Planterade mina sparrisplantor idag. 18st. Ska försöka så sparrisfröna i veckan också
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet ju att det inte finns något annat än en enorm rabarber och gräsmatta.Exakt!
@clusia
Eller varför inte låta gräsmattan vara som den är nu och se vad som kommer upp under våren?
Ja, du kan så frön nu. Kratta lite på ytan, släng på frön, kratta lite lätt igen. Klart. På sommaren behöver man vattna, vattna, vattna den första tiden. En läromästare på jobbet la alltid på gräsfrön åt fåglarna som en avslutning. Då lät de tillräckligt många frön vara kvar för att det skulle bli gräs.
Pumpafrön ska man vara försiktig med. De flesta squash och pumpor brukar vara duktiga på att gro....Ser ut som alla mina pumpafrön tar sig, om så är fallet behöver dom en yta på 9×7,5m när dom ska planreras ut
I gräsmattan menade jag. Den kan vara väldigt örtrik (mycket blommor) utan att man vet om det.Jag vet ju att det inte finns något annat än en enorm rabarber och gräsmatta.
Pratade med säljarna om det eftersom vi har odlingsintresse och dom inget alls.
Jag sådde gräs förra veckan, la ut ett tunt lager jord och sen frön, krattade ner och vattnade lite. Får se hur det tar sig.Behöver hjälp med gräset på min baksida. Just nu är det en blandning av jord/lera och mossa. Vet att det inte är riktig så varmt än att gräset börjat växa ordentligt men vad kan/bör jag göra nu för att göra det optimalt. Kan jag så gräsfrö bara rakt på gräsmattan? Vissa bitar är bara jord/gammal rabatt. Vad bör jag göra där?
Aah du menar så. Jo jag kommer avvakta med gräsklippandet tillsvidare.I gräsmattan menade jag. Den kan vara väldigt örtrik (mycket blommor) utan att man vet om det.
jag tycker inte att det blir bra.Alltså... Tomater ska man ju tjuva o toppa...men hur är det med gurkor o squash o sånt?
Visa bifogad fil 48225
Ska man göra nåt efter att de fått växtfart?
Någon sorts scilla, blåstjärna. Finns i lite olika varianter av djupt blå till nästan vitt och rosa. Breder ut sig i stora mattor om de får vara ifred.Visa bifogad fil 48231Visa bifogad fil 48231
Nån som kan identifiera de här lökväxterna? De sprider sig i söderläget av gräsmattan. Eftersom krokusarna jag planterat där blev olyckliga efter några år och bara ger blad tänkte jag att jag kunde plantera lite fler av de här som uppenbarligen gillar läget mer.
Scillor är det inte för sådana har jag också i gräsmattan. Men porslinshyacint stämmer klockrent, tack så mycket!
Åh, poslinshyacint Puschkinia - de är ljuvliga! Extra trevligt är att de inte blir fula när de blommat över utan bara bleknar och blir lite vitare.Visa bifogad fil 48231Visa bifogad fil 48231
Nån som kan identifiera de här lökväxterna? De sprider sig i söderläget av gräsmattan. Eftersom krokusarna jag planterat där blev olyckliga efter några år och bara ger blad tänkte jag att jag kunde plantera lite fler av de här som uppenbarligen gillar läget mer.
Sprida sig är en stor fördel i min värld! Har haft en trädgård med massor av scillor, det var så vackert på vårenÅh, poslinshyacint Puschkinia - de är ljuvliga! Extra trevligt är att de inte blir fula när de blommat över utan bara bleknar och blir lite vitare.
De är duktiga på att sprida sig desutom. Jag har ett gäng som jag grävt upp hos en granne där de rymt upp i vägslänten.