Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska börja med två av de potatiskorgarna som är i lite sämre skick, så får jag se om och hur mycket de tar stryk av att stå ute hela sommaren. De är ju gamla, säkert 60-70 år men fina på sidorna. Däremot den ena har nästan bara ståltrådarna kvar i botten - men det syns ju å andra sidan inte när det är planterat, nästan bara bra att det inte finns något kvar att förstöra med markfukten. Å ena sidan vill jag bevara gamla bruksföremål i så bra skick som möjligt, men å andra sidan vill jag hellre använda dem till något där de får synas än att de bara samlar damm på en mörk loge år ut och år in.

Och den där gräddvita slingerkrassen som ser förbaskat läcker ut på fröpåsen, men som jag haft svårt att placera hittills, känns SÅ helgjuten i att få slingra sig ut från en sådan gammal korg med långa vackra rankor. Jag måste försöka tvinga den att växa extra snabbt så jag får bekräftat att det blir exakt så bra som jag tänker. :laugh:
 
Grävlingen har grävt i ärtlådan inatt. :rage::arghh:
Nu hoppas jag att kommunen kommer ut med fällan asap! Måste försöka fånga grannen och fråga om de hört av sig. Hon är den som varit i kontakt med kommunen eftersom grävlingen, den här gången, bor under hennes gamla dass.
 
DSC_0581.webp

Nån som kan hjälpa mig med vad det här är för högväxande buske?
 
Nu har jag sått bondbönor, en annan sockerärta (man kan inte ha för många 🤣) samt lite fler gurkor och rädisor.

Hur gör ni andra med sallad. Direktsår eller försår ni? Har inte hänt något med de direktsådda så funderar på om jag ska dra upp dem inne istället.
Mina direktsådda har dröjt länge med att titta upp. Inte förrän nu och jag sådde för flera veckor sedan.

Har aldrig förodlat sallad. Den brukar vara snäll och samarbetsvillig. I år är första gånge det inte verkade bli något.
 
Idag tog jag mod till mig och planterade ut kålen. Har inget permanent täckning än men har lagt fiberduk över.
En gurkplanta som står kvar i krukan, Västeråsgurka, ser ut att ha klarat sig. Den var planerad att sättas på ett annat ställe men den åker nog ner i backen imorgon när molnen drar in. Eventuellt om gudarna vill så är det en slanggurka som klarat sig. Alla blad är döda men det ser ut som om det kanske eventuellt finns en levande knopp. Vill inte peta och riskera att skada om den finns där. Tar sig den lär det gå fort för den att återkomma.
 
Har planterat ut majs, squash och paprika. Tomaterna står i krukor ute. Bara ett par kronärtskockor kvar att få ut (oklart var dock).

Stockrosorna verkar börja gro också. Min backtimjan verkar inte ha klarat varken utplantering eller nysådd tyvärr. Får se om det går att hitta plantor.

Har gjort klart syrensaft idag och tagit ner ett gäng unga körsbär, lönn, hassel och nån fläder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp