Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skojar du? Efter att jag klippt kunde jag ha strängat o balat det,så blir det när gräsklipparen gick sönder i några dagar. :eek:
Vår gräsklippare går sönder nästan varje gång vi klipper :laugh: Älskar när gräset är nyklippt, det blir så stor skillnad. Hade varit skönt om det kunde ske lite fler gånger per säsong bara. :rofl:
Just nu är det nyklippt och ser supersnyggt ut i slänten mot lövlundens höga gräs i skugga med hundkex och torparliljor på g.

(Nu verkar vi dock ha hittat ett av felen, den är ihopsatt på lite fel sätt. Behöver en ny rem bara så hoppas vi den ska hålla lite bättre!)
 
Gissa vad i bilden som jag egentligen åkte till Jem och fix för att köpa? 🙈🤣
IMG_20200612_115618.webp
 
Dottern tog på sig att återställa en igenvuxen (försummad i flera år) rabatt. Hon har sparat alla lökar hon hittat, för att peta ner igen. Och två klematisar är kvar.
Jag funderade på att sätta en rabattkant, en sån i trä, runt rabatten. Och då kom följdfunderingen, att kanske höja upp rabatten en decimeter eller så.
Frågan är, tål klematisen att man fyller upp med en decimeter jord, där de står? Eller ska jag glömma den tanken?
 
Dottern tog på sig att återställa en igenvuxen (försummad i flera år) rabatt. Hon har sparat alla lökar hon hittat, för att peta ner igen. Och två klematisar är kvar.
Jag funderade på att sätta en rabattkant, en sån i trä, runt rabatten. Och då kom följdfunderingen, att kanske höja upp rabatten en decimeter eller så.
Frågan är, tål klematisen att man fyller upp med en decimeter jord, där de står? Eller ska jag glömma den tanken?

En total killgissning men eftersom man ska plantera ner klematis när man köpt på en plantskola skulle jag tro att det inte är någon fara. Tänk bara på att den inte vill att rothalsen står blött, dvs gör en liten sluttande kulle kring stammen och strö lite sandlådesand omkring den för bättre dränering. Dock kan jag ha jättefel :D
 
En total killgissning men eftersom man ska plantera ner klematis när man köpt på en plantskola skulle jag tro att det inte är någon fara. Tänk bara på att den inte vill att rothalsen står blött, dvs gör en liten sluttande kulle kring stammen och strö lite sandlådesand omkring den för bättre dränering. Dock kan jag ha jättefel :D
Tack!
Jag hade inte koll på att man ska plantera ner dem. Det var min mamma som skötte den biten när de flyttade hit, för säkert 15 år sen...
Men det är garanterat ingen risk att de står i vatten här, hur man än gör. Vi bor på en liten grusås, där inget vatten stannar kvar i marken...
 
Tack!
Jag hade inte koll på att man ska plantera ner dem. Det var min mamma som skötte den biten när de flyttade hit, för säkert 15 år sen...
Men det är garanterat ingen risk att de står i vatten här, hur man än gör. Vi bor på en liten grusås, där inget vatten stannar kvar i marken...
Know the feeling
/sandstrand 🙄
 
Någon som har tips på hur man håller myrorna borta från planteringarna? Vi har sjukt mycket svartmyror och även pissmyror. Men svartmyrorna är värst. Så fort jag ställer ut en kruka flyttar de in. Och de har börjat bygga bo vid rötterna av mina frilandstomater.

Det gör inget om de håller sig på sin kant, men de förstör rötterna på växterna tillslut.

Vet inte om du redan fått svar. Men vi har haft jättemycket problem med svartmyror som kryllar i körsbärsträdet och utanför ena dörren ut som dom även kommer in genom i långa karavaner. Fick dammsuga upp dom minst en gång om dagen för dom kryllade i vardagsrummet :arghh: Strödde kanel i varenda vrå i dörren, längs väggen utanför och på och runt körsbärsträdet.. Har inte sett en myra sedan dess. Vet dock inte hur det påverkar växter och odlingar osv men myrorna verkar inte gilla det iaf 🤷‍♀️
 
Någon som har tips på hur man håller myrorna borta från planteringarna? Vi har sjukt mycket svartmyror och även pissmyror. Men svartmyrorna är värst. Så fort jag ställer ut en kruka flyttar de in. Och de har börjat bygga bo vid rötterna av mina frilandstomater.

Det gör inget om de håller sig på sin kant, men de förstör rötterna på växterna tillslut.
Vattna, vattna och vattna är mitt tips.
 
Åh vad trist. Jag beställde en vit fylld klematis från odla för en vecka sedan. Idag hämtade jag ut den och i paketet låg där en kruttorr, enkelblommande karminröd klematis. Matchar dåligt med mina ljus rosa rosor, som jag tänkte samplantera med. Undrar just om de kommer vilja ha tillbaka den felaktiga. Jag räknar med att de skickar den riktiga i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp