Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara undertiden fröet ska gro, sen borde den klara sig utan fukthållare.Förr kallsådde jag alltid i plastlådor med lock för att sedan sätta ut i mina stora krukor. Förra året tröttnade jag dock på det och tänkte att jag häller fröna direkt ner i krukorna och det gick ju alldeles galant. Behöver man något över krukorna för att behålla fukten? Krukorna står i växthus just nu och kommer göra tills blommorna kommit upp och blivit någorlunda stora.
Perfekt, då ska jag bara lista ut vad jag kan använda, men en större plastpåse kanske skulle kunna gå att få över krukornaBara undertiden fröet ska gro, sen borde den klara sig utan fukthållare.
Vanlig fiberduk fungerar nog om du har det. Det har man ju på sina land istället för plastpåse. Men fyller samma funktion, skyddar och håller fuktighet men släpper igenom ljus (och i fiberdukens fall väta)Perfekt, då ska jag bara lista ut vad jag kan använda, men en större plastpåse kanske skulle kunna gå att få över krukorna![]()
Kejsarkrona?Tips på växter som inte är så poppis bland fyrbent ohyra?
Jag har en kejsarkrona, den är ju fin och så men jag vet inte om jag vill ha fler.. Håller den eländet på avstånd, eller är det bara att de inte rör just den?Kejsarkrona?
Jag har fullt av dem i trädgården nu, och de luktar ju väldigt... säreget... kan man säga...Men det sägs att det är flera djur som ogillar lukten av dem (förståeligt!
) och som därför håller sig borta.
Jag hoppas ju på att de inte vill komma i närheten överhuvudtaget. Hos mig är "doften" stark över hela trädgården...Jag har en kejsarkrona, den är ju fin och så men jag vet inte om jag vill ha fler.. Håller den eländet på avstånd, eller är det bara att de inte rör just den?
Riktigt jädrans taggiga buskrosor. Vi har en som heter Svea - gammal svensk buskros. Jättesöta blommor och garanterat rådjurssäker. Små ilskna taggar som sätter sig i skinnet så fort man kommer i närheten.Rådjuren har gått fullständigt bananas i min rabatt på framsidan![]()
![]()
Alunrotarna (rötterna?) är helt uppätna, tulpanerna är halshuggna, de har grävt hål där löjtnantshjärtan står och bara allmänt förstört.
Tips på växter som inte är så poppis bland fyrbent ohyra?
Jag plockade bort rosorna för två år sen. Bästa beslutet någonsin! Bara jobb och taggigt och besvärligt. Jag vill ha blommor, inte törnen!Riktigt jädrans taggiga buskrosor. Vi har en som heter Svea - gammal svensk buskros. Jättesöta blommor och garanterat rådjurssäker. Små ilskna taggar som sätter sig i skinnet så fort man kommer i närheten.
Vid vårt förra hus hade vi Helena-rosor som rådjuren heller inte gav sig på.
Jag känner ingen doft alls från min kejsarkrona om jag ska vara ärligJag hoppas ju på att de inte vill komma i närheten överhuvudtaget. Hos mig är "doften" stark över hela trädgården...Men jag kan tänka mig att det beror på hur desperata de känner sig på att få äta upp en smaskig rabatt, de små liven...
Jag har nog inte jättehårt rådjurstryck här...
Min kollega testade en sån där ljudskrämma mot rådjur, hon tycker den funkar bra! Man måste flytta runt dem lite då och då bara så de inte står på samma ställe vecka ut och in, då väljer djuren bara en annan väg in i trädgården.Jag känner ingen doft alls från min kejsarkrona om jag ska vara ärlig
Här är det två rådjur som terroriserar trädgården. De gör nästan mer skada än mördarsniglarna, i och med att de toppar allt nu på våren så det inte blir tex några tulpaner. De har för sjutton en hel skog att mumsa i precis nedanför slänten! Men det är klart, trädgården är ju värsta smörgåsbordet..
Inte säker på att grannarna uppskattar det. Vi var inne på att testa, men med tanke på vilka tider på dygnet rådjuren kommer tror jag inte att grannsämjan kommer bli så god.Min kollega testade en sån där ljudskrämma mot rådjur, hon tycker den funkar bra! Man måste flytta runt dem lite då och då bara så de inte står på samma ställe vecka ut och in, då väljer djuren bara en annan väg in i trädgården.
En sån här typ: https://www.lantkompaniet.se/voss-s...-solcellsdrift-kattskraemma-viltskraemma.htmlInte säker på att grannarna uppskattar det. Vi var inne på att testa, men med tanke på vilka tider på dygnet rådjuren kommer tror jag inte att grannsämjan kommer bli så god.
Aha, jag trodde det var en som typ radio som startar. Har inte sett den sorten innan. Håller den undan katter med tro? Såvida det inte påverkar mina egna (inne)katter vore det perfekt!En sån här typ: https://www.lantkompaniet.se/voss-s...-solcellsdrift-kattskraemma-viltskraemma.html
Vad jag förstår hörs ljudet bara av djuren, inte av människor!
Det gör den nog. Jag skulle dock vara lite orolig för att den skrämmer igelkottarna här hos migAha, jag trodde det var en som typ radio som startar. Har inte sett den sorten innan. Håller den undan katter med tro? Såvida det inte påverkar mina egna (inne)katter vore det perfekt!
Edit
Den heter kattskrämma. Jag läser som en kratta.
Ja, det är sant. De vill jag inte skrämma bort. Och inte fåglarna, ugglorna! som bor på baksidan.Det gör den nog. Jag skulle dock vara lite orolig för att den skrämmer igelkottarna här hos mig![]()
Man ställer dels in den på vilket djur man vill skrämma. Rådjur och igelkott får inte samma ljud-frekvens. Och ljuseffekter behöver man inte använda, den är för fåglar.Ja, det är sant. De vill jag inte skrämma bort. Och inte fåglarna, ugglorna! som bor på baksidan.
Hmm.. Tål att funderas några varv till.
Jag känner mig ändå lite skeptisk. Står väldigt mycket "osv"..Man ställer dels in den på vilket djur man vill skrämma. Rådjur och igelkott får inte samma ljud-frekvens. Och ljuseffekter behöver man inte använda, den är för fåglar.