 cm i höstas och funderar lite på hur lång tid man kan förvänta sig att det tar innan de börjar komma upp mot 150. Bor i zon 1.
 
Vi har fått nästan 15 mm regn idag och ska få lite till i morgon. Passar mina odlingar perfekt... :D

Kan ju tillägga att mer än några enstaka mm regn samma dag är extremt ovanligt i min landsände från april till augusti...
Härligt! 🙂 Vi ska få några timmar timmars regn imorgon, och jag hoppas verkligen det stämmer. Sista dagarna har det varit så torrt uppe i skogen att jag sett sprickor i marken.
 
På tal om torka, så får jag väl ändå erkänna att vi i år för ovanlighetens skull fortfarande har en helt grön gräsmatta. Det är sällsynt förekommande här..
Jag bor i sydost-hörnet (sydöstra småland) och nästan alla de regnväder som passerar diagonalt över landet (från danmark upp mot huvudstaden) missar detta hörnet. Har en vän som bor bara några mil längre från kusten och det har hänt massor av gånger att hon fått massvis med regn medan vi inte fått en droppe...
 
Plantagen har 30% på de flesta av perennerna i helgen :angel:. Jag blev blomrikare idag efter jobbet. Jag måste ju använda skatteåterbäringen till något vettigt liksom :D.
2 jätteverbena, 3 lila phlox, 6 kaukasisk förgätmigej, 3 höstanemon, 10 nävor och 20 stäppsalvia. Jag behöver dock 10 nävor till för att fylla ut mellan de 7 rosorna (louise bugnet) jag köpte förra helgen. Jag ser bara summan jag sparade pga rabatten på kvittot :p. Fint blir det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp