Kör inte in på min gårdsplanJag mår dåligt när jag är ute och åker bil och saknar möjlighet att stanna och kapa bort de där jävlarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kör inte in på min gårdsplanJag mår dåligt när jag är ute och åker bil och saknar möjlighet att stanna och kapa bort de där jävlarna.
Lupiner hör hemma i en trädgård. Så jag bryr mig inte inuti andras trädgårdar/tomtgränser.Kör inte in på min gårdsplan
Allt man inte vill sniglarna ska äta får man nog helt enkelt hängna in med plåtkanter eller ha i lådor med plåtkanterHar funderat en hel del på det här med sniglar.
Jag är för biologisk mångfald, giftfria val, biosfärtänk, återbruk, mosaiklandskap o s v. Jag vill låta insekter och annat liv leva.
Det känns så fel att gå på snigeljakt på kvällen...och jag är nära att ge pardon varje gång en snigel äter på oönskade växter...tills jag ser att det sitter en snigel på en matplanta, älskad ros eller annat jag vill skydda.
Jag bor för nära inpå andra och med, enligt mig, för liten tomt för att ha myskankor.
Jag vill inte klippa sniglarna.
Så vilket val blir rätt?
Om man nu är som jag (värderingar, insatser för att hjälpa o s v) och gör rätt mycket för att hjälpa naturen...
...kan man inte då få en grävling som gäe kvällsbesök för att äta upp sniglarna (istället för att förstöra odlingar)?
...få sniglar som bara äter "ogräs"?
...slippa grävling, sniglar, mask i bär och frukt helt?
Jag mår dåligt när jag är ute och åker bil och saknar möjlighet att stanna och kapa bort de där jävlarna.
Alltså Lupiner är ett jävla OTYG!Lupiner hör hemma i en trädgård. Så jag bryr mig inte inuti andras trädgårdar/tomtgränser.
Men ute i naturen...där ska de inte vara.
I lördags hittade vi flera områden mitt ute i skogen när vi var ute och red.
De går på all kål och krasse. Du har garanterat sett kålfjäril. Det är en gräddvit varelse med svarta fläckar. Den är rätt stor jag skulle säga sisådär 5cm så ingen liten sak.Alltså detta med kål och kålfjärilar.
Jag är nybörjare på kål av alla sorter, men ska göra ett till försök att få lite olika kålsorter att gro, det har gått sådär när jag sått dem inne. Men jag funderar på om jag skulle ställa dem i mitt enkla växthus, som står öppet. Jag vill ju helst täcka dem, för att undvika kålfjärilarna - för det har jag läst att man bör göra.
Men, jag har liksom ingen aning om hur kålfjärilar ser ut eller hur stora de är? Letar de reda på varenda litet smithål (som råttor, typ) eller räcker det med att det är "ganska tätt"? Hur funkar det?
Och, är det bara blommande kålsorter man behöver fundera på (broccoli o blomkål) eller behöver även grönkål och savoykål skyddas?
Det är med andra ord nästan så att det skulle räcka med bär-nät (sånt där blått) för att stänga dem ute?De går på all kål och krasse. Du har garanterat sett kålfjäril. Det är en gräddvit varelse med svarta fläckar. Den är rätt stor jag skulle säga sisådär 5cm så ingen liten sak.
Jag har personligen ett väldigt ambivalent förhållande till dem eftersom de är oerhört vackra men de ställer till det rejält med sina matvanor.
Jag mår dåligt när jag är ute och åker bil och saknar möjlighet att stanna och kapa bort de där jävlarna.
Äh skatten kom juMå den vila i frid, typ
Om den går i blom så tar du bort det, för det tar bara av växtkraften. Men i höst så låter du den vara och rensar bort skräpet till vårenRabarberfråga..
Jag satte rabarberplantor i våras i pallkrage och de växer så det knakar! Läste då att man inte bör skörda något första året för att de ska få vara ifred för bättre tillväxt framåt. Men vad gör man sen i höst då? Bara låta stjälkar och blad vara kvar och förmultna under vintern? Ta bort resterna nästa vår?
Låter dem vara. Det finns inga rester kvar nästa år utan rabarber förmultnar oerhört fortRabarberfråga..
Jag satte rabarberplantor i våras i pallkrage och de växer så det knakar! Läste då att man inte bör skörda något första året för att de ska få vara ifred för bättre tillväxt framåt. Men vad gör man sen i höst då? Bara låta stjälkar och blad vara kvar och förmultna under vintern? Ta bort resterna nästa vår?
bladen vissnar efterhand under säsongen. Plantan kryper ner under jordytan över vintern och det är bara att rensa bort det som är kvar.Rabarberfråga..
De smiter nog in om det går, även folk som täcker plantorna får lyfta och leta efter ägg regelbundet. De kan ju fortfarande landa på växterna om du bara har ett bärnät och lägga sina ägg genom nätet, det blir ju svårare med ett riktigt kålnät eller liknande tyg. Även den snarlika rovfjärilen kan gå på kål, vet inte om rapsfjärilen gör det med? De är mycket lika varandra.Alltså detta med kål och kålfjärilar.
Jag är nybörjare på kål av alla sorter, men ska göra ett till försök att få lite olika kålsorter att gro, det har gått sådär när jag sått dem inne. Men jag funderar på om jag skulle ställa dem i mitt enkla växthus, som står öppet. Jag vill ju helst täcka dem, för att undvika kålfjärilarna - för det har jag läst att man bör göra.
Men, jag har liksom ingen aning om hur kålfjärilar ser ut eller hur stora de är? Letar de reda på varenda litet smithål (som råttor, typ) eller räcker det med att det är "ganska tätt"? Hur funkar det?
Och, är det bara blommande kålsorter man behöver fundera på (broccoli o blomkål) eller behöver även grönkål och savoykål skyddas?