Trädgårds- och odlingstråden 2025

Hade ett presentkort på Cramers blommor, så nu har jag klickat hem ett antal sticklingar. Hoppas att de är fina när det kommer. Kan säga att fröså bacopa var inte lönt. Dyra fröer och 1 av 12 grodde :mad:
Jag var på Cramers idag. Kul! De hade inte så jättemycket ute än, men det är ju bara början på säsongen.

Nu har jag suttit och googlat sminkborstar och funderar på vilken modell och märke som är mest likt en pollinatör :D
Glöm inte ljudeffekterna!!
OCH naturligtvis att se autentisk ut :love:
1743185503921.webp

Måste man förodla dahlia?

Jag orkar inte riktigt med alla projekt tror jag..
Jag har haft som tradition att plantera ut dahlia 1 maj, zon 2, förodlar inte. Har många enorma knölar, hade inte fått plats med det. Skulle det bli sen frost så är det bara det som tittat upp som fryser och då skjuter den nytt (har nog bara hänt en gång). Nu bor jag i zon 1 så funderar på att tidigarelägga traditionen, men den tänka platsen är inte riktigt redo än så vi får se hur det går med det.

Skolar om tomater, Hellfrucht, Mongolian dwarf, Sungold och en Piennolo. Åtta andra sorter är redan klara.
Ska även gräva upp en hörna i trädgården och flytta dit rabarbern. Lär behöva sätta stängsel där, för annars kommer den fyrbenta trädgårdsmästarinnan att hjälpa till att gräva upp den igen 🙈

Jag drömmer om ett växthus. Det finns en plats på tomten där det skulle passa jättebra med ett 3x6 m, MEN - just där växer en fantastisk vild blomsteräng, den enda i sitt slag på min tomt. Nu har jag bott här i flera år och försökt hitta nån annan plats att ställa ett växthus, men det finns helt enkelt inget riktigt bra ställe, förutom just på blomsterängen (jag bor på en bergskulle/skogstomt, så lite knepig terräng).

Jag vet inte hur jag ska göra. 😞
Behålla blomsterängen och strunta i växthus, eller offra blomsterängen för ett växthus?... 😥

Jag drömmer om ett växthus. Det finns en plats på tomten där det skulle passa jättebra med ett 3x6 m, MEN - just där växer en fantastisk vild blomsteräng, den enda i sitt slag på min tomt. Nu har jag bott här i flera år och försökt hitta nån annan plats att ställa ett växthus, men det finns helt enkelt inget riktigt bra ställe, förutom just på blomsterängen (jag bor på en bergskulle/skogstomt, så lite knepig terräng).

Behålla blomsterängen och strunta i växthus, eller offra blomsterängen för ett växthus?... 😥
Jag tror att humlor och fjärilar och andra små varelser hellre vill att du behåller blomsterängen. Surt att behöva välja! Det går inte att platsbygga någon egen konstruktion av gamla fönster och klämma in någon annanstans?

Var är näst bästa platsen?
Är det underlaget som ställer till det?

Nu har jag beskurit alla fruktträd, planterat tomater o pumpa. Maken har flyttat diverse växter för att förbereda för växthuset. Imorgon ska vi flytta en bikupa och såga ner en rätt så stor tall och lite annat som kräver motorsåg. Bild på hårstyling a la fruktträd. Jag fastnade rätt många gånger.

Bifogade filer

• 20250329_190700.webp
    20250329_190700.webp
    106,7 KB · Visningar: 62
Jag fick hem mina sista dahlior på trädgårdsmässan och har påsat färdigt nu. Totalt har det blivit 102 påsade dahlior 😅 Tre av de har jag skickat iväg och 47 av de ska säljas på loppis i vår är planen.
Jag köpte en stickling av Campus på mässan också så totalt blir det 53 dahlior här hemma i sommar om alla tar sig och håller sig friska! :D

I år blir det att så gräsmatta som mitt största projekt. Vi har bott i moränhög i 2 3 år, kommande sommar blir 3:e sommaren om vi inte styr upp det här nu 🙈 det är bara det att jag råkat köpa potatis och allt möjligt spännande och vetesjutton var jag ska odla dem. På den blivande gräsmattan där det ska jämnas till och läggas jord känns ju inte så genomtänkt så det blir väl något som ställs på altanen i år antar jag.

Nåväl, i övrigt hoppas jag på att mina bärbuskar som sattes ner förra året får lite fart snart och så blir det tomater längs söderväggen på altanen igen. Det blev en trevlig skörd från den växtplatsen förra året. Kanske att jag kompletterar med en aroniahäck mot vägen också. Planen är sådan men tid och ork ska räcka så prio är gräs, potatis och tomater. Just det, vitlöken jag satte ner bland bärbuskarna i höstas har börjat komma upp också ❤️ förhoppningen är att hålla katterna borta från mina bärbuskar.

Sått blekselleri, kom på lite sent att det var dags. Även några tomatsorter till, Confetti och Kangaroo yellow, samt Lille Lise. Vill ha fler sorter, det är så fint att blanda olika färger och storlekar när man ska äta dem.

Skolat om Daggsalvia Strata och Blomstertobak Avalon. Dags att ta tag i tvillingblomman och skola om den. Första året jag sår den och den känns lite skör att hantera, men det är bara att prova.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
591
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
75 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka