Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har fått pyttelite regn under detta "regnväder". Gör nog en liten skillnad för gräsmattan men annars högst marginellt. Det verkar som att det ska komma regn till helgen men det ändras ungefär varje timma vilken dag och hur mycket... Har idag lagt ut halm i en del av landen och det känns skönt. :) Nu är alla tomater på friland inbäddade samt en del av kålen (jättevitkålen). Hoppas det ska hålla markfukten lite.

Klurar sååå mycket på hur jag ska bygga ihop Micro dripsystemet! Jätteklurigt! Svårt att veta hur långt vattnet når egentligen även om det finns angivna mått (de verkar lite väl optimistiska...). Om man får åka iväg lite i sommar hade det varit jätteskönt om allt bevattnades automatiskt medan vi är borta.
 
Vad är detta för ogräs?
Ser ut som en maskros på anabola.
Drygt 120cm hög
Väldigt fin i nuvarande status iaf
IMG_20200617_115154.webp
 
Apropå fibblor:
1. Jag måste komma ihåg att ta frö från slåttergubben som blommar nu i en beteshage och så i min äng! Så fantastiskt fin ängsblomma, en av de finaste svenska tycker jag.

2. Apropå äng - visste ni att det finns ängar med rudbeckia i USA? Med min sandiga morän direkt på berg = superb avvattning tänker jag --> jag ska också ha en äng med rudbeckia. :D Det är ju en rabattväxt här, inte något jag tänkt på kan finnas egentligen i hela trädgårdens kanter liksom prästkrage eller lupiner. Tänk vad magiskt om man har solhattar typ överallt. :love:

(Jag kollade på Monty Dons Amerikanska trädgårdar igår och fick lite idéer kring vad en trädgård kan vara egentligen :up: Ögonöppnare jämfört med engelska program då min jordmån nog påminner mer om prärien än lera)
 
Skam den som ger sig. Köpte nya salladsfrön men inget grodde då heller. Beklagade mig för brorsan som påpekade att det kanske var lite varmt för den att gro nu så jag slängde ner sådden i källaren och ca 15 grader. På 1,5 dygn så har det nu tittat upp ett antal små plantor :banana:
 
Men rosensallaten/radicchion är också en ny ljuvlig skönhet i odlingarna, med sina mörkådriga blad och eleganta växtsätt. Inte helt olik en utslagen ros i sallatsform, faktiskt!

DSC_0100.webp


Och om den sedan kan få sluta sina dagar i en tortelli al radicchio rosso, så är det renaste odlingslycka från början till slut.
 
Ok, någon ville veta hur det gick med granatäppleodlandet: det gick bra! Långsamt, men riktigt bra. Fram till nu.

Det tog drygt en månad, men för kanske någon vecka sedan såg jag entusiastiskt en tydlig grodd långsamt långsamt på väg upp i den lilla krukan, och små embryon på ett par ställen till. Idag stod dörren till växthuset öppen pga värmen - och i kväll var krukan sorgligt skövlad och saboterad. Och, som vanligt, finns det två starkt misstänkta: en styck höna och en styck tupp.

Antagligen är det den glupska hönan som dessutom börjar bli gammal och kanske börjar få lite skum syn, som tänkt "aha! Där kommer det minsann upp något ur en kruka, det måste vara en smaskig larv namnamnam glufs smask". Eller så är det bara ett utslag av hennes vanliga huliganism.

Hade jag bara haft något mer tid att knåpa ihop materialet, så hade jag lätt satsat på att sälja in bokidén (rikligt illustrerad) "Odla med fienden - en djurväns tröstlösa försök att odla bland frigående huliganhönor och egoistiska katter".
 
Så nöjd med mitt kvällsjobb. Har planterat om bredsådd rudbeckia och bolltistel i egna krukor. :) Det var många fler rudbeckior än jag trodde! Nöjd. :up:

Omplantering är inte något jag varit bra på tidigare men börjar förstå vitsen. Jag planterade också ut en del kål och även där har jag lärt mig något. Nästa år ska jag endast ha en per kruka, det var så himla lätt att plantera ut! I vissa krukor var det 2-3 st och det tar genast längre tid när man försiktigt ska separera rötterna. Ska definitivt investera i fler pluggbrätten.

Ska bli så skönt nästa år att kunna använda tunneln på våren för uppdragning av plantor. Har man ytan är det ju inga problem, det tar inte så lång tid och blir mycket bättre. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp