Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon här som smakat eller odlat loganbär? Jag spontanköpte ju en sådan planta häromdagen och har en plats redo att gräva ner den med spaljé och allt - men när jag nu läser på lite mer så blir jag nästan lite rädd för den.

Har kollat en engelsk youtubevideo där två personer hjälps åt att styra och binda upp den, och läst att Sara Bäckmo beskriver bären (korsning hallon/björnbär, hur perfekt liksom?!) som väldigt, väldigt goda men att hon ändå tagit bort sin odling av dem pga att de är taggiga som tusan, har en enorm växtkraft och sprider sig massivt. :nailbiting: :cautious:

MEN jag känner ju ändå att jag är tvungen att testa, för att åtminstone själv få testa hur de smakar - kanske tycker jag att det visar sig vara värt omaket? :)

Är Loganbär detsamma som Taybär tro? Väldigt likt när jag bildgooglar i alla fall. Vi har Taybär som vuxit på samma plats de senaste 20 åren, stor växtkraft och sprider sig gärna men helt klart hanterbar. Taggig och långa rankor, men håller man efter varje år så tycker jag det funkar fint, bären är fantastiska och alla som smakar brukar bli förtjusta. Tur det är lätt att dela med sig av rotskott ;)
Vilda björnbär är 1000 gånger värre än dessa är min erfarenhet, men det skiljer sig säkert åt på olika platser. Här är björnbär ett ogräs som tar över stora arealer i beteshagarna...
 
Är Loganbär detsamma som Taybär tro? Väldigt likt när jag bildgooglar i alla fall. Vi har Taybär som vuxit på samma plats de senaste 20 åren, stor växtkraft och sprider sig gärna men helt klart hanterbar. Taggig och långa rankor, men håller man efter varje år så tycker jag det funkar fint, bären är fantastiska och alla som smakar brukar bli förtjusta. Tur det är lätt att dela med sig av rotskott ;)
Vilda björnbär är 1000 gånger värre än dessa är min erfarenhet, men det skiljer sig säkert åt på olika platser. Här är björnbär ett ogräs som tar över stora arealer i beteshagarna...
Jag hade itne hört talas om någon av dem.

Googlar och det står att de behöver vintertäckas för den är känslig för frost? Har inte sett ngån zonangivelse. Någon som vet vad den klarar?
 
Min lilla klockbuske blommar. Jag är vansinnigt förtjust i den.

EF7C0312-D44D-4505-BE0A-4BA3F8E07494.webp
 
Är Loganbär detsamma som Taybär tro? Väldigt likt när jag bildgooglar i alla fall. Vi har Taybär som vuxit på samma plats de senaste 20 åren, stor växtkraft och sprider sig gärna men helt klart hanterbar. Taggig och långa rankor, men håller man efter varje år så tycker jag det funkar fint, bären är fantastiska och alla som smakar brukar bli förtjusta. Tur det är lätt att dela med sig av rotskott ;)
Vilda björnbär är 1000 gånger värre än dessa är min erfarenhet, men det skiljer sig säkert åt på olika platser. Här är björnbär ett ogräs som tar över stora arealer i beteshagarna...
Åh, Taybär! :love: Det hade jag i gamla huset, de växte mot en södervägg och var så goda! Loganbär har jag aldrig hört talas om.
 
Jag hade itne hört talas om någon av dem.

Googlar och det står att de behöver vintertäckas för den är känslig för frost? Har inte sett ngån zonangivelse. Någon som vet vad den klarar?

Taybär har jag sett angiven upp till zon två på några ställen. Vi har den dock i zon 3 och det har aldrig varit några problem. Visserligen står den gynnsamt mot en solig och vindskyddad stallvägg, men vi har aldrig täckt den med något och jag kan inte minnas att den någonsin frysit ner. Då har den klarat både riktigt kalla vintrar med varierande mängd snö och blöta vintrar utan tjäle. Så jag tror att den klarar högre än zon två.
 
Har, grymt sent, fått hjälp att sätta potatisen idag. :up:

Jag har blivit lycklig ägare till en bäbis-pimpernötbuske som jag fått av en vän. Vilken dröm! Håller på att försöka bestämma var den ska bo. Idag har den fått provstå på två olika ställen. Någon som har en som trivs och vill beskriva platsen/förhållandena?
 
Nu är loganbäret nergrävt i alla fall, samt födelsedagsbjörnbäret, samt det andra björnbäret som bara ville följa med hem. Och någon gång under dagen har här varit en snäll människa som tyst smugit sig in i växthuset och levererat tre fuchsior med en sen födelsedagsgratulation. :love: Och sedan har han smugit sig härifrån igen utan att förkunna sin närvaro, den spjuvern.

Under helgen har även utplantering av försådda sockerärter skett i den sista odlingslådan + sådd av vaxbönorna och störskärbönorna. Och nu har jag klippt till och monterat långa rader med armeringsnät så de ska ha något trevligt och stabilt att klättra på från början i år. Och sedan är skapelsen inramad som bönornas jäkla fort Knox med alloxnät runt om som hönsskydd, plus lite extra nät på toppen som allmänt fågelskydd. En resterande Saxboärt har tagit sig fint, så den är andäktigt utplanterad i hopp om att den ska föröka sig.

Klätterstöd är fixat även till frilandsgurkorna, så de sista utplanteringarna som ännu återstår är att få ner dem och solrosorna.

Sedan är det bara att börja det stora grävandet för att lösa hallonlandet och sparrisplanteringen, men det kan göras senare i sommar.
 
Har, grymt sent, fått hjälp att sätta potatisen idag. :up:

Jag har blivit lycklig ägare till en bäbis-pimpernötbuske som jag fått av en vän. Vilken dröm! Håller på att försöka bestämma var den ska bo. Idag har den fått provstå på två olika ställen. Någon som har en som trivs och vill beskriva platsen/förhållandena?

Har ingen aning om vad det är ens :o Är det något ärligt? :)
 
Har ingen aning om vad det är ens :o Är det något ärligt? :)
Jag har knappt någon aning heller, men blev kär i en bild. Den har vita klockartade nickande blommor i klase och inne i varje blomma bildas en liten (ca 1cm) nöt. Kan ätas. Kan också användas mot onda andar enligt traditionen;), och till radband för bön. Men jag vill mest ha den för den ser vacker ut och jag är nyfiken på nötterna. Blommorna ska också kunna ätas (men då blir det svårare att äta nötter såklart). Den jag har är stickling från i fjol, så jag lär få vara nyfiken ett tag.
 
Är Loganbär detsamma som Taybär tro? Väldigt likt när jag bildgooglar i alla fall. Vi har Taybär som vuxit på samma plats de senaste 20 åren, stor växtkraft och sprider sig gärna men helt klart hanterbar. Taggig och långa rankor, men håller man efter varje år så tycker jag det funkar fint, bären är fantastiska och alla som smakar brukar bli förtjusta. Tur det är lätt att dela med sig av rotskott ;)
Vilda björnbär är 1000 gånger värre än dessa är min erfarenhet, men det skiljer sig säkert åt på olika platser. Här är björnbär ett ogräs som tar över stora arealer i beteshagarna...

Jag tror de är i alla fall rätt lika, jag har inte stött på namnet loganbär förut men mycket tidigt i min odlingsfanatism hade jag någon sådan korsningsvariant som jag har för mig kallades taybär. Minns att jag fick några väldigt vackra och stora bär i alla fall. Den stod i och för sig skyddat mot stallväggen men det var mest nässlor och elände runt så det blev sedan aldrig någon riktig reda med odlingen. Antagligen har den fått stryk av gräsklippningen när den inte spaljerades upp ordentligt för det är många år sedan jag såg någon rest av den. Och när jag gjorde i ordning och planterade Gloire de Dijonrosen där i stället så tror jag inte den fanns kvar alls.

Sedan är ju Boysenbär en ytterligare variant men nu har jag alltså inte plats till mer... (nej nej nej, det HAR jag inte, sa jag!)
 
Jag fick äntligen tummen ur igår och byggde ett lock till pallkragen där melonplantorna ska bo. Men jag undrar om det vore klokt att lägga en fiberduk på jorden och skära hål på den att plantera i och sen får dom slingra sig på duken, eller är det bättre att det får växa direkt på jorden?
Vill så gärna att dom ska överleva och ge nån melon så vill göra vad jag kan för att få det funka 😅
 
Någon som är välbekant med blå bolltistel? Jag köpte några i helgen men vet inte var jag ska sätta dem. Kommer det bara en boll per planta (som en allium) eller blir det ett gäng? Vill man dölja bladen? Går de att flytta om placeringen blev fel? Jag har köpt så många höga perenner i år som fortfarande bara är på tillväxt så jag är rädd att tistlarna kommer försvinna bland allt det andra ☺️
 
För övrigt har jag 7-8 tomater, lite broccoli, luktärter, somrosor, krasse mm som inte kunnat komma i jorden än. Varför blir det alltid fullt? Jag planterade för trångt förra året, det blev inte bra
 
Hur lång tid tog det innan de grodde?
Jag väntar på mina bönor, sedan ett antal veckor. Hur länge är det lönt att vänta?
Det tog ett par veckor. Vilket förvånat eftersom bönor normalt är snabba.

Men å andra sidan har jag haft brättet på altanen och det har varit kalla nätter så det kanske fördröjt.
Direktsådda har det inte varit läge än på länge. De behöver varm jord.
 
Någon som är välbekant med blå bolltistel? Jag köpte några i helgen men vet inte var jag ska sätta dem. Kommer det bara en boll per planta (som en allium) eller blir det ett gäng? Vill man dölja bladen? Går de att flytta om placeringen blev fel? Jag har köpt så många höga perenner i år som fortfarande bara är på tillväxt så jag är rädd att tistlarna kommer försvinna bland allt det andra ☺
Den både sprider sig och är yvig.
Hittade en bild som kanske kan lugna dig?
1591596197356.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
358
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp