Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Knepigt men roligt, det här med rabattplanering. Har insett att jag nog måste göra nån planering för alla samtidigt för att få till det som ska flyttas framåt hösten.
Vill ha växter så nånting blommar hela säsongen och att övrigt är snyggt (eller osynligt) när det inte blommar. Inte massa tråkigt man bara går och väntar på alltså. Gärna insektsvänligt.

Här är förresten rejält torrt, och bevattningsförbud sen igår.
 
Paradisbuskarna blommar!
 

Bifogade filer

  • 20200613_184414_HDR.webp
    20200613_184414_HDR.webp
    270,7 KB · Visningar: 26
Fått ut mycket i landet idag. :) Tomater, kål, squash och gurka hamnade i jorden. Pumpa hamnade på gödselstacken. Flera pumpaplantor hade bara hjärtblad. Om än jättestora så tycker jag de ska få ett riktigt blad innan de planteras ut så de står i sina tråg och väntar. Så kul att nu har alla fröer till Uchiki kuri grott! Så de roligaste sorterna i år har goda förutsättningar. :)
IMG_20200613_214611342.webp
 
Nu är alla tomater utom en ute!

Mycket imponerande tur till Blomstergården. Kom därifrån med bara vad jag kom för; en stooor blå kruka som min mynta ska få bo i! Har fyllt den med växtmaterial, biokol och jord. Nu i år, innan den växt till sig ska den få sällskap av en svart buskkörsbärstomat.

Jag hämtade också ett paket med min nyköpta aquamix, en behållare/vattenslangsmunstycke för flytande gödning som mixar in den i vattenslangsflödet i den dos jag ställer in. Nu blir det superlätt att vattna ut bakteriekultur, guld- och gödselvatten! Jag provade genast på de nyutsatta tomaterna. Det ser bra ut hittills. Hoppas växterna instämmer.

Både rosenkvitten och allåkerbären som jag köpte för några veckor sedan har fått fruktämnen! :love:
 
Knepigt men roligt, det här med rabattplanering. Har insett att jag nog måste göra nån planering för alla samtidigt för att få till det som ska flyttas framåt hösten.
Vill ha växter så nånting blommar hela säsongen och att övrigt är snyggt (eller osynligt) när det inte blommar. Inte massa tråkigt man bara går och väntar på alltså. Gärna insektsvänligt.

Här är förresten rejält torrt, och bevattningsförbud sen igår.

Kantnepeta älskas av bin, blommar vackert och länge och har ett fint diskret blågrönt bladverk.

Dagliljor doftar gott - hur länge beror på sort - och har ett friskt fint gräsliknande bladverk som fyller ut i rabatterna.

Kryddtimjan. Älskas av bin. Fantastisk marktäckare som är vintergrön vid milda vintrar.
 
Kantnepeta älskas av bin, blommar vackert och länge och har ett fint diskret blågrönt bladverk.

Dagliljor doftar gott - hur länge beror på sort - och har ett friskt fint gräsliknande bladverk som fyller ut i rabatterna.

Kryddtimjan. Älskas av bin. Fantastisk marktäckare som är vintergrön vid milda vintrar.
Dagliljor är desssuto ätliga så de kan vara fina dekorationer uppepå en fruktsallad elelr ett bakverk.
Samma med fuchsia.
 
Wow, Idag fick jag ett micro drip startpaket från Gardena i födelsedagspresent! :love: Och i princip sekunderna innan stod jag och beklagade mig över vilket spring det blir med vattenkanna nu tills alla små sköra plantor etablerat sig så man kan vattna med slangen istället. Ska genast fundera över mest lämpliga dragning. :idea: Fick också en extra sprinkler med pinne och den lille grejen kan själv bevattna hela tunneln. 😳 Den är ju pytteliten men ja det kanske går. 🤔 Vilken grej, så himla glad!
 
Vet inte om du redan fått svar. Men vi har haft jättemycket problem med svartmyror som kryllar i körsbärsträdet och utanför ena dörren ut som dom även kommer in genom i långa karavaner. Fick dammsuga upp dom minst en gång om dagen för dom kryllade i vardagsrummet :arghh: Strödde kanel i varenda vrå i dörren, längs väggen utanför och på och runt körsbärsträdet.. Har inte sett en myra sedan dess. Vet dock inte hur det påverkar växter och odlingar osv men myrorna verkar inte gilla det iaf 🤷‍♀️
Åh tack. Ja men kanel är ju inget gift, så det känns ju ok att ha i krukor och på plantor också. Kanske skulle testa det 👍
 
Flora Linnea verkar tack och lov hålla med mig om att det inte är Mrs Cholmondeley som jag har fått, så de ska se om de får tag i en och skicka den till mig. Jag har letar mig fram till att jag nog har fått en Mrs N Thompson iställt. FL har inte den i sitt sortiment, så de måste ha fått fel i leverens.

Mrs N Thompson är snygg, men tyvärr passar hon inte riktig in. Jag antar att FL inte vill ha tillbaka den, så jag får se om jag krukplanterar den på något ställe fram till det att koloniområdet är sanerat. Det är ju (enligt min mening) nackdelen med liten trädgård, att man liksom får bestämma sig för några färger och vara konsekvent om det inte ska se för rörigt ut.

Om de inte skulle hitta Mrs Cholmondeley åt mig, vad skulle jag då kunna tänkas ha för klematis istället? Den ska bo med honungsrosen och blomma under högsommar och sensommar till september/oktober, samt passa ihop med klemaris Arabella och blå agapantus, dvs. ha ungefär den färgen eller gå i samma färgskala.
 
Kantnepeta älskas av bin, blommar vackert och länge och har ett fint diskret blågrönt bladverk.

Dagliljor doftar gott - hur länge beror på sort - och har ett friskt fint gräsliknande bladverk som fyller ut i rabatterna.

Kryddtimjan. Älskas av bin. Fantastisk marktäckare som är vintergrön vid milda vintrar.
Tack för tips. Kantnepeta har vi, fin nu när den blommar och mycket riktigt omtyckt.
Timjan ingår också i planen, men back-.
 
@athena_arabians @Lillgrådis Tack så mycket! :love: Ja det var helt fantastisk present!

Funderar fram och tillbaka och tror nog ändå att jag ska köpa en droppslang till tunneln och koppla ihop med dropppsystemet. Känns onödigt att spruta vatten i hela tunneln eftersom det bara är jordgolv så det kommer bli lerigt och trist där man går. Droppslang skulle nog funka toppen med tanke på hur det är planterat. :) I så fall skulle nog droppsystemet räcka till alla frilandsodlingarna... Måste ut och mäta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp