Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här kommer en bild på min finska ros.

DSC_0660.webp


Ja, den är fortfarande i en kruka (men jag har för mig att jag slog sönder botten på den i höstas).

Ja, det växer potatis tätt intill. :angel: :banghead:
 
Har funderat en hel del på det här med sniglar.

Jag är för biologisk mångfald, giftfria val, biosfärtänk, återbruk, mosaiklandskap o s v. Jag vill låta insekter och annat liv leva.

Det känns så fel att gå på snigeljakt på kvällen...och jag är nära att ge pardon varje gång en snigel äter på oönskade växter...tills jag ser att det sitter en snigel på en matplanta, älskad ros eller annat jag vill skydda. :rage::devil:

Jag bor för nära inpå andra och med, enligt mig, för liten tomt för att ha myskankor.

Jag vill inte klippa sniglarna.

Så vilket val blir rätt?

Om man nu är som jag (värderingar, insatser för att hjälpa o s v) och gör rätt mycket för att hjälpa naturen...

...kan man inte då få en grävling som gäe kvällsbesök för att äta upp sniglarna (istället för att förstöra odlingar)?
...få sniglar som bara äter "ogräs"?
...slippa grävling, sniglar, mask i bär och frukt helt?
 
Idag hade jag världens planteringsrace och fick ner alla chili och paprika i tunneln efter jobbet innan mannen och barnet kom hem igen. Man blir ju helt vimmelkantig av värmen och att liksom stå eller sitta så nedböjd och greja. :p Himla nöjd med det! Också jättenöjd över hur många av tomaterna börjar se ut och första tomaten på g på en planta!

Konstaterade också ikväll att iris blommar även i min trädgård vid "dammen", som förhoppningsvis ska bli en riktig damm i år. Hade lite rådslag med föräldrarna och fick bra idéer till hur dammduken kan anläggas och förankras när det redan finns en grävd håla och lite växtlighet intill som jag helst vill slippa gräva upp. Lite skillnad mot när man gräver ett nytt hål och kan anlägga precis hur man vill. Tror det kan bli riktigt bra. :)
IMG_20200609_222512_875.webp
 
Har funderat en hel del på det här med sniglar.

Jag är för biologisk mångfald, giftfria val, biosfärtänk, återbruk, mosaiklandskap o s v. Jag vill låta insekter och annat liv leva.

Det känns så fel att gå på snigeljakt på kvällen...och jag är nära att ge pardon varje gång en snigel äter på oönskade växter...tills jag ser att det sitter en snigel på en matplanta, älskad ros eller annat jag vill skydda. :rage::devil:

Jag bor för nära inpå andra och med, enligt mig, för liten tomt för att ha myskankor.

Jag vill inte klippa sniglarna.

Så vilket val blir rätt?

Om man nu är som jag (värderingar, insatser för att hjälpa o s v) och gör rätt mycket för att hjälpa naturen...

...kan man inte då få en grävling som gäe kvällsbesök för att äta upp sniglarna (istället för att förstöra odlingar)?
...få sniglar som bara äter "ogräs"?
...slippa grävling, sniglar, mask i bär och frukt helt?
Allt man inte vill sniglarna ska äta får man nog helt enkelt hängna in med plåtkanter eller ha i lådor med plåtkanter :cautious:
 
Jag mår dåligt när jag är ute och åker bil och saknar möjlighet att stanna och kapa bort de där jävlarna.
Lupiner hör hemma i en trädgård. Så jag bryr mig inte inuti andras trädgårdar/tomtgränser.

Men ute i naturen...där ska de inte vara.

I lördags hittade vi flera områden mitt ute i skogen när vi var ute och red.
Alltså Lupiner är ett jävla OTYG!
I år har det plötsligt dykt upp lupiner (har fortfarande lika svårt att låta bli att skriva pinuler...) på några ställen i vägkanten längs lilla vägen hem till oss. Dels längs nästan hela sträckan mitt emot en gård där tidigare ägare hade handelsträdgård. Och sen ett par stycken utanför en annan grannes trädgård. Och jag vill bara gå bananas med röjsågen!!! :rage:

Dessutom insåg jag igår att det fanns en blomma på min egen mark! :rage::rage:
Det var på ett litet område som - alltså jag blir fortfarande arg så det kryper i mig, när jag tänker på det - entreprenören som grävde ner våra elledningar använde (UTAN ATT FRÅGA FÖRST!!! "det såg ju ut som mark som inte användes" :arghh::rage::arghh::rage::arghh:) som upplag för stora stenar och när de tog bort stenarna grävde de även bort översta jordlagret. Efter att jag skällt ut dem efter noter lade de på ett tunt lager matjord (så att det blev en nivåskillnad mot vad det var innan :rage:) och spred ut lite gräsfrön och lite blomfrön. Och där växte det upp ett par lupiner, som jag kapade ner direkt. Det är 10 år sen och jag har inte sett några lupiner där sen dess, förrän nu. Så inte nog med att de förstörde ett område som jag hade kunnat ansöka om EU-bidrag för, som "återställd slåtteräng" (eller vad det nu kunde ha hetat) - som jag faktiskt hade planerat att göra - de lyckades dessutom införa lupinjävlar på gården, utan att ens fråga vad jag ville ha där!1 :rage::arghh::rage::arghh::rage:
 
Alltså detta med kål och kålfjärilar.
Jag är nybörjare på kål av alla sorter, men ska göra ett till försök att få lite olika kålsorter att gro, det har gått sådär när jag sått dem inne. Men jag funderar på om jag skulle ställa dem i mitt enkla växthus, som står öppet. Jag vill ju helst täcka dem, för att undvika kålfjärilarna - för det har jag läst att man bör göra. :p
Men, jag har liksom ingen aning om hur kålfjärilar ser ut eller hur stora de är? Letar de reda på varenda litet smithål (som råttor, typ) eller räcker det med att det är "ganska tätt"? Hur funkar det?
Och, är det bara blommande kålsorter man behöver fundera på (broccoli o blomkål) eller behöver även grönkål och savoykål skyddas?
 
Alltså detta med kål och kålfjärilar.
Jag är nybörjare på kål av alla sorter, men ska göra ett till försök att få lite olika kålsorter att gro, det har gått sådär när jag sått dem inne. Men jag funderar på om jag skulle ställa dem i mitt enkla växthus, som står öppet. Jag vill ju helst täcka dem, för att undvika kålfjärilarna - för det har jag läst att man bör göra. :p
Men, jag har liksom ingen aning om hur kålfjärilar ser ut eller hur stora de är? Letar de reda på varenda litet smithål (som råttor, typ) eller räcker det med att det är "ganska tätt"? Hur funkar det?
Och, är det bara blommande kålsorter man behöver fundera på (broccoli o blomkål) eller behöver även grönkål och savoykål skyddas?
De går på all kål och krasse. Du har garanterat sett kålfjäril. Det är en gräddvit varelse med svarta fläckar. Den är rätt stor jag skulle säga sisådär 5cm så ingen liten sak.
Jag har personligen ett väldigt ambivalent förhållande till dem eftersom de är oerhört vackra men de ställer till det rejält med sina matvanor.
 
De går på all kål och krasse. Du har garanterat sett kålfjäril. Det är en gräddvit varelse med svarta fläckar. Den är rätt stor jag skulle säga sisådär 5cm så ingen liten sak.
Jag har personligen ett väldigt ambivalent förhållande till dem eftersom de är oerhört vackra men de ställer till det rejält med sina matvanor.
Det är med andra ord nästan så att det skulle räcka med bär-nät (sånt där blått) för att stänga dem ute?
Och det innebär också att min fundering att täcka pluggbrättet med ett ventilerat lock till minidrivhus kanske också funkar...
 
När man tittar ut genom köksfönstret och ser detta. Hur glad blir man inte i själen då?? 😍😍😍
IMG_20200610_103357.webp

Kraftigt inzoomad så vet om ursäkt för bildkvaliteten

Kan ni tänka er att dessa pioner grävdes upp i slutet av juni 2014.
De lades i stora svarta sopsäckar och bodde där i en månad mitt i solen när det var 30 grader i skuggan. 🙈 Jag hade foglossning och pallade helt enkelt inte plantera dem. 🙄
Efter en månad tog jag mig i kragen, öppnade säckarna och det var ingen rolig syn...
Hackade loss 9 rotbitar som jag knapphändig grävde ner i sanden här. Det kan t om hända att de inte fick ngn plantjord 😔
Året efter blommade de 😍 och de fortsätter varje år med fler och fler, tar större och större plats. Det här är blommor i min smak 🤣🤣 inget dalande här inte.

Och så säger folk att pioner är svåra att flytta 🤔🤣🤣
 
På tal om pioner, så fick maken några plantor av en arbetskamrat tidigare i våras. De är just nu tillfälligt planterade i ett par uttjänta badkar (tillsammans med en krusbärsbuske och några rosor som dock inte överlevde flytten) tills vi kommer på var sjutton vi ska göra av dem.
Ska bli intressant att se hur de ser ut när de blommar, de har i alla fall fina blad så här långt.
 
Rabarberfråga..

Jag satte rabarberplantor i våras i pallkrage och de växer så det knakar! Läste då att man inte bör skörda något första året för att de ska få vara ifred för bättre tillväxt framåt. Men vad gör man sen i höst då? Bara låta stjälkar och blad vara kvar och förmultna under vintern? Ta bort resterna nästa vår?
 
Rabarberfråga..

Jag satte rabarberplantor i våras i pallkrage och de växer så det knakar! Läste då att man inte bör skörda något första året för att de ska få vara ifred för bättre tillväxt framåt. Men vad gör man sen i höst då? Bara låta stjälkar och blad vara kvar och förmultna under vintern? Ta bort resterna nästa vår?
Om den går i blom så tar du bort det, för det tar bara av växtkraften. Men i höst så låter du den vara och rensar bort skräpet till våren :up:
 
Rabarberfråga..

Jag satte rabarberplantor i våras i pallkrage och de växer så det knakar! Läste då att man inte bör skörda något första året för att de ska få vara ifred för bättre tillväxt framåt. Men vad gör man sen i höst då? Bara låta stjälkar och blad vara kvar och förmultna under vintern? Ta bort resterna nästa vår?
Låter dem vara. Det finns inga rester kvar nästa år utan rabarber förmultnar oerhört fort
 
Rabarberfråga..

Jag satte rabarberplantor i våras i pallkrage och de växer så det knakar! Läste då att man inte bör skörda något första året för att de ska få vara ifred för bättre tillväxt framåt. Men vad gör man sen i höst då? Bara låta stjälkar och blad vara kvar och förmultna under vintern? Ta bort resterna nästa vår?
bladen vissnar efterhand under säsongen. Plantan kryper ner under jordytan över vintern och det är bara att rensa bort det som är kvar.
 
Alltså detta med kål och kålfjärilar.
Jag är nybörjare på kål av alla sorter, men ska göra ett till försök att få lite olika kålsorter att gro, det har gått sådär när jag sått dem inne. Men jag funderar på om jag skulle ställa dem i mitt enkla växthus, som står öppet. Jag vill ju helst täcka dem, för att undvika kålfjärilarna - för det har jag läst att man bör göra. :p
Men, jag har liksom ingen aning om hur kålfjärilar ser ut eller hur stora de är? Letar de reda på varenda litet smithål (som råttor, typ) eller räcker det med att det är "ganska tätt"? Hur funkar det?
Och, är det bara blommande kålsorter man behöver fundera på (broccoli o blomkål) eller behöver även grönkål och savoykål skyddas?
De smiter nog in om det går, även folk som täcker plantorna får lyfta och leta efter ägg regelbundet. De kan ju fortfarande landa på växterna om du bara har ett bärnät och lägga sina ägg genom nätet, det blir ju svårare med ett riktigt kålnät eller liknande tyg. Även den snarlika rovfjärilen kan gå på kål, vet inte om rapsfjärilen gör det med? De är mycket lika varandra.

Jag kör utan nät, kommer gå ofta och leta efter ägg eller larver och klämma ihjäl dem. Jag tror arten överlever ändå...
Har också gott om fåglar i trädgården som jag hoppas hjälper till. :d Sädesärlor, grå flugsnappare och svartvit flugsnappare samt fladdermöss så hoppas de är effektiva! Såg en sädesärla ta en trollslända i luften igår och det är gott om halva humlekroppar på marken... Det hjälpte i alla fall att ta bort locket på varmbänken och den stora invasion av allehanda insekter däri försvann omedelbums. :p
 
Lägger in text från ArtDatabanken angående rovfjäril:
"Undersökningar av effekten av bekämpningsmedel i mindre trädgårdsland visar att det långsiktigt är bättre att inte spruta ihjäl fjärilslarverna eftersom deras naturliga fiender samtidigt dör och dessa har svårare att återkolonisera området. Man bör inte heller rensa för hårt i landen och inte sträva efter en alltför välskött omgivning, eftersom larvernas predatorer, främst skalbaggar och parasitsteklar, ökar i antal om landet har en omväxlande flora."

Den främsta fienden för kålfjärilen är tydligen brackstekeln Cotesia glomerata som parasiterar och därmed förstör ägg/larver. Hittade nu en studie som visar att samplantering av bovete runt kålfält gav en mycket stor påverkan på kålfjärilen. Samplantering med blåklint ökar parasiteringen på kålfly. Dock kan man också få fler fjärilar eftersom de också dras till blommorna men på det stora hela verkar man dra stora fördelar av samplanteringar. :)

Tycker detta är mycket intressant. :) Var man bor/odlar har säkert mycket stor påverkan även på fjärilar och inte bara på risken för invandring av mördarsniglar. Jag var på besök på en ekologisk gård i Italien som odlade mycket kål och de hade inte alls angrepp av kålfjäril trots att de finns där också, om omgivningarna är funktionella så har man nog en bättre chans mot skadegörare.

Jag kan tillägga att mina föräldrar sett stor påverkan på mördarsniglar från ringblommor. De har helt undvikit områden med mycket ringblommor men kalasat på andra grödor precis intill. De flyttar sina självsådda ringblommeplantor och planterar dem som kanter utmed odlingsbäddarna, samt låter dem komma upp överallt i planteringen. Det märks tydligt att sniglarna inte vandrar in via kanter som är välplanterade med ringblommor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp